ایران در آستانه تجربه روز صفر آبی/ چند صد روستا به روش سقایی آبرسانی می‌شود

به نظر می‌آید ایران و دست‌کم برخی مناطق آن در آستانه تجربه روز صفر آبی هستند و با کمترین چالش یا مساله‌ای دچار بحران یا نبود آب خواهند شد.

ایران در آستانه تجربه روز صفر آبی/ چند صد روستا به روش سقایی آبرسانی می‌شود

روزنامه اعتماد نوشت:

همین الان و در نخستین روز‌های آبان ۱۴۰۲، چند صد روستا و حتی چند شهر کوچک ایران به روش سقایی آبرسانی می‌شود و پیش‌بینی‌های رسمی از آمار و اعداد موجود هم می‌گوید که با کوچک‌ترین اختلال یا تنشی در نظم به سختی حاکم شده بر شرایط آب لوله‌کشی کشور، بی‌آبی‌ها از راه خواهد رسید.

تجربه‌ای که در یکی، دو سال گذشته پا به زندگی روزمره ساکنان چندین شهر بزرگ از جمله همدان، شهرکرد و حتی در همین اواخر مردم شهر‌های دیواندره و قروه هم گذاشت و حالا بخشی از زندگی روزمره ساکنان صد‌ها روستا در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و چندین استان دیگر هم است.

کل حجم آب موجود در مخازن سد‌های کشور در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ معادل ۲۰.۳۰ میلیارد مترمکعب بوده که این میزان، در مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۰۶ میلیارد مترمکعب بوده و این میزان، معادل ۴۱ درصد پرشدگی است

براساس این اطلاعات رسمی تا پایان مهر حجم هیچ کدام از سد‌های کشور حتی به نصف هم نرسیده و با همین حال شرایط از پارسال کمی بهتر است؛ به عبارت دقیق‌تر پارسال در چنین روزی حجم آب پشت سد‌های کشور ۱۲ درصد کمتر از مقدار امروز بوده و این در حالی است که شرایط از میانگین ۵۰ سال گذشته کمتر و بغرنج‌تر است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها