عبور ۵۹ دشت کشور از خط قرمز‌های خشکسالی!

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: از 609 دشت در کشور 59 دشت به دلیل مصرف بیش اندازه آب های زیرزمینی از خط قرمز عبور کرده است.

عبور ۵۹ دشت کشور از خط قرمز‌های خشکسالی!

اطلاعات نوشت: محمدحسن نامی در جمع اصحاب‌ رسانه آذربایجان شرقی، با اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان مدیریت بحران و تصویب قانون مدیریت بحران، اظهار کرد: بر اساس این قانون، شورای عالی مدیریت بحران، ستاد ملی مدیریت بحران و ستادهای مدیریت بحران استانی‌ و شهرستانی در حال فعالیت هستند.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحران و بازسازی و بازتوانی در قانون مدیریت بحران، افزود: سال‌های آتی، تعداد بسیاری از بحران‌ها را پیش روی داریم زیرا بشر در حال دستکاری فضای جغرافیایی است و انتظار نداریم که این وضعیت بهبود یابد. باید در زمینه پیشگیری اقداماتی انجام دهیم و با قدرت بیشتری بحران‌ها را رصد کنیم.

وی ادامه داد: از مجموع ۶۴مخاطره طبیعی و سوانح انسانی رخ داده در دنیا، ۴۴مورد و از جمله زلزله، رانش زمین، نشست زمین، موج گرما، ریزگرد و آتش سوزی در ایران اتفاق افتاده است و سیلاب و سپس زلزله بیشترین مخاطره در کشور ما محسوب می‌شود و برای پیشگیری از هر یک هم راهکاری وجود دارد. امروزه جهان با ۳۴چالش مهم مواجه است که 3 مورد حساس شامل تغییر اقلیم، بحران آب و بیابان زایی می‌شود.

نامی در خصوص وضعیت سیلاب در کشور، گفت: مهمترین عامل پیشگیری از سیلاب، آبخیزداری است و این اقدام، فواید بسیاری و از جمله حفظ آب و خاک برای کشور دارد. برای جایگزینی یک مترمکعب خاک هم به زمانی بیش از ۸۰۰سال نیاز است و این عدد به خصوص برای کشورهایی که بخش سنگی آن‌ها زیاد است، بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۳میلیون مترمکعب آبخیزداری در کشور انجام گرفته و نزدیک ۹۳میلیون مترمکعب مانده که البته برنامه ریزی شده است تا به صورت استانی و ظرف 2 سال این رقم باقیمانده را انجام دهیم.

وی در زمینه وضعیت زلزله در کشور اظهار کرد: ۶۸درصد کشور ما روی و یا در حریم گسل‌ها قرار دارد و باید خود را با این شرایط وفق دهیم. بر اساس روایت‌های شفاهی و اسناد تاریخی ۲۲۰سال گذشته، ۱۲زلزله بالای 7 ریشتر در کشور رخ داده که شدیدترین آن ۷.۷ریشتر بوده است و نشان می‌دهد که اگر مصالح ساختمانی و سازها تا 8 ریشتر زلزله مقاومت داشته باشند، زلزله دیگر بلا نخواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به  اعزام گروه‌های امداد و ارزیابی زلزله به ترکیه، گفت: گروه‌هایی که برای مطالعه به ترکیه فرستاده بودیم، اعلام کردند که عدم رعایت استانداردهای لازم در مصالح و سازه‌ها دلیل اصلی ریزش ساختمان‌ها در زلزله ترکیه بوده است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا از ساخت و سازهای غیراصولی که استقامت لازم ندارند و مهندس ناظر روی ساخت و ساز آن‌ها نظارت نداشته است، جلوگیری کنیم.

راه اندازی سازمان بحران هوشمند

رئیس سازمان مدیریت بحران از راه اندازی سازمان بحران هوشمند خبر داد و افزود: به دلیل عدم هوشمند سازی،با آسیب‌های بسیاری مواجه شده ایم لذا باید مدیریت بحران، مبتنی بر هوش مصنوعی باشد و مخاطرات را شبیه سازی کند. همچنین  آیین نامه نحوه ورود و نقش آفرینی نیروهای مسلح کشورمان به بحران‌ها در حال تصویب نهایی است.

 رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: از ۲۰مهرماه به بعد بارندگی قابل توجهی بین ۵۰تا ۷۰درصد نسبت به میانگین ۱۰سال گذشته خواهیم داشت البته این مقدار بارندگی کافی نیست و باید آب دائمی برای دریاچه ارومیه داشته باشیم تا بتوان کمبود کنونی آن را جبران کرد.

وی بر لزوم انسداد برخی چاه‌ها در حریم دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت، کشت گلخانه‌ای و هیدروپونیک تاکید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها