رشیدپور جشن سینماتورز را در کیش برگزار کرد +تصاویر و حواشی مراسم

اولین جشن «شب گرم سینمای ایران» به مدیریت رضا رشیدپور شب گذشته در جزیره کیش کلید خورد تا رویداد تازه دیگری به تقویم رویدادهای سینمایی ایران ضمیمه شود.

رشیدپور جشن سینماتورز  را در کیش برگزار کرد +تصاویر و حواشی مراسم

 

دورهمی سینمایی رشیدپور در کیش برگزار شد/ بودجه جشن از کجا آمد؟

نخستین دوره جشنواره «سینماتورز» به مسئولیت رضا رشیدپور با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر و جمعی از اهالی سینما و تلویزیون شب گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضا رشیدپور گفت: در شب گرم سینمای ایران در کیش دور هم جمع شده‌ایم، در تهران این همه هنرمند هم به سختی دور هم جمع می‌شوند اما بیش از ۶۰ سینماگر در این جزیره حضور پیدا کرده‌اند.

وی خطاب به وزیر ارتباطات بیان کرد: به رییس جمهور بگویید مردم کیش بسیار سختی می‌کشند اما مردم به شما رای داده‌اند و از شما انتظار دارند.

رشیدپور توضیح داد: اکثر فیلم‌هایی که در گیشه و جشنواره‌های جهانی موفق می‌شوند کشور را یک ویرانه و مخروبه و پر از معتاد نشان می‌هند حتی در به تصویر کشیدن جلوه‌های طبیعی جغرافیایی نیز کم‌کاری می‌کنند. بعد کشورهای دیگر مولانا یا ابن سینا را از آن خود می‌کنند،  همه برای این کشور جان کنده‌ایم اما تا زمانی که به داشته‌های هویتی، طبیعی و فرهنگی خود نبالیم در اروپا، ایران را با عراق اشتباه می‌گیرند.

بودجه «جشن سینمایی کیش» از کجا آمد؟

وی تاکید کرد: این روزها ورود پول‌های عجیب و غریب در سینما بسیار زیاد شده است، اما درباره بودجه برگزاری این جشن باید بگویم که ۵ سال است به دنبال برگزاری این جشن بودم و پیشنهادهای بسیاری چه پول‌های تمیز و کثیف برای برگزاری این جشن به من شد، اما در نهایت با شرکت «تاپ تورز» که کارشان فروش بلیت هواپیما به مردم است و معلوم است که پولشان از کجا می‌آید همکاری کردیم، این را هم باید بگویم که برای برگزاری این جشن هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌ام.

مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: در دهه ۶۰ مردان بی ادعا کشور را از بحران نجات داده‌اند که از آن مردان می‌توان به شهید محمود کاوه اشاره کرد، امروز نیز مردم نیاز به چنین مردان بی ادعایی دارند.

وی بیان کرد: هنرمندان و سینماگران از سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی کشور هستند و امیدوارم بتوانیم با حضور این هنرمندان، کیش تبدیل به منطقه‌ای برای صدور هنر به دنیا شود، ما آماده این کار هستیم و چنین بستری را فراهم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده ۷ مرکز فرهنگی هنری و موزه را تاسیس کنیم. امیدوارم که بتوانیم دبیرخانه دائمی این جشنواره را در کیش داشته باشیم، البته جشنواره فیلم موج نیز اواخر مرداد ماه برگزار می‌شود.

در ادامه این مراسم، از آثار سینمایی که در به تصویر کشیدن جغرافیا و طبیعت کشور تلاش کرده اند، تقدیر شد.

از عباس امینی و حامد علی کرد،‌ کارگردان و بازیگر فیلم «هندی و هرمز»  به دلیل توجه ویژه به هرمز تقدیر شد.

عباس امینی بیان کرد: ۹۹ درصد از حاضران این فیلم را ندیده‌اند و امکان اکران عمومی هم ندارد چون بازیگر چهره ندارد، از دولت می‌خواهم که جلوی کارخانه‌ای که خاک این جزیره را می‌فروشد بگیرید.

در ادامه گوهر خیراندیش نیز بیان کرد: امیدوارم این جشنواره تداوم داشته باشد.

در ادامه برای فیلم «شعله ور» به کارگردانی حمید نعمت اله به دلیل پرداختن به زیست بوم استان سیستان و بلوچستان از این کارگردان تقدیر شد که تندیس این جشن را پسر نعمت اله دریافت کرد و بیان کرد: پدرم درگیر پیش تولید پروژه جدید خود است.

محمدرضا شریفی نیا نیز در بخشی از این مراسم بیان کرد: خوشحالم چنین جشنواره‌هایی برگزار می‌شود و به این مسائل پرداخته می‌شود.

تقدیر از علی نصیریان

در ادامه مراسم هنرمندانی چون امین تارخ، آتیلا پسیانی و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و جواد آذری جهرمی برای تقدیر از  علی نصیریان روی صحنه آمدند.

نصیریان گفت: جمیله شیخی یکی از بزرگترین هنرمندان و یک رکن در ساختار تئاتر نو ایران بود، همکاری با امین تارخ در سربداران یک افتخار بود، آقای انتظامی نیز رییس سینمای ایران است.

وی توضیح داد: آثار دراماتیک دنیا انگشت روی نقاط ضعف می‌گذارند و اینگونه نیست که سینمای ما به دنبال نمایش سیاهی باشد، البته توجه به تصویر کشیدن زیبایی‌های ایران بسیار مهم است، اما برای من بیش از هرچیز ارتباط انسانی که با مردم سرزمینم برقرار کردم از هر چیز مهم تر است.

آتیلا پسیانی تاکید کرد: برای من بسیار ارزشمند و مهم است که بتوانم پاسدار راه علی نصیریان باشم.

امین تارخ نیز بیان کرد: سخت از کسی مانند علی نصیریان حرف زد، علی نصیریان از جمله کسانی است که نیاز نیست درباره آن حرف زد چرا که بار عظیمی از تاریخ سینما تئاتر و تلویزیون ایران را به همراه دارد.

انتظامی نیز تاکید کرد: برای من باعث افتخار بود که از علی نصیریان تقدیر کنم.

آذری جهرمی:‌ ساده‌اید که به حرف دولتمردان اعتماد کردید!

آذری جهرمی نیز گفت: نصیریان بی‌نیاز از این تقدیرها است چرا که در دل همه مردم جا دارد، بزرگ آقای سریال شهرزاد امروز آقابزرگ سینمای ایران است.  درباره جزیره هرمز باید بگویم که طرح خاک برداری از جزیره هرمز متوقف شده است و این جزیره بسیار زیبا است.

وزیر ارتباطاب در جواب به کنایه رشیدپور درباره اینکه چندی پیش اسحاق جهانگیری به کیش سفر کرد و وعده داد یک هفته‌ای کیش را کن می‌کند اما شرایط اینجا بدتر شد! به مزاح گفت: شما ساده‌اید که به حرف دولتمردان اعتماد کردید!

در ادامه مراسم از فیلم کارگردان فیلم «رضا» به کارگردانی علیرضا معتمدی برای توجه به زیبایی‌های شهر اصفهان تقدیر شد.

معتمدی هنگام دریافت جایزه خود بیان کرد: متاسفانه کیش یک سینمای مناسب و درخور ندارد، امیدوارم در کیش و دیگر شهرها سالن سینما ساخته شود تا مردم بتوانند فیلم ببینند.

وی خطاب به انتظامی گفت: ما در سینمای مستقل و بودجه شخصی تمام تلاش خود را می‌کنیم تا فیلم‌های خوب بسازیم، امیدوارم شرایطی را فراهم کنید که فیلم‌های ما دیده شود.

مسعود فروتن: بدون رشیدپور تلویزیون چیزی کم دارد

مسعود فروتن نیز بیان کرد: سال‌ها است در تلویزیون کار می‌کنم اما وقتی رشیدپور در تلویزیون برنامه ندارد یعنی تلویزیون یک چیزی کم دارد.

در ادامه این مراسم برای فیلم «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر، به دلیل ساخت فیلم در چند استان از کارگردان، سیدحامد حسینی تهیه‌کننده فیلم، مسعود رایگان، بابک حمیدیان و مینا ساداتی، مهتاب نصیرپور، ستاره اسکندری که به جای وی لاله اسکندری روی صحنه  آمد، تقدیر شد.

باشه آهنگر نیز بیان کرد: ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس ساختن برای ما سخت شده و نه در ید دولت است و نه برای بخش خصوصی، فیلم‌های من از هزاران نفری است که برای زنده نگه داشتن این تاریخ جان خود را از دست داده اند اما انگار تاریخ برای ساخت فیلم‌های من به پایان رسیده است چرا که هیچ فریادرسی نیست.

کیومرث پوراحمد نیز به حسین انتظامی برای راهی که در سینما انتخاب کرده تبریک گفت و ادامه داد: به آقای جهرمی نیز می‌گویم شما که زورتان به مردم نمیرسد حالا تلگرام را فیلتر کنید!

مسعود رایگان نیز بیان کرد: آقای نصیریان ما شاگردان مدرسه‌ای هستیم که شما مدیر آن مدرسه بودید.

بابک حمیدیان خطاب به باشه آهنگر گفت: کافی است که شما دستور دهید تا بسیاری از بازیگران برای فیلم شما سختی بکشند من خودم برای بازی در فیلم‌های سخت لاغر مانده‌ام و همچنان هم می‌مانم.

آیین تجلیل از رضا کیانیان

در دامه مراسم ابراهیم داروغه‌زاده،  ملانوروزی معاون گردشگری، بهروز افخمی، حبیب رضایی و رضا همدانی مدیرعامل تاپ تورز و جواد آذری جهرمی برای تجلیل از  رضا کیانیان روی صحنه آمدند.

کیانیان در این بخش ضمن اشاره به سخنرانی ابتدایی رضا رشیدپور گفت: از آقای رشیدپور می‌خواهم مبهم حرف نزند؛ صریح باش و نام کسانی که پولشان کثیف است بگو. پول همه در سینما کثیف نیست و باید از افراد تشکر کرد که در سینما سرمایه گذاری می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید به محیط زیست توجه کرد چرا که اگر محیط زیست نداشته باشیم نه آب و نه نان داریم.

در ادامه مراسم برای فیلم «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی، از کارگردان، بهرام رادان،  هانیه توسلی و مهرداد صدیقیان بازیگران این فیلم تقدیر شدند.

آزیتا موگویی گفت: من در این مملکت هیچ چیز بلد نیستم! ساخت این فیلم برای من بسیار سخت بود و هیچ حمایتی از این فیلم نشد. هفته آینده ایده اصلی اکران عمومی می‌شود و امیدوارم از این فیلم حمایت کنید.

آیین تجلیل از محمود کلاری

در ادامه مراسم تجلیل از محمود کلاری گفت: اگر می‌دانستم در مورد چه کسی قرار است حرف بزنم خود را آماده می‌کردم، یک فلمبردار در موفقیت بازیگران نقش مهمی دارد و خوشحالم که مرد معجزه گر سینمای ایران امشب تقدیر می‌شود.

محمود کلاری بیان کرد: هرگز خود را لایق چنین مراسمی نمی‌دانم و عمیقا از این مراسم سپاسگذارم. من خیلی از زندگی‌ام راضی هستم، اما به راحتی مسیر زندگی خود را طی کردم و همیشه احساس خوشبتی می‌کنم.

رضا کیانیان گفت: محمود کلاری همچنان مانند یک جوان کار می‌کند و همیشه به روز بوده است، او همیشه پشتیبان بازیگران بود، اولین فیلم جدی که بازی کردم کیمیا بود و کلاری فیلمبردار بود.

حبیب رضایی گفت: تلویزیون ما تا ۹۰ بیشتر بلد نیست بشمارد و زمانی که کسانی مانند رشیدپور در تلویزیون نباشد این رسانه چیزی کم دارد، به آقای جهرمی هم می‌گویم ما از سایه بگم بگم‌ها خارج شدیم تا به شما اعتماد کنیم و بگذارید همچنان به شما اعتماد کنیم.

آذری جهرمی هم در این بخش بیان کرد: امیدوارم هیچ سیاستمداری گرفتار شوخی‌های قاسمخانی نشود، همچنین اگر جشنواره کن برد پیت دارد ما بهرام رادان داریم.

اولین «شب گرم سینمای ایران» تحت عنوان «جشنواره سینما تورز» با مدیریت رضا رشیدپور شب گذشته با اجرای زنده علیرضا قربانی به پایان رسید.

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها