علت مشخص نبودن زمان مرگ برای چیست؟

خداوند از همه چیز انسان آگاهی دارد حتی زمانی که نطفه ی انسان شکل می گیرد، خداوند اطلاع دارد که چه زمانی و بر اثر چه حادثه ای و چگونه از دنیا می رود، اما شاید خیلی از شماها بخواهید بدانید که چرا زمان مرگ برای انسان ها مشخص نیست؟

علت مشخص نبودن زمان مرگ برای چیست؟

زمان و مکان مرگ از جمله امورى هستند که به اقتضاى حکمت الهى بر انسان ها مخفى و نامعلوم اند و از جمله امور غیبى محسوب مى شوند.

از آمدن فرشته مرگ گرفته تا چیز‌هایی که قرار است به ما نشان دهند هر کدام خوف به دلمان می اندازند؛ جوری که حتی دوست نداریم به آن لحظه فکر کنیم.

زمان مرگ هر کس از بدو تولد در علم خداوند معلوم است و خداوند کاملا می داند که این فرد در چه زمان و مکانی و به چه سببی از دنیا خواهد رفت، اما اگر مراد این باشد که خداوند برای همه افراد مرگ را مشخص کرده و برای آنها سببی قرار داده است که بروز و محقق شدن این سبب نیز دست خداست و خود شخص یا دیگر عوامل در وجود یا عدم وجود آن سبب نقشی ندارند و... باید بگوییم که این سخن باطل است.ُ

در لحظه ای که انسان، ملک الموت و جهان ناآشنای پس از مرگ را مشاهده می کند، متوجه می شود که زندگی دنیایش سپری شده و در آستانه رحلت به عالم آخرت قرار گرفته است. در این موقع، سخت نگران و مضطرب شده، دچار شدیدترین فشار روحی می شود. به موجب روایات رسیده در این باب، این هنگام برای آدمی از ساعات بسیار سنگین و دشوار است.

چرا زمان مرگ برای انسان ها مشخص نیست؟ آیا این به صلاح انسان است ؟

بنا به حکمت الهی باید زمان مرگ انسان ها نامعلوم باشد که این برای انسان دو نتیجه ی مهم دارد.

1- خداوند انسان را به گونه ای آفریده است که به دنبال بقاء و جاودانگی باشد، انسان باید همیشه به زندگی و آینده امیدوار باشد.

در این صورت اگر انسان زمان مرگ خود را بداند، زندگی آن به خاموشی می رود و فرد دیگر به زندگی و آینده امیدی ندارد و چندین سال قبل از مرگش غم و غصه می خورد و برای زندگی هیچ تلاش و تکاپویی ندارد.

2- یکی از اثرات مهم تربیتی ندانستن زمان مرگ این است که انسان عاقل همیشه آماده سفر قیامت است و هر لحظه احتمال فرا رسیدن مرگ را می دهد از این رو کمتر گناه می کند و اگر احیاناً مرتکب گناه و خطایی شد درصدد جبران آن برآمده و به درگاه الهی توبه می کند اما اگر انسان زمان مرگش را بداند، تمام عمر خود گناه می کند و ممکن است دست به هر کاری بزند و به این بهانه که فعلاً فرصت دارم، اواخر عمر خود توبه می کند در این صورت زندگی و دنیای خوبی نخواهیم داشت.

علت مشخص نبودن زمان مرگ

هدف از زندگی انسان ها در دنیا، جنبه ی آزادی آن ها در انتخاب راهشان است تا از این راه به کمالات نهایی برسند.

خداوند متعال از زمان مرگ هر فردی اطلاع است و آن را خودش تعیین می کند. در روایات آمده است که ائمه اطهار علیهم السلام از زمان مرگ یا شهادت خود اطلاع داشتند.

امام صادق (ع) درباره علت عدم آگاهی انسان از زمان مرگ می فرمایند: «اگر انسان به عمر کوتاهش پی ببرد هیچ لذتی نمی برد و با علم به مرگ و انتظار آن زندگی برای او گوارا و شیرین نمی شود و اگر به طول عمر خود پی ببرد در دریای لذات و معاصی غرق می گردد، او به این امید که در پایان عمر توبه خواهد کرد همواره در راه رسیدن به لذات می کوشد. به این ترتیب بهترین چیز همان است که زمان مرگ و مدت عمر پوشیده بماند.»

امام صادق (ع) همچنین درباره افزایش طول عمر احادیثی را بیان کرده است: اگر دوست داری خداوند بر عمرت بیفزاید، پدر و مادرت را خوشحال کن. هر که خوش نیّت باشد، عمرش زیاد شود. هر که با خانواده اش نیکوکار باشد، عمرش زیاد شود./ بیتوته

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها