ماجرای ممنوعیت داستایفسکی در ایتالیا

ماجرای ممنوعیت داستایفسکی در ایتالیا

ماجرای ممنوعیت داستایفسکی در ایتالیا 

 

‍ دانشگاه بیکوکا میلان در ایتالیا بعد از آن که با موجی از انتقادها به خاطر تصمیم خود برای تعویق یک دوره تدریس آثار داستایفسکی روبرو شد، از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد. 

 

پائولو نوری نویسنده ایتالیایی روز سه‌شنبه با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود، گفت مسئولان دانشگاه بیکوکا در میلان در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به او اطلاع داده‌اند که دوره تدریس آثار داستایفسکی او به تعویق افتاده است. 

 

بر اساس ایمیل دانشگاه که آقای نوری در ویدیو‌ی خود به آن اشاره می‌کند، "این تصمیم برای جلوگیری از هرگونه جنجال، به ویژه درون دانشگاه، در دوره‌ای که تنش‌های شدیدی وجود دارد گرفته شده است." 

 

به گفته آقای نوری، او قرار بوده در این دوره چهار جلسه‌ای که شرکت برای عموم هم در آن آزاد بوده، درباره آثار داستایفسکی و رمان‌های او از قبیل جنایت و مکافات، ابله، شیاطین و برادران کارامازوف تدریس کند. 

 

این نویسنده و استاد دانشگاه در ادامه می‌گوید: "من متوجهم که اتفاقاتی که در اوکراین می‌افتد واقعا وحشتناک است. ولی چیزی هم که در ایتالیا افتاده واقعا مسخره است. این که یک دانشگاه ایتالیایی بخواهد تدریس آثار نویسنده‌ای مثل داستایفسکی را ممنوع کند باورنکردنی است. آن هم نویسنده‌ای که خود به خاطر خواندن آثار ممنوعه در روسیه در سال ۱۸۴۹ به مرگ محکوم شده بود."

 

انتشار این ویدیو منجر به انتقادهای فراوانی از این تصمیم دانشگاه بیکوکا شد. 

 

متئو رنزی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا و سناتور فعلی فلورانس، با انتشار توییتی گفت این که به خاطر اعمال پوتین آثار داستایفسکی را ممنوع کنیم "جنون‌آمیز" است. 

 

سیاستمداران دیگر و تعدای از اساتید دانشگاه هم از این تصمیم انتقاد کردند و موجی از اظهارنظرها در این مورد در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. 

 

در نهایت با بالا گرفتن موج انتقادها، روز چهارشنبه دانشگاه بیکوکا با انتشار توییتی از تصمیم قبلی خود عقب‌نشینی کرد و گفت دوره تدریس آثار داستایفسکی مطابق برنامه قبلی برگزار خواهد شد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها