شهر کیف از کجا پیدا شد!

شهر کیف از کجا پیدا شد!

شهر کیف از کجا پیدا شد!

رضا نظام دوست 

 

عمر کشور اوکراین از عمر زلنسکی هم کمتر است!

یعنی خود زلنسکی و پدرش و پدر بزرگش و پدر پدر بزرگش وقتی در آن به دنیا آمده اند اسم این کشور "روسیه شوروی" قبلش هم روسیه تزاری بوده.

همین طور بگیر برو جلو تا هزار و دویست سال قبل ، تا برسی به کشور کهن ِ روس ها که نامش "روس و کیف" بوده و شهر "کی یف" بازمانده‌ای از آن است.

"روس و کیف" را خاقان های روس از بربرها و واکینگها گرفتند و آن را ساختند.

برای همین در زمان فروپاشی شوروی، "روسیه" ی تقسیم شده، اگر چه با جداشدن تاجیکستان و قرقیزستان و قزاقستان و ترکمستان و بقیه خیلی مخالفتی نکرد چون آن‌ها اقوامی متفاوت از روسها بوده و با سریش ِ حکومت شوراها به هم چسبیده بودند اما از همان ابتدا در مقابل جدا شدن "بلاروس" و "کی یف" مقاومت کرد. چون آن‌ها را "روس" و از خودش می‌دانست! که خب به راستی هم بودند. 

کی یف حتی در دوره ی حکومت شوراها هم همیشه عزیز کرده و سوگولی روس‌ها بود. برای همین شوروی مهمترین صنایع ش را در آنجا تاسیس کرد. چرنوبیل را در آن ساخت. صنایع هوایی و موشکی‌اش را. همینطور بمب‌های اتمی‌اش را در آن انبار کرد.

اوکراین کنونی ، در زمان حکومت شوروی گل سر سبد آن کشور بود. برای همین جدا شدنش از روسیه برای روس‌ها مثل کنده شدن قلب شان بود. 

اصراری هم که غرب، در این سی سال به وجود آمدن اوکراین در تبدیل این کشور اول به یک کشور غرب گرا و وابسته به غرب و حالا هم به کشور دشمن روس ها! داشت، به دلیل این بود که از حساسیت روس ها نسبت به این منطقه آگاه بود.  

یک چیز مهم دیگر در مورد شهر کی یف که مورد تعصب عمیق روس هاست این است که کی یف زادگاه یوری دلگوروکی بوجود آورنده ی شهر "مسکو" ست!

و مسکو قلب روسیه است. همانطور که پاریس قلب فرانسه. و لندن قلب انگلستان

مردم جهان امروز حوصله‌ی خواندن تاریخ حتی در حد یک جستجوی ساده را هم ندارند. ما ایرانیان مثلا حتی تاریخ خودمان را هم درست نخواندیم و نمی دانیم!

برای همین یک شبکه‌ی چُسکی در همین مدیا می‌تواند حتی پنجاه سال قبل خودمان را هم جور دیگری نمایش دهد. کما اینکه می‌دهد چه برسد به تاریخ روسیه که هیچی از آن نمی‌دانیم./چهل‌سالگی

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها