مسعود فراستی در برنامه هفت:

با وجود اینکه به شدت عباس کیارستمی را دوست دارم، اما آثارش اصلا خوب نیست

در آخرین برنامه هفت که دو شب پیش از شبکه سه پخش شد، مسعود فراستی منتقد سینمایی فیلم‌های عباس کیارستمی را نقد کرد، ضمن اینکه گفت: شخصیت کیارستمی اصل و واقعی است.

با وجود اینکه به شدت عباس کیارستمی را دوست دارم، اما آثارش اصلا خوب نیست

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: برنامه هفت برنامه تولیدی و زنده تلویزیونی است که به بررسی مسائل سینمایی ایران و جهان می‌پردازد. مسعود فراستی منتقد سینما و یکی از کارشناسان ثابت این برنامه است که همیشه به خاطر نقدهای تند و نظرات بی‌پرده اش حواشی زیادی به دنبال خود دارد.

در آخرین برنامه هفت که دو شب پیش از شبکه سوم سیما پخش شد، باز هم فراستی با اظهار نظر تند در مورد فیلم‌های عباس کیارستمی کارگردان بین المللی، آثار او را بشدت کوبید.

فراستی در برنامه هفت گفت: «اجازه بدهید چند کلامی در خصوص عباس کیارستمی بگویم. زیرا با توجه به نقدهای که در مورد کارهایش کرده‌ام این را حق خودم می‌دانم. من اصلا فیلم‌های عباس کیارستمی را دوست ندارم و همیشه به آثارش نقد کرده‌ام اما خود عباس کیارستمی و شخصیتش را قبول داشته و دوست دارم. این همان تعریفی است که خود کیارستمی از زندگی و آثارش دارد. من ویژگی‌های عباس کیارستمی را دوست دارم»

وی ادامه داد: «دو ویژگی که او را از سایر کارگردانان متمایز می‌کرد 1) نقدپذیریش بود، او نقد را می‌فهمید، گوش می‌داد و حتی استقبال می‌کرد. 2) او برای جایزه فرهنگی که خیلی‌ها برای بدست آوردنش هرکاری می‌کنند، خودش را نفروخت. کیارستمی بدست آوردن را به هرقیمتی نمی‌خواست. عباس کیارستمی اورجینال و اصل است.»

اما فراستی در نقد فیلم‌های عباس کیارستمی گفت: «او فیلمساز ترس، تحقیر و سرکوب است. سینما برای کیارستمی ابزار بیان و ارتباط با دنیای بیرون بود، زیرا او از کودکی شخصیتی انزواطلبی داشته و با کارگردانی توانسته آن را کنترل کند.»

در بخشی دیگر از این برنامه محمد تقی فهیم در نقد فیلم طعم گیلاس گفت:« این فیلم به رغم داشتن بزرگ‌ترین جایزه کارنامه فیلم‌های کیارستمی، ضعیف‌ترین کار او است. این فیلم به هیچ قاعده‌ای حتی قاعده سینمای خود کیارستمی هم پایند نیست. او همه چیز را با هوشمندی، فدای مهم جلوه دادن این کار کرده است»

این صحبت‌های فراستی و فهیم مجددا در شبکه‌های اجتماعی سرو صدای زیادی به پا کرد. کاربران توئیتری در نقد این حر‌ف‌ها نوشتند:

 «عده‌ای تلاش می‌کنند تا اثری ماندگار خلق کنند. نام‌ آنها بین‌المللی می‌شود، در مقابل افرادی هستند که فقط مخالفت کردن را آموزش دیده‌اند و خود اثر مورد بررسی برایشان مهم نیست.»

کاربری دیگری توئیت کرده بود:« چرا فراستی یک فیلم نمی‌سازد تا به همه هنر کارگردانی و فیلم ساختن را آموزش بدهد.»

فردی در نقد صحبت‌های فهیم نوشت: «آنهایی که سینما را خلق کرده‌اند به حقانیت نگاه، هنر، خلاقیت و شگفتی آثار کیارستمی ایمان دارند. آنوقت شمایی که هیچ کار مهمی برای این سینما نکرده‌اید این کارگردان را نقد می‌کنید.»

با وجود گذشت دو روز از این برنامه، انتقاد از  فراستی و مهمانان برنامه‌اش همچنان ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها