معرفی امکانات و جاذبه‌های گردشگری برج میلاد نماد شهر تهران مدرن

برج تهران این روزها به نماد شهر تهران تبدیل شده، بنایی چندمنظوره با کاربری‌های فراوان و از همه مهم‌تر جاذبه‌ای گردشگری. در مطلب پیش رو به معرفی این نماد جذاب شهر تهران می‌پردازیم

نمای برج میلاد در شب

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: برج میلاد تهران نام برجی مخابراتی‌ است که از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است و کاربردی چند منظوره‌ دارد.

این برج در محدوده شمال غربی شهر تهران واقع شده است  و با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین بنای ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند نامتکی در جهان است.

زیربنای برج با ۱۳ هزار مترمربع از نظر مساحت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام اول را دارد.

برج میلاد به دلیل ارتفاع و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران قابل مشاهده است و به همین دلیل یکی از نمادهای شهر تهران به‌شمار می‌آید.

پیشینه ساخت برج میلاد

درباره پیشینه طراحی و ساخت این برج دو دیدگاه مختلف وجود دارد. عده‌ای معتقدند ایده ساخت یک برج مخابراتی به پیش از انقلاب بازمی‌گردد که ابعاد. طراحی آن متفاوت از سازه فعلی بوده است و بخشی از طرحی بسیار بزرگ‌تر به نام شهستان پهلوی به‌حساب می‌آمده است.

از سوی دیگر عده‌ای نیز طراحی، ایده و اجرای آن را تماماً متعلق به پس از انقلاب می‌دانند: طرح و ایده ساختن یک نماد جدید برای شهر تهران، در اوایل دهه ۷۰ مطرح شد و از همان زمان شهرداری تهران تحقیقات گسترده‌ای برای پیدا کردن محلی مناسب برای ساخت و طراحی آن آغاز کرد. در مطالعات اولیه برج میلاد، ۲۱ نقطه از تهران برای احداث برج موردبررسی قرار گرفتند که از میان آن‌ها ابتدا چهار نقطه و سپس در نهایت تپه‌های کوی نصر (گیشا) انتخاب و پروژه ساخت برج میلاد آغاز شد.

غلامحسین کرباسچی می‌گوید طرح برج میلاد در دوره شهرداری او ارائه‌شده است. او می‌گوید: «در بازدیدهای مختلفی که از شهرهای بزرگ دنیا داشتیم، می‌دیدیم که ساختمان‌های مختلفی در این شهرها وجود دارد که هم به‌نوعی سمبل شهر است و هم جاذبه توریستی است برای شهر.» پیشنهاد ساخت یک برج و تالار نمادین برای شهر تهران در سال ۱۳۷۰، در زمانی که مسعود رجب‌پور شهردار تهران بود، مطرح شد و در پایان سال ۱۳۷۲، محل کنونی از میان ۱۷ نقطه پیشنهادی ساخت آن برگزیده شد.

مراحل ساخت برج میلاد

کلنگ ساخت برج میلاد در دی‌ماه ۱۳۷۶ پس از سه سال مطالعه زمین خورد و در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت یک صدمین تولد امام خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران به نام برج میلاد تغییر یافت. ساخت این برج ۱۱ سال طول کشید. در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل‌شده بود اما در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، مابقی پروژه در ۳۰ ماه ساخته شد و در روز ۱۶ مهر با شعار «آسمان نزدیک است» افتتاح شد.

دسترسی به برج میلاد

این مجموعه در میان چهار بزرگراه اصلی تهران یعنی بزرگراه‌های همت، چمران، حکیم و شیخ فضل‌الله نوری قرارگرفته است، به همین دلیل راه‌های زیادی برای رسیدن به برج میلاد وجود دارد.

  • یک ایستگاه در خط ۷ مترو

  • از طریق بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری - ورودی بزرگراه شهید همت - کنارگذر اختصاصی برج میلاد

  • از طریق بزرگراه حکیم غرب - بعد از بزرگراه چمران - ورودی اختصاصی برج میلاد

  • از طریق بزرگراه همت شرق - خروجی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری جنوب، پل کابلی اختصاصی برج میلاد

کاربری‌های چندمنظوره برج میلاد:

برج میلاد به‌عنوان یک برج مخابراتی مشهور است اما کاربردهای متعدد دیگری هم دارد. بخشی از این کارکردهای برج به شرح زیر است:

  • ایجاد زیرساخت مناسب برای سیستم‌های تلویزیونی دیجیتال

  • بهینه‌سازی پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی

  • کاربری‌های هواشناسی و کنترل ترافیک

  • گسترش و بهینه‌سازی پوشش شبکه‌های بی‌سیم و مخابراتی

  • ایجاد فضاهای تجاری، فرهنگی

قسمت‌های مختلف برج میلاد

برج میلاد در طراحی ویژه خود شامل بخش‌های متنوعی است برای کاربری‌های مختلف طراحی شده است؛ مانند رستوران گردان، رستوران ویژه، سکوی دید باز و بسته، رواق‌های هنری، گنبد آسمان، موزه مشاهیر ایران، موزه هدایای شهرداری، فود کورت، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی و امکاناتی چون مرکز همایش‌های بین‌المللی با ۱۵ سالن مختلف، پارک دلفین‌ها، پینت بال، سینمای گیم ۷ بعدی، دو سالن سینما، لیزریوم، رستوران سنتی، کافه آبشار. در ادامه به معرفی این بخش‌ها خواهیم پرداخت.

نمای بیرونی ساختمان لابی برج میلاد

لابی برج میلاد

در قسمت پایین برج ساختمانی در 6 طبقه وجود دارد که به لابی برج میلاد معروف است. طبقه اول به ورودی برج و فروش بلیت و پذیرش بازدیدکنندگان اختصاص دارد. طبقات اول و دوم زیر همکف را فضاهای تأسیساتی برج و مرکز داده‌ها تشکیل داده‌اند. در طبقات بعدی برج میلاد، رستوران، کافه‌تریا و همین‌طور نمایشگاهی با وسعت 200 مترمربع وجود دارد.

مرکز خرید برج میلاد

مرکز خرید برج میلاد

در طبقات بالاتر لابی یک مرکز خرید با 83 واحد تجاری وجود دارد که بازدید از آن و قسمت‌های دیگر ساختمان لابی برای همه بازدیدکنندگان رایگان و از ساعت 12 تا 24 امکان‌پذیر است.

شفت برج میلاد

شفت برج میلاد

دسترسی عمومی به بدنه اصلی برج میلاد امکان‌پذیر نیست و فقط مختص عبور تأسیسات و آسانسورهای پرسرعت است. هر 12 متر یک طبقه با امکان دسترسی به تأسیسات طراحی شده و همین‌طور سنسورهای اندازه‌گیری آلودگی هوا و دوربین‌های کنترل ترافیک بر روی بدنه این قسمت نصب شده است.

سازه راس برج میلاد

سازه رأس برج میلاد

ساختمان بالای برج مهم‌ترین بخش برج میلاد است و بزرگ‌ترین سازه رأس در میان برج‌های مخابراتی جهان به‌حساب می‌آید. این ساختمان با زیربنای 12 هزار مترمربع در 12 طبقه ساخته‌شده است. به‌جز 6 آسانسوری که در بدنه اصلی وجود دارد 2 آسانسور با ظرفیت 10 نفر هم در مرکز این ساختمان برای تردد بازدیدکنندگان نصب شده است.

طبقه اول و دوم سازه رأس برج میلاد

طبقه اول این مجموعه با وسعت 460 مترمربع به‌عنوان منطقه‌ای امن در مواقع بحران و آتش‌سوزی اختصاص یافته است و طبقه دوم هم محل تأسیسات فنی و برقی است.

سکوی دید سربسته برج میلاد

طبقه سوم سازه رأس برج میلاد

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری برج میلاد در طبقه سوم سازه رأس آن ساخته‌شده است. سکوی دید سربسته 360 درجه با وسعت 880 مترمربع که فرصتی عالی برای بازدیدکنندگان است تا بتوانند منظره کاملی از شهر تهران در تمام جهت‌های جغرافیایی را از آنجا تماشا کنند.

موزه شهرداری برج میلاد

موزه شهرداری هم در این قسمت قرارگرفته و در آن هدایایی که از طرف شهرداری‌های شهرهای مختلف دنیا به شهرداری تهران اهدا شده، نگهداری می‌شود.

کافه تریای برج میلاد

طبقه چهارم سازه رأس برج میلاد، کافه‌تریا

کافه‌تریای برج میلاد در طبقه چهارم با 680 مترمربع وسعت و در ارتفاع 264 متری برج میلاد، مرتفع‌ترین کافه ایران است. تماشای منظره زیبای شهر از پشت شیشه‌های مقاوم این قسمت در حال استراحت و نوشیدن فنجانی قهوه بسیار دل‌چسب است.

همین‌طور موزه سکه‌های باستانی شامل 160 سکه از دوره‌های مختلف تاریخی از جمله هخامنشی، اشکانی، ساسانی، زندیه و قاجاریه در این قسمت قرارگرفته است که توسط یک کلکسیونر شخصی جمع آوری شده است.

قیمت بلیت بازدید از این مکان به همراه بازدید از سکوی دید باز، گنبد آسمان و موزه مشاهیر در قالب یک پکیج ارائه می‌شود و هزینه آن 35،000 تومان است.

موزه مشاهیر برج میلاد

در طبقه پنجم ساختمان برج میلاد موزه مشاهیر واقع شده است. اولین موزه‌ای که در آن تندیس شخصیت‌های بزرگ ایرانی به معرض دید مردم گذاشته شده است. از جمله مجسمه‌های سیلیکونی زیبای ساخته‌شده توسط هنرمند مجسمه‌ساز علیرضا خاقانی از کمال‌الملک، پروین اعتصامی، جهان‌پهلوان تختی، پروفسور محمود حسابی، مصطفی چمران، شهریار، امام خمینی، ستارخان، سیمین دانشور، جلال آل احمد، محمدتقی بهار.

قیمت بلیت بازدید از این مکان به همراه بازدید از سکوی دید باز و بسته، موزه شهرداری و گنبد آسمان در قالب یک پکیج ارائه می‌شود و هزینه آن 35،000 تومان است.

رستوران گردان برج میلاد

رستوران گردان برج میلاد

در طبقه ششم ساختمان بالای برج میلاد بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان در ارتفاع 276 متری و با مساحت 1860 متر واقع شده است که تجربه صرف غذا در آن با نمایی متحرک و 360 درجه از شهر تهران تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.

ظرفیت رستوران گردان برج میلاد حدود 400 نفر است و دو فضای ثابت و متحرک دارد که فضای متحرک آن در هر ساعت یک دور به دور قسمت ثابت می‌چرخد و به‌این‌ترتیب دید 360 درجه را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. غذای این رستوران به دلیل شرایط ایمنی در رستوران مرکزی برج میلاد طبخ و به‌وسیله آسانسورهای مخصوص به رستوران منتقل می‌شود.

ساعت کار رستوران گردان برج میلاد

صبحانه: 9:30 - 7:00

ناهار: 14:30 - 12:30

شام: 21:30 - 19:00

برای رزرو رستوران گردان برج میلاد می‌توانید از 48 ساعت قبل از طریق شماره تلفن‌های 88620381 اقدام کنید.

سکوی دید باز برج میلاد

سکوی دید باز برج میلاد

در طبقه هفتم ساختمان بالای برج میلاد سکوی دید باز با زیربنای 3000 مترمربع وجود دارد که دارای بزرگ‌ترین قطر را در بنای ساختمان بالای برج میلاد است و برای امنیت بیشتر دورتادور آن با فنس های فلزی پوشیده شده است.

بازدیدکنندگان می‌توانند به کمک دوربین‌هایی که در سکوی باز برج میلاد وجود دارد، نقاط مهم و دیدنی شهر تهران را تماشا کنند.

زمان بازدید از سکوی باز برج میلاد از ساعت 9 صبح تا 21 شب به مدت 45 دقیقه است و قیمت بلیت آن 12000 تومان تعیین شده است.

طبقه هشتم، نهم، دهم و یازدهم سازه برج میلاد

طبقات هشتم و نهم این قسمت محل نگهداری تجهیزات مخابراتی و تلویزیونی است.

طبقه دهم ساختمان بالای برج، رستوران ویژه‌ای است با وسعت 1100 متر و ظرفیت بیش از 100 نفر جهت مهمانی‌های رسمی و مجهز به امکانات پیشرفته است و در معماری داخلی آن از چوب استفاده شده است.

طبقه یازدهم هم برای تأسیسات در نظر گرفته شده است.

گنبد آسمان برج میلاد

گنبد آسمان برج میلاد

در طبقه دوازدهم ساختمان بالای برج میلاد، گنبد آسمان قرار دارد. گنبدی شیشه‌ای به ارتفاع 13 متر که طراحی آن اثر استاد رضا یحیایی است و جذابیتی ویژه به این محل داده است. سیر تکامل فرهنگ و هنر ایران‌زمین را می‌توان در این محل مشاهده کرد که از زمان امپراتوری‌های بزرگ تا دوره معاصر را شامل می‌شود.

ایده اولیه طراحی این اثر بر پایه چهار عنصر اصلی آفرینش آب، خاک، باد و آتش است و مفاهیم ارزشمندی چون زندگی، عشق، عدالت، مبارزه و صلح را درون خود جای داده است.

قیمت بلیت بازدید از این مکان به همراه بازدید از سکوی دید باز و بسته، موزه شهرداری و موزه مشاهیر در قالب یک پکیج ارائه می‌شود و هزینه آن 35،000 تومان است.

دکل آنتن برج میلاد

دکل آنتن برج میلاد سازه‌ای فولادی با ارتفاع 120 متر است که در پایین‌ترین قسمت، یک 16 ضلعی به قطر 6 متر و در بالاترین قسمت به یک مربع 60 سانتیمتری تبدیل می‌شود و از 360،000 قطعه فولاد، پیچ و مهره ساخته‌شده و وزن تقریبی آن 350 تن است.

در داخل دکل آنتن برج میلاد یک آسانسور 2 نفره نصب شده و کاربران تخصصی را تا ارتفاع 70 متری منتقل می‌کند و دسترسی به دیگر قسمت‌های دکل آنتن از طریق پله‌های استخری است. دکل در 4 قسمت طراحی و ساخته‌شده که قسمت پایینی آن، محل نصب آنتن‌های مخابراتی کاربران عمومی و سه قسمت بالایی به آنتن تلویزیونی آنالوگ و دیجیتال اختصاص داده شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها