دست‌مریزادی به برگزارکنندگان کنگره «مشاهیر کُرد» / تامین منافع ملی رویکردهای هوشمندانه فرهنگی می‌طلبد

شهر سنندج 11 و 12 تیرماه میزبان کنگره «مشاهیر کرد» بود. در این کنگره بی‌سابقه از بسیاری از نام‌آوران فرهنگی کُرد تقدیر به عمل آمد.

هادی حقانی- سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در روزهای گذشته خبری منتشر شد که در میان اخبار دیگر بازتاب مناسبی نیافت. شهر سنندج 11 و 12 تیرماه میزبان کنگره «مشاهیر کرد» بود. برگزاری این کنگره از جهاتی بی‌سابقه است. برای اولین بار بسیاری از نام‌آوران فرهنگی محبوب کرد فارغ از مواضع سیاسی در کنگره‌ای دولتی شرکت کردند که به میزبانی استانداری کردستان برگزار شد. پیش از این کمتر کسی می‌توانست تصور کند چنین ترکیب متفاوتی از مفاخر فرهنگی کُرد که هر کدام چهره‌های درخشانی در حوزه فعالیت خویش محسوب می‌شوند و در عین حال در میان مردمان کرد صاحب نفوذ و احترامند در کنار مسئولان دولتی در همایشی بنشیند که اساساً از سوی دولت ترتیب داده شده بود.

کنگره مشاهیر کرد

 نگاهی به تاریخ سیاسی کردستان نشان می‌دهد که هر امر فرهنگی در آن منطقه به شکلی جدی با سیاست پیوند یافته است. اما این اولین بار بود که بسیاری از چهره‌های فرهنگی مورد احترام قوم کُرد در همایشی شرکت کردند که رنگ و بوی سیاسی‌اش در برابر مسائل فرهنگی رنگ باخته بود. بابت این موضوع باید به برگزار کنندگان و شرکت‌کنندگانش دست مریزاد گفت. اجرای مراسم توسط زن و مردی با لباس کردی انجام گرفت و بسیاری از شرکت‌کنندگان با لباس کردی در آن حضور یافتند و بسیاری از مهمانان به زبان کردی از فرهنگ و هنر اصیل و ریشه‌دار کردها سخن گفتند. اما از خبرسازترین مهمانان کنگره، «مظهر خالقی» خواننده و موسیقیدان بزرگ کرد بود که در میان اقشار مختلف مردم کردستان مورد احترام فراوانی قرار دارد و پس از 38 سال دوری از کشور به دعوت استاندار کردستان به سنندج آمده بود. استاندار کردستان و فرماندار مریوان در حرکتی بی‌سابقه تا لب مرز به استقبال وی رفتند تا احترام خود را نسبت به این چهره درخشان فرهنگی کُردها نشان دهند. این رفتار درخور احترام مسئولان استانی باعث شد مظهر خالقی نیز در حرکتی قابل تامل برای نشان دادن احترامش به ایران و زبان فارسی سخنرانی خود را به فارسی ایراد کند. او در سخنانش گفت ایران را پس از این همه سال دوری، جایی دیده که آوازه هنر در آن بلند شده است. او برپایی کنگره را حرکتی انسانی، پیشرفته و امروزی خواند که رستگاری کردها را می‌تواند به دنبال داشته باشد و از مسئولانی که کنگره را برپا کردند بویژه استاندار کردستان قدردانی کرد.در ادامه همایش از چهره‌های فرهنگی، ورزشی و هنری کرد تقدیر به عمل آمد که مفاخر همه ایرانیان نیز به حساب می‌آیند، محمد علی سلطانی (کرد پژوه)، قطب الدین صادقی (کارگردان تئاتر و سینما)، بیژن کامکار (نوازنده) کیهان کلهر (نوازنده) علی اکبر مرادی (نوازنده)، شهرام ناظری (خواننده)،  عزیز شاهرخ (خواننده) و بیژن ذوالفقار نسب (مربی پیشین تیم ملی فوتبال).

 برگزاری این کنگره‌ و گرد هم آوردن چهره‌های بزرگ و مورداحترام قوم کرد حرکتی هوشمندانه، و وحدت‌آفرین است  و بی‌شک موفقیتی حتمی برای برگزارکنندگان محسوب می‌شود. بازتاب‌های بسیار مثبت همایش در مناطق کردنشین در روزهای اخیر موید این موفقیت است.

 سابقه اقدامات موفقیت‌آمیزی از این دست به دوره دوم ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی برمی‌گردد. در آن دوره رویکردی متفاوت به قومیت‌ها و اقلیت‌ها خصوصا در مناطق کردنشین آغاز شد که تا پیش از آن کم‌سابقه بود. تلاش شد به جای رویکردهای امنیتی و سخت‌گیرانه، سیاستی مسالمت‌آمیز و فرهنگی در پیش گرفته شود. گشایش‌های گسترده‌ای در تبادلات اقتصادی مرزی در منطقه کردستان به وجود آمد که در مجموع به رونق اقتصادی منطقه و کاهش نسبی محرومیت انجامید. اما متاسفانه در سال‌های پس از آن با آن جدیت ادامه پیدا نکرد. انتخاب روحانی در سال 92 که از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتیش توجه بیشتر به حقوق اقوام و اقلیت‌ها بود این امیدواری را ایجاد کرد که از غلبه رویکردهای امنیتی در حوزه مسائل فرهنگی اجتماعی کاسته شود. روحانی برای اولین بار دستیار ویژه امور قومیت‌ها و اقلیت‌ها ایجاد کرد و علی یونسی وزیر اطلاعات دوران خاتمی را که از کارشناسان خوشنام این حوزه به حساب می‌آید به این سمت منصوب کرد. کرسی زبان کُردی هم در دانشگاه کردستان در سال 94 ایجاد شد، با این وجود کارنامه دولت روحانی در این راستا با توجه به وعده‌های انتخاباتی او و میزان محرومیت و نیاز مردم منطقه ابداً کارنامه قابل قبولی محسوب نمی‌شود.

در چنین شرایطی است برگزاری چنین همایش‌هایی بارقه امید را دل عاشقان فرهنگ ایران‌زمین ایجاد می‌کند. در عین حال لازم است که تلاش‌ها در حد برگزاری یک همایش باقی نماند و به اقدامات زیربنایی‌تر شامل رفع محرومیت و تبعیض‌های فرهنگی و اقتصادی نیز بیانجامد. چرا که بهترین راه تامین منافع ملی و یکپارچگی ارضی و مبارزه با تجزیه‌طلبان و دشمنان کشور، کسب رضایتمندی تمام اقوام و مذاهب آن است، فارغ از زبان، نژاد و قومیت.

 

نویسنده: هادی حقانی
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها