نگاهی به کتاب صید ماهی بزرگ نوشته دیوید لینچ؛ تحقق «صلح جهانی» از طریق مراقبه

«دیوید لینچ» کارگردانی که سه بار نامزد جایزۀ اسکار شده است، یکی از فیلم‌سازان پیشتاز دوران ماست. او در سال 2006 کتابی منتشر کرده به نام "صید ماهی بزرگ" که در آن از زندگی شخصی، روند شکل گیری ایده‌ها و مراقبه و هوشیاری می‌گوید

دیوید لینچ

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: دیوید لینچ کارگردان و نقاش و نویسنده آمریکایی است. منتقدان سینمایی معتقدند سینمای لینچ بیشتر شبیه سینما اروپا است تا آمریکا. این کارگردان فیلم‌های "بزرگراه گمشده"، "مالهالند درایو" و "مخمل آبی" و سریال تحسین شده "توین پیکز" را در کارنامه کاری خود دارد.

او در سال 2006 کتابی منتشر کرده به نام  "صید ماهی بزرگ" که در آن از زندگی شخصی، روند شکل گیری ایده‌ها و مراقبه و هوشیاری می‌گوید.

خلاصه کتاب صید ماهی بزرگ دیوید لینچ

در فصل‌هایی کوتاه، از شکل‌گیری ایده‌هایش حرف می‌زند، اینکه از کجا می‌آیند، چطور آن‌ها را به چنگ می‌آورد و کدام‌یک بیشتر او را جذب خود می‌کند. او توضیح می‌دهد که چگونه افکارش را به عمل درمی‌آورد و به چه صورت با اطرافیانش تعامل می‌کند. سرانجام به تعمق در مورد «خود» و دنیای پیرامون می‌پردازد و اینکه چگونه فرایند «شیرجه زدن به درون» که بر کار او تأثیری ژرف نهاده، مستقیماً می‌تواند به دیگران سود برساند. صید ماهی بزرگ برای انبوه طرفداران لینچ همچون مکاشفه‌ای است که موجب درک بهتر دیدگاه شخصی وی می‌شود. در ضمن برای کسانی که نمی‌دانند خلاقیت خود را چگونه رشد دهند، کتابی جالب‌توجه است.

دیوید لینچ در ابتدای کتاب صید ماهی بزرگ می‌گوید سال‌ها قبل با جمله "شادی در درون توست " درباره مراقبه مواجه شده و این جمله توجهش را جلب کرده. بعد از آن درباره مراقبه پرس و جو می‌کند و سپس به کلاسی برای یادگیری مراقبه می‌رود. این هنرمند در کتابش نوشته طی سی و سه سال گذشته هیچ روزی مراقبه را ترک نکرده است و هر روز توانسته با مراقبه بیشتر به شادی و ایده‌های درونیش دست پیدا کند. او می‌گوید مراقبه امکان دسترسی به ذخایر نامحدود انرژی، خلاقیت و شادی عمیق را برای همه ممکن می‌کند.

در قسمتی دیگر از کتاب آمده است، که همه جا می‌توانی مراقبه کنی، وهرچه بیشتر مراقبه کنی، بیشتر و بیشتر خودت می‌شوی.

مراقبه تعالی‌بخش فلسفه کتاب صید ماهی بزرگ دیوید لینچ

"مراقبه تعالی بخش" بخشی از برنامه روزانه دیوید لینچ است و به عقیده او باعث کم شدن درد و رنج در زندگی است. مراقبه باعث آرامش درونی و دسترسی به ایده‌هاییست که در درون ما هستند.

 دیوید لینچ آموزش "مراقبه تعالی بخش" را به صورت علنی مطرح کرد. او به چندین مدرسه سر زد و تاثیر آموزش مراقبه بر دانش آموزان را دید.

در سال 2005 دیوید لینچ بنیادی تاسیس کرد. این بنیاد مدعی است که برای تحقق "صلح جهانی" و "آموزش تعالی بخش" فعالیت می‌کند. هزینه تمام فعالیت‌های این بنیاد توسط خیرین تامین می‌شود. پیش ازاین هنرمندان برای جمع آوری پول و کمک هزینه برای این بنیاد کنسرت برگزار کرده‌اند، یا فعالیت‌های هنری مختلفی انجام شده‌است.

این بنیاد کلاس‌های یوگا و خودشناسی و مراقبه برای بازماندگان از جنگ، بیماران مبتلا به ایدز، زندانیان، مدارس و زنان برگزار می‌کند، تا افراد آسیب دیده به دلایل مختلف به تعالی درونی دست پیدا کنند و راحت تر و سریع تر با آسیب‌هایشان کنار بیایند و زندگی سالمی را پیش گیرند.

بنیاد دیوید لینچ یکی از اهداف بلند مدتش را جمع آوری 7 میلیارد دلار به منظور ایجاد هفت دانشگاه "وابسته به صلح جهانی" در هفت کشور مختلف و آموزش دانشجویان برای تمرین مراقبه متعالی و تبدیل شدن به "صلح سازان حرفه ای" را اعلام کرده‌است.

این بنیاد در شهرهای مختلف آمریکا و بعضی از مناطق آفریقا فعالیت می‌کند.

کتاب "صید ماهی بزرگ" که توسط نشر بیدگل و به قلم علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد به فارسی نیز ترجمه شده اکنون به چاپ ششم رسیده و با قیمت 24.000 تومان قابل تهیه است.

صید ماهی درون

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها