ورق گالوانیزه چیست؟ + انواع و کاربرد ها

یکی از این ورق ها که در صنایع بسیاری کاربرد دارد، را می‌توان ورق گالوانیزه دانست. اینکه ورق گالوانیزه چیست و چگونه تولید می‌ شود، مربوط به انجام عمل گالوانیزاسیون یا روی‌ اندود‌کردن است. ورق گالوانیزه به دلیل دوام زیاد، استحکام و شکل پذیری بالا و همچنین مقاومت بالا در برابر خوردگی، یکی از محبوب ترین اقلام ورق است. تطبیق پذیری ورق گالوانیزه باعث شده این ورق برای انواع پروژه ها و صنایع از جمله کشاورزی، خودروسازی، ساختمانی و غیره قابل استفاده باشد.

رفع زنگ زدگی فلزات با استفاده از گالوانیزاسیون

ممکن است وقتی نام فلز به میان بیاید، اولین چیزی که در ذهن‌ تان نقش می‌ بندد، زنگ‌ زدگی آن باشد. این موضوع، یکی از چیز‌هایی است که بسیاری از فلز‌ات مانند فولاد و آهن را تهدید به خراب‌ شدن می‌ کند.

از این رو متخصصان این حوزه، ورق گالوانیزه را تولید کردند که بتواند تا حد زیادی از زنگ‌زدگی و خوردگی آهن و فولاد جلوگیری کنند. وقتی صفحه‌ ای با این جنس در صنعت یا هر جای دیگر به‌ کار برده شود، هیچ‌ یک از عوامل رطوبت، هوا و آب سبب اکسید‌شدن آن نمی‌ شوند.

اما حال این سوال پیش می آید که دلیل زنگ‌ نزدن ورق گالوانیزه چیست؟ علت این موضوع را می‌ توان لایه بیرونی ضد‌زنگ آن دانست. اگر این پوشش به حد کافی و مورد نیاز اعمال نشود، صفحه در طولانی‌ مدت خاصیت خود را از دست داده و در برابر رطوبت و هوا آسیب‌ پذیر می‌ شود. با توجه به پیشرفت صنعت فولاد، استفاده از گالوانیزه توسعه یافت و توانست تاثیر چشمگیری بر صنایع مختلف داشته باشد.

ورق گالوانیزه چیست؟

صفحه‌ های گالوانیزه به بازار آمدند تا بتوانند نیاز افراد به فلزی ضد‌زنگ و ضد خوردگی را بر‌طرف کنند. در مورد اینکه دلیل اهمیت ورق گالوانیزه چیست، باید بگوییم همین موضوع دلیلی کافی برای خاص و منحصر‌به‌ فرد‌بودن آن است. چنین متریالی را می‌ توان تنها از راه گالوانیزاسیون به دست آورد.

عمل گالوانیزاسیون چگونه انجام می‌ شود؟

این عمل یا به اصطلاح دیگر عمل روی‌ دود‌ کردن، روی ورق های آهنی پیاده می‌ گردد. پوشش‌ داده‌ شدن ورق‌ های آهنی با روی، سبب پدید‌ آمدن چنین ویژگی‌ هایی شده و در نهایت، چنین فلزی را به‌ وجود می‌ آورد. بسیاری از افراد به این صفحه‌ ها ورق آهنی گالوانیزه هم می‌ گویند. نام دیگر روی، زینک است؛ چنانچه صفحه گالوانیزه بشکند، به دلیل اینکه روی آن لایه‌ ای از زینک قرار دارد، خاصیت خود را از دست نداده و همچنین در برابر رطوبت و خوردگی از خود مقاومت نشان می دهد.

برای درک بهتر اینکه پوشش ورق گالوانیزه چیست، باید گفته شود که روی در دو سطح از جنس کوتینگ روی هم قرار گرفته و این پوشش خاص را تشکیل می‌ دهند. شکل تولید فولاد به 2 صورت نورد گرم و سرد است؛ اغلب آن‌ هایی که با روش نورد گرم تولید شده‌ اند پس از انجام مراحلی روی آن‌ ها، مستقیم تبدیل به گالوانیزه می‌ شوند.

 

انواع صفحه گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه را می‌ توان در 3 دسته تقسیم کرد؛ آهنی گالوانیزه، رنگی و فولادی که هر کدام از این ورق های گالوانیزه بسته به ویژگی هایی که که دارند در صنعت خاصی به کار گرفته می شوند. البته لازم به ذکر است ورق گالوانیزه به دو صورت شیت و رول تولید و روانه بازار می گردد. در ادامه انواع ورق گالوانیزه را به صورت مختصر توضیح داده می شود:

ورق گالوانیزه آهنی

چنین صفحه‌ هایی را می‌ توان با استفاده از یک ورق آهنی و پوششی از روی تهیه کرد. چنین پوششی برای این است که بتوان سطح مقاومت صفحه را در برابر خوردگی یا فشار و ضربات محکم و ناگهانی بالا برد. به‌ طور معمول، ورق های گالوانیزه آهنی با چنین ویژگی‌ هایی در اندازه‌ ای با عرض 1 متر و طولی 1.25 متر تولید می‌ شوند.

ورق گالوانیزه رنگی

اغلب افراد این نوع صفحه‌ ها را با نام ورق‌ های سقفی می‌ شناسند؛ به دلیل اینکه به‌ طور معمول از آن‌ ها برای پوشش سقف‌ های شیروانی به‌ کار می‌ رود. برای تولید آن‌ ها، یک ورق گالوانیزه که از قبل روی آن عمل گالوانیزاسیون انجام شده، مورد استفاده قرار گرفته و با رنگ دارای الکترو‌استاتیک پوشیده می‌ شود. این رنگ هم به‌ تنهایی دارای خاصیت ضد‌زنگ است که در نهایت می‌ تواند این خصلت را در صفحه چندین برابر کند.

 

ورق گالوانیزه فولادی

از این نوع، اغلب به عنوان همان صفحه‌ های آهنی یاد می‌ شود؛ با این حال تفاوتی هم بین آن‌ ها حاکم است که جنس فولاد سخت‌ تر از آهن است. ضخامت و اندازه این متریال همانند ورق های گالوانیزه آهنی بوده و به‌ صورتی می‌ توان گفت این نوع، ترکیبی از انواع آهنی و رنگی است. ورق گالوانیزه فولادی را می‌ توانید در رنگ‌ های قرمز، سبز، زرد، آبی، نارنجی و... سفارش دهید.

انواع ورق گالوانیزه در صنایع مختلف چه کاربرد هایی دارند؟

برای اینکه بدانید کاربرد ورق گالوانیزه چیست، می‌ توانید سری به کابینت‌ های آشپزخانه خود بزنید؛ درصد زیادی از افراد برای آشپزخانه‌ های خود از این جنس کابینت استفاده می‌ کنند. از دیگر کاربرد‌های آن می‌ توان موارد زیر را نام برد:

  • مورد استفاده برای ساختن تابلو‌های صنعتی یا تابلو‌های برق شهری
  • ساختن مخازن تانکر که به‌ عنوان مخازن متحرک یا ساکن شناخته می‌شوند.
  • تولید محصولات فولادی گالوانیزه مانند انواع پروفیل و لوله‌ ها
  • تولید کابینت، یخچال و لباسشویی که از عمده وسایل آشپزخانه هستند.
  • ساخت بدنه سالن‌ های بزرگ یا سوله‌ ها
  • ساختن سقف سوله‌ های صنعتی یا حتی غیر صنعتی
  • به‌ کار‌ رفتن در صنایع ساخت‌ و‌ ساز
  • صنعت الکترونیک برای تولید قطعات پوششی
  • انواع بخش‌ های صنایع خودروسازی
  • تولید گارد‌ریل‌ ها
  • ساخت انواع وسایل گرمایشی و سرمایشی

 

مزایایی استفاده از ورق گالوانیزه

  • سختی و مقاومت بالا

این فلز در طول زمان و در برابر عوامل مختلف مانند فشار یا ضربه‌ های ناگهانی از خود مقاومت بسیاری نشان می‌ دهد.

  • تمیز‌کردن آسان

برای تمیز‌کردن کافی است کمی آب قلیایی به آن اسپری کرده و با دستمالی نرم سطح کار را تمیز کنید.

  • ماندگاری بالا

از میزان ماندگاری آن می‌ توان به این موضوع اشاره کرد که اگر ورق گالوانیزه را در جایی قرار دهید که خوردگی آن بالا باشد، طول عمری بین 20 تا 70 سال خواهد داشت.

عواملی که در قیمت گالوانیزه تاثیر دارند

برای فهمیدن اینکه عوامل موثر در قیمت ورق گالوانیزه چیست، باید ابتدا تمام عوامل را یافت و سپس تاثیر گذاری هریک را مورد بررسی قرار داد. اصلی‌ ترین مزیت استفاده از ورق‌های گالوانیزه، دوام بالا و افزایش طول عمر لوازم ساخته‌شده با این نوع متریال است. پوشش روی، سبب افزایش مقاومت در برابر ساییدگی، خوردگی و آسیب‌های مکانیکی ناشی از شرایط محیطی، برخوردها و کار با این ورق می‌شود.

قیمت ورق گالوانیزه بر‌اساس ترکیبات به‌کار‌ رفته در آن، مدت‌ زمان غوطه‌ ور‌ بودن صفحه در روی، تکنولوژی‌ هایی که برای ساخت آن به‌کار‌ رفته‌ اند، (ضخامت روی، روی سطح کار)، چگونگی سرد‌کردن فولاد و آهن، کیفیت روی استفاده شده و چگونگی گالوانیزاسیون‌ شدن ورق‌ ها مشخص می‌ شود. تمامی این موارد بستگی به چگونگی فرآیند ساخت دارد. به همین خاطر پیشنهاد می گردد برای خرید ورق گالوانیزه حتما به راهنمای خرید ورق گالوانیزه دقت داشته باشید تا بسته به نیاز خود، ورق گالوانیزه را خریداری کنید.

منبع: ورق گالوانیزه و انواع آن

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها