بوریس جانسون امروز استعفا می‌دهد

بوریس جانسون امروز (پنجشنبه) از سمت خود به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار استعفا می‌دهد ولی مشخص نیست که او قصد دارد پست نخست وزیری را فعلا حفظ کند یا خیر.

بوریس جانسون امروز استعفا می‌دهد

در پی انتشار اخباری از سوی رسانه‌های بریتانیا مبنی بر استعفای قریب‌الوقوع آقای جانسون، دفتر او از صدور بیانیه‌ای در روز پنجشنبه خبر داد. 

گمانه‌زنی‌های رسانه‌‌های بریتانیا حاکی از این است که او با وجود کناره‌گیری از رهبری حزب محافظه‌کار تلاش خواهد کرد که تا طی حدود دو ماهی که برای تعیین رهبر جدید حزب زمان لازم است و نیز تا زمان برگزاری کنگره حزب محافظه‌کار در اکتبر آینده، همچنان در مقام نخست وزیری باقی بماند. با این حال شبکه خبری بی بی سی می‌گوید که بوریس جانسون به زودی با حضور در مقابل خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ از مقام نخست وزیری نیز استعفا می‌کند. 

استعفای آقای جانسون پس از استعفاهای پی در پی اعضای دولت بریتانیا قوت گرفت.

در تازه‌ترین اقدام، جورج فریمن، وزیر علوم دولت آقای جانسون که صبح روز پنجشنبه استعفا کرد. همچنین، میشل دونلن کمتر از ۳۶ ساعت پس از انتصاب به مقام وزارت آموزش، از مقام خود کناره‌گیری کرد. خانم دونلن به عنوان جانشین ناظم زهاوی انتخاب شده بود که پس از استعفای وزیر دارایی، از وزارت آموزش به دارایی رفته بود. 

ریشی سوناک و ساجد جاوید، وزرای دارایی و بهداشت نیز روز سه‌شنبه از دولت آقای جانسون کنار رفته بودند. تاکنون نزدیک به پنجاه تَن از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان بریتانیا هم از سمت‌های دولتی خود استعفا کرده‌اند. استعفا کنندگان تاکید دارند که اعتماد خود را به دولت آقای جانسون از دست داده‌اند و خواستار استعفای او هستند.

 

آقای جانسون که ماه گذشته توانسته بود به سختی از نشست رای عدم اعتماد جان سالم به در برد و حتی شوک استعفای پنج مشاور همچنین چهار تن از دیگر مقامات دولتش را پشت سر بگذارد، با بحران تازه استعفاهای پی در پی در دولت خود مواجه شده است.

طی ماه‌های اخیر، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نقض مقررات قرنطینه عمومی در دفتر نخست وزیری در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و نیز بی‌توجهی آقای جانسون به اتهام‌های اخلاقی وارد شده به یکی از ناظران انضباطی حزب محافظه‌کار در مجلس عوام، مهمترین دلایل تزلزل جایگاه او به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا بوده است.

 

این در حالی است که بوریس جانسون به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار در انتخابات عمومی دسامبر ۲۰۱۹ هم یک پیروزی تاریخی برای حزبش رقم زده بود و هم اختیار عمل خود را برای اجرای برکسیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بسیار بالا برده بود.

این پیروزی حزب محافظه‌کار یک پیروزی تاریخی از زمان نخست‌وزیری مارگارت تاچر در سال ۱۹۸۷ بود؛ به طوری که برای نخستین بار در بیش از ۳ دهه گذشته محافظه‌کاران اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را از آن خود کردند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها