رئیسی مانند بنی صدر برکنار می‌شود؟

نماینده شهربابک از عزم نمایندگان مجلس برای برکناری و بررسی طرح عدم کفایت رئیس جمهور خبر داد.

رئیسی مانند بنی صدر برکنار می‌شود؟

مصطفی حسینی قطب آبادی درباره احتمال استیضاح چندین وزیر دولت سیزدهم گفت:استیضاح وزیر صمت، مدت‌هاست، تقدیم هیات رئیسه شده اما آنان اراده‌ای برای «اعلام وصول» ندارند و به نظر می‌رسد، نمی‌خواهند استیضاح به صحن برسد.

وی تاکید کرد:احتمال زیاد، فشارهای دولت بر هیات رئیسه در ایجاد چنین روندی مؤثر است. همچنین تفکر هیات رئیسه، تعامل حداکثری با کابینه است، بنابراین، مانع استیضاح می‌شوند. البته من هم معتقدم، استیضاح وزیر صمت و هر وزیر دیگری، فایده‌ای ندارد. اما از زاویه و استدلالی متفاوت با حامیان دولت. مثلاً، وزیر صمت، فرد جوان و پرکاری هستند که قصد فعالیت و خدمت دارند اما ایشان، اختیاری از خود ندارد و دیگران، به‌جای او تصمیم می‌گیرند. افرادی از جای مشخصی می‌آیند و در وزارتخانه منصوب می‌شوند و تعاملی هم با مجلس برقرار نیست. بعد، دولت، یک‌طرفه اعلام می‌کند که با مجلس تعامل داریم و این در حالی است که ما مجلسی‌ها چنین تعامل ادعایی را ندیده‌ایم و تجربه نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تغییر وزرا چاره ساز نیست افزود: طرح «عدم‌کفایت» رئیس‌جمهور را مکتوب کرده‌ام و روی سیستم بهارستان گذاشته‌ام، تا الآن، فقط یک نماینده، طرح را امضا کرده ، سایر نمایندگان، هر کدام به دلایل مختلف مانند احتیاط، بی‌اعتقادی یا مصلحت‌اندیش هستند، موافق طرح «عدم‌کفایت» نیستند.

نظرشان محترم اما شخصاً، معتقدم، مسائل اساسی کشور، اصلاً، قابل‌اغماض نیست و نباید مشمول مماشات و مرور زمان شود. زیرا مردم، سرمایه‌ها و پایه‌های اصلی کشور و نظام هستند و بی‌توجهی به مطالبات و خواست منطقی و قانونی مردم، درنهایت، کشور و نظام را با چالش مواجه می‌کند. من نگران بروز این چالش هستم، یگانه ملاک من، مردم است و با کسی هم، عهد اخوت نبسته‌ام.بنابراین، تلاش می‌کنم از ورد شدن آسیب‌های بیشتر به مردم، پیشگیری کنم.

حسینی در تشریح حرکت خود گفت: برای تمامی طرح‌های مجلس بالای ۱۵ امضا نیاز است اما برای امر مهمی مانند عدم‌کفایت رئیس‌جمهور نیاز است که تعداد امضاها بیشتر شود. طبق آئین‌نامه، تقاضای رأی به «عدم‌کفایت» رئیس‌جمهور، با حداقل، امضای یک‌سوم نمایندگان، قابل‌طرح در مجلس است که رقم بالایی است. این تقاضا باید کتباً در جلسه علنی به رئیس مجلس تقدیم شود و چنانچه تعداد امضاهای طرح به حدنصاب برسد، باید در اولین جلسه قرائت و از طریق رسانه‌های گروهی به مردم اطلاع‌رسانی شود./خبرآنلاین

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها