جنجالی که فائزه بپا کرد!

واکنش‌ها به سخنان فائزه هاشمی نشانه اهمیت این سخنان نیست بلکه این واکنش‌ها یک خبر بسیار مهم را مسکوت گذاشته و از فائزه انتقاد می‌کند. یادمان هست که ظریف در فایل صوتی گفته بود: باید بدانیم که ۶ ماه دیگر، دنیا، دنیای امروز نیست.

جنجالی که فائزه بپا کرد!

جنجالی که فائزه بپا کرد!

آنگونه که رضا نصری تحلیلگر بین‌الملل در گفتگو با «انتخاب» گفته: «خارج کردن برخی نهاد‌های حاکمیتی و نظامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا همچنان یکی از موضوعات مورد چانه‌زنی است. در واقع، قرار دادن این نهاد‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی توسط دولت ترامپ دقیقا با این هدف صورت گرفت که بازگشت به برجام را برای دولت بعدی دشوار کند.»

درواقع اسامی نهادها و اشخاص حاضر در لیست تحریم‌های آمریکا، مهمترین موارد مورد بحث و عدم توافق در مذاکرات احیای برجام بوده است.

این فهرست از بانک‌های دولتی و سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط یا غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای، شرکت‌های تجاری و صنعتی و در نهایت سپاه پاسداران به عنوان نهاد نظامی ایران تا اعضای دفتر و بیت رهبری و برخی نمایندگان سابق مجلس را شامل می‌شود. 

علی جنتی یک روز قبل با جملاتی کوتاه در توئیتر نوشت: 

«‌گفته میشود یکی ازموانع توافق برای احیای برجام مخالفت امریکا با حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم FTO است. در حالیکه در دولت دوازدهم خارج ساختن مقام رهبری و نهادهای وابسته به رهبری از تحریم و حذف سپاه از فهرست تروریسم به عنوان پیش شرط هرگونه مذاکره مورد توافق امریکا قرار گرفته بود.»

اما نه علی جنتی درباره این توئیت توضیح بیشتری داد و نه رسانه‌های نزدیک به سپاه این نکته بسیار مهم را تائید کردند.

اگر این جمله دقیق باشد، (که با توجه به سابقه‌ی سیاسی و شخصیت علی جنتی نمی‌توان در صحت نوشته‌ی او تردید کرد) حالا وقت آن است که بپرسیم پس چرا نظام با دستاورد بسیار بزرگ ظریف همراهی نکرد و مذاکرات در دولت حسن روحانی به پایان نرسید؟ 

اگر چنانچه مسئله‌ی امروز در مذاکرات، مسئله تداوم تحریم سپاه است باید گفت ما با فرصت‌سوزی و جدال‌های بی‌پایان داخلی، سند پیروزی در مذاکرات وین را مفت از دست دادیم. 

حالا و با انتشار سخنان فائزه هاشمی اهمیت این بند از مباحث برجام بیشتر مشخص می‌شود. 

 جنجالی که دختر آیت‌الله طبق رویه معمول خود برپا کرد، واکنش‌هایی داشت و همه‌ی حملات و واکنش‌ها به فائزه در تائید این خبر است که آخرین مباحث مذاکرات بحث بر سر لغو تحریم سپاه بوده که در نهایت به نتیجه نرسید و مذاکرات معلق باقی ماند. 

 فارغ از درست یا غلط، سخنان فائزه هاشمی، یک وجه پشت پرده سیاست را آشکار کرد که علی‌القاعده باید مردم ایران به عنوان ذینفع این مذاکرات باید از آن مطلع باشند. 

اما خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه شناخته می‌شود، در مطلبی نسبت به اظهارات اخیر فائزه هاشمی فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان داد و پرسید: «چرا فرزندان هاشمی تربیت درست سیاسی نشده‌اند و چرا به‌دنبال ایفای نقش به‌عنوان پیاده نظام دشمن هستند؟»

خبرگزاری فارس در این باره نوشت:

«اظهارات اخیر فائزه هاشمی در یک جلسه اینترنتی در کلاب هاوس، موجی را در عرصه رسانه‌ای و افکار عمومی به وجود آورده است و با توجه به همزمانی این اظهارات با اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در خلال برجام و همچنین با توجه به سنگ‌اندازی‌های امریکا و شبکه داخلی امریکا در ایران با این ادعا که اگر مذاکرات وین به شکست منتهی شود، مقصر سپاه است، اظهارات دختر هاشمی رفسنجانی در حوزه امنیتی قابل‌بررسی و پیگرد است و فائزه عملاً به‌عنوان پیاده‌نظام آمریکا در داخل کشور، به ایفای نقش پرداخته است.»

به گفته فارس فائزه در این بحث اینترنتی می‌گوید: «تنها راه بازگشت سپاه به پادگان‌ها این است که در لیست تحریم‌ها باقی بماند! چیزی که از سپاه نصیب جامعه ایران می‌شود، منفی است و باید جایی متوقف شود»

شاید حالا وقت آن است که تیم مذاکره کننده گزارشی از آنچه گذشت به مردم بدهد و سره را از ناسره تفکیک کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها