احمدی نژاد: کسانی که از ما خوش‌شان نمی‌آید، از کشور بروند

احمدی نژاد: کسانی که به هر دلیلی از ما خوش‌شان نمی‌آید، از کشور بروند.

احمدی نژاد: کسانی که از ما خوش‌شان نمی‌آید، از کشور بروند

احمدی نژاد: کسانی که از ما خوش‌شان نمی‌آید، از کشور بروند

تفاوت برخورد احمدی نژاد و هاشمی با مهاجرت نخبگان

احمدی نژاد: هرکه می‌خواهد برود هاشمی: موانع را بردارید تا همه بیایند

جاوید قربان اوغلی دیپلمات بازنشسته در روزنامه شرق نوشت:

در مهرماه ۱۳۸۴، احمدی‌نژاد دو ماه پس از جلوس رسمی در منصب ریاست‌جمهوری به وزارت امور خارجه آمد. باورش بسیار سخت بود که رئیس‌جمهور کشوری بگوید:

 «چه مانعی دارد کسانی که به هر دلیلی از ما خوش‌شان نمی‌آید، از کشور بروند. چه کسی گفته باید این افراد را به‌زور نگه داریم. بگذارید بروند». نتیجه محتوم این نگاه به «مردم» و به‌ویژه سرمایه‌های علمی کشور بر کسی پوشیده نیست.

چند سال قبل از این ماجرا، یکی از سفرا گفت در کشور محل مأموریت من تعداد کثیری از ایرانیان هستند که تمایل دارند به ایران سفر کنند. مشکل این است که اعتبار پاسپورت ایرانی آنها خاتمه یافته و به دلیل اخذ تابعیت آن کشور مقررات و قوانین اجازه صدور پاسپورت جدید ایرانی به آنها را نمی‌دهد. 

هاشمی پس از شنیدن همه حرف‌ها رو به ولایتی کرده و گفت: «به همه سفارتخانه‌ها اطلاع دهید صدور پاسپورت جدید برای متقاضیانی که تصویری (کپی) از شناسنامه یا پاسپورت قدیمی ایرانی یا هر مدرکی که نمایانگر اصل و نسب ایرانی آنهاست دارند، بلامانع است».

بی‌هیچ تفسیری، دو نگرش فوق فارغ از شکل و شمایل ظاهری شهروندان و دسته‌بندی آنان، دو نتیجه انکارناپذیر در حکمرانی و نگرش آحاد مردم به حاکمان، برنامه‌ریزی کلان، دلبستگی به کشور و کاهش یا افزایش مهاجرت دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها