افزایش شدید تورم در 2 هفته اخیر

در پی حمله روسیه به اوکراین تورم در روسیه افزایش شدیدی داشته و ارزش پول ملی افت کرده است.

افزایش شدید تورم در 2 هفته اخیر

به گزارش مستقل آنلاین بی بی سی جهانی نوشت:

بر اساس داده های جدید، پس از حمله این کشور به اوکراین، هزینه زندگی در روسیه افزایش یافته است.

ارقام رسمی نشان می دهد که قیمت برخی از کالاهای اساسی خانوار - مانند شکر - در هفته گذشته تا 14 درصد افزایش یافته است. قرار است تورم در روسیه ادامه یابد، همانطور که روبل از زمان آغاز جنگ اوکراین به شدت کاهش یافته است.

ارزش پول ملی روسیه در سال جاری حدود 22 درصد کاهش یافته است و این موضوع قیمت تمام شده واردات کالا را بالا برده است.

داده های تورم در حالی منتشر شد که بازار سهام روسیه پس از وقفه یک ماهه در روز پنجشنبه معاملات خود را از سر گرفت و اکثر سهم ها در یک روز معاملاتی نوسان افزایش یافتند.

شاخص Moex در اواسط روز در مسکو حدود 5.6 درصد افزایش یافت. تحلیلگران معتقدند که طرح دولت برای خرید میلیاردها دلار سهام روسیه از بازار حمایت می کند، بازاری که ماه گذشته پس از حمله روسیه به همسایه خود سقوط کرد. با این اوصف ممنوعیت تجارت با خارجی ها و فروش کوتاه مدت همچنان پابرجاست.

افزایش هزینه های زندگی

روز چهارشنبه، وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد که تورم سالانه در هفته منتهی به 18 مارس 14.5 درصد افزایش یافته است که بالاترین نرخ از اواخر سال 2015 است.

سرویس آمار روسیه اعلام کرد که هزینه شکر تا 37.1 درصد در مناطق خاصی از کشور افزایش یافته و به طور متوسط ​​14 درصد افزایش یافته است. به گفته آژانس دولتی، شکر که معمولاً برای نگهداری غذا یا تولید مشروبات الکلی استفاده می شود، بیشترین افزایش قیمت را در هفته داشته است.

قیمت پیاز با 13.7 درصد افزایش در کل کشور و 40.4 درصد در برخی مناطق، دومین افزایش قیمت در هفته بود. این در حالی است که پوشک 4.4 درصد گرانتر بود. قیمت چای سیاه 4 درصد و دستمال توالت 3 درصد افزایش یافت.

استفان اینس، شریک مدیریت SPI Asset Management، گفت که قیمت‌ها به دلیل کاهش روبل کاهش یافته است.

بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا دسترسی تعدادی از بانک های روسی را از بازارهای مالی در غرب قطع کرده اند. آنها همچنین معامله با بانک مرکزی روسیه، صندوق های سرمایه گذاری دولتی و وزارت دارایی را ممنوع کرده اند.

بانک مرکزی روسیه در ماه مارس نرخ بهره خود را بیش از دو برابر کرد و به 20 درصد رساند تا از کاهش بیشتر ارز خود جلوگیری کند.

تعداد زیادی از مشاغل و برندهای غربی به دلیل جنگ در اوکراین از روسیه خارج شده اند. برخی دیگر مانند غول مواد غذایی سوئیسی نستله، برندهای بزرگی مانند کیت کت و نسکویک توسط دولت کنار گذاشته شده اند.

ویدئوهای موجود در رسانه های اجتماعی نشان می دهد که خریداران در حال تقلا برای خرید شکر و گندم سیاه در سوپرمارکت های مسکو هستند. معاون نخست وزیر ویکتوریا آبرامچنکو به روس ها گفته است که این کشور "در مورد شکر و گندم سیاه" کاملا خودکفا است.

روسیه به تحریم‌های بین‌المللی پاسخ داده و تهدید کرده است که دارایی‌های شرکت‌هایی را که فعالیت خود را در این کشور متوقف کرده‌اند، مصادره خواهد کرد.

هفته گذشته جو بایدن، رئیس جمهور روسیه و 12 مقام دیگر را تحریم کرد. روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که این کشور فروش گاز طبیعی به کشورهای "غیر دوست" را از این پس به روبل انجام می دهد. مشخص است که این حرکت با هدف حمایت از ارز ملی آنها انجام می شود.

اتحادیه اروپا برای 40 درصد گاز خود به روسیه متکی است. با این حال، بسیاری از قراردادهای موجود به یورو توافق شده اند و مشخص نیست که آیا روسیه می تواند آنها را تغییر دهد یا خیر.

اعلام پوتین باعث شد ارزش روبل به بالاترین سطح در سه هفته گذشته برسد. بعداً در برابر دلار در 97.7 بسته شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها