دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود!

اگر مذاکرات وین با شکست مواجهه شود، در عرض یک هفته قیمت دلار به بالای 40 هزار تومان خواهد رسید.

دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود!

دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود!

بخشی از گفت‌وگوی علی بیگدلی، کارشناس امور بین‌الملل با دیده‌بان ایران را در ادامه می‌خوانید.

*آقای بیگدلی! خبرهای ضد و نقیضی و البته ناخوشایندی از وین مبنی بر به بن‌بست خوردن مذاکرات به گوش می‌رسد! خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران هم در گزارشی صراحتا اعلام کرده که احتمال شکست در مذاکرات وین وجود دارد! ظنر شما در این باره چیست؟ به نظر شما باتوجه به وضعیتی که حمله روسیه به اوکراین اصلا یم‌شود به این مذاکرات خوشبین بود؟

اینکه آقای باقری‌کنی، با عجله به ایران بازگشت، نشان از این دارد که خود او توانایی پاسخ دادن به انتظارات اعضای مذاکره‌کننده طرف‌های برجامی را ندارد. از سویی دیگر حمله روسیه به اوکراین و حمایت مستقیم و واضح مقامات برجسته جمهوری اسلامی از روسیه، مقداری بر روی فضای مذاکرات وین تاثیر منفی گذاشته است. باتوجه به حمایت جمهوری اسلامی از روسیه و فضای ضد روس مجامع بین‌المللی، آقای اولیانوف هم از مذاکرات فاصله گرفته چون این امتیاز را غربی‌ها به اولیانوف دادند که ایران را برای توافق آماده کند. از سویی این خشمی که اروپایی‌ها نسبت به حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین پیدا کردند، بسیار بر روی فضای مذاکرات تاثیر منفی گذاشته است! هم فرانسه و هم آمریکا اذعان کردند که اگر این هفته مذاکرات به نتیجه نرسد، میز مذاکره را ترک خواهند کرد؛ بنابراین مسئله مذاکرات وین با نوعی بن‌بست مواجهه شده است.

*شما در مصاحبه‌های قبلی با اطمینان اظهار کردید که مذاکرات وین به نتیجه خواهد رسید؛ آیا الان هم چنین دیدگاهی را در رابطه با مذاکرات وین دارید؟

 بنده قبلاً اذعان کردم که مذاکرات وین به نتیجه خواهد رسید؛ چون اگر این اتفاق نیافتد اقتصاد فروپاشیده ایران از این بیشتر رو به افول خواهد رفت. اگر مذاکرات وین با شکست مواجهه شود، در عرض یک هفته قیمت دلار به بالای 40 هزار تومان خواهد رسید. شاید جمهوری اسلامی حق داشته باشد که از آمریکا برای ماندن در توافق تضمین بخواهد اما این را هم باید بداند که در نظام حقوقی آمریکا چیزی با ‌عنوان ضمانت وجود نداشته و رئیس‌جمهور فعلی نمی‌تواند این ضمانت را بدهد که رئیس‌جمهور بعدی هم این توافق را بپذیرد. انتظارات جمهوری اسلامی با فضای برجامی تطابقی ندارد. از سویی دیگر آقای گروسی جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده که باید اجازه بررسی سایت‌های هسته‌ای به کارشناسان بین‌المللی را دهد. آقای گروسی صراحتاً عنوان کردند که تا زمانی‌که ما به وین گزارش ارسال نکنیم، وین نمی‌تواند هیچ توافقی را با جمهوری اسلامی امضا کند. مذاکرات زمانی امضا خواهد شد که آقای گروسی اعلام کند که جمهوری اسلامی از تعهدات بین‌المللی خود خارج نشده است! به اعتقاد بنده مذاکرات وین به نتیجه نخواهد رسید. خبرهایی که از وین به گوش می‌رسد حاکی از این قضیه دارد که مذاکرات به بن‌بست رسیده است!

*آقای بیگدلی! اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد، در سیاست داخلی و خارجی کشور شاهد چه تبعاتی خواهیم بود؟

همانطور که گفتم اولین مشکلی که به وجود خواهد آمد این است که سطح گرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمی به بالاترین سطح خود خواهد رسید. نگاه اعتراضی مردم  نسبت به حاکمیت در سال 1401 باتوجه به کمبود بودجه‌ای هم که شاهدش هستیم، به اوج خود می رسد و در فضای بین‌المللی هم به‌ویژه با حمله روسیه به اوکراین و حمایت سفت و سخت مقامات عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی از اقدامات روسیه دچار انزوا خواهیم شد. در حال حاضر جمهوری اسلامی دچار یک بلاتکلیفی دیپلماتیکی است که نمی‌داند به چه شکل وضعیت را سامان ببخشد! اگر جمهوری اسلامی بخواهد با همان شرایط غربی‌ها برجام را امضا کند، با اعتراض و حتی درگیری‌های مخالفان تندرو داخلی برجام روبه‌رو خواهد شد.

*آیا ممکن است که جمهوری اسلامی برای دومین بار در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گیرد؟ 

اگر آقای گروسی به سازمان ملل گزارش دهد که جمهوری اسلامی مانع از بررسی سایت‌های هسته‌ای توسط بازرسان شده و شورای حکام ایران را محکوم کرده و گزارش را به شورای امنیت می‌فرستد. در شورای امنیت حتی اگر روسیه و چین پشت ایران بایستند، باز هم تحریم‌ها از این بیشتر خواهد شد. در این شرایط قطعنامه‌ها دوباره به میان آمده و ایران به فصل هفتم منشور می‌رود. این شرایط برای جمهوری اسلامی بسیار خطرناک بوده و ما دوباره به وضعیت به مراتب بدتر از سال‌های قبل از 2015 بر خواهیم گشت. نگرانی ما بیشتر از بابت شورش‌های داخلی است چون الان اکثریت مردم منتظر نتیجه مذاکرات بوده و انتظار پایین آمدن قیمت دلار و کاهش قیمت‌ مسکن را دارند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها