گمانه‌زنی تحلیلگران سیاسی در مرحله جدید مذاکرات؛

گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا؟

با طولانی شدن مذاکرات وین و نگرانی آمریکا از سرعت گرفتن برنامه اتمی ایران، رابرت مالی نماینده آمریکا در نامه‌ای به ایران خواستار مذاکره مستقیم با تهران چه بصورت علنی در وین چه بصورت پنهان در عمان یا اروپا شده. گفته می شود تمایل آمریکا برای مذاکرات پنهانی بیش از مذاکرات رسمی است‏.

گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا؟

‏گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا؟

محسن ماندگاری فعال رسانه‌ای و سردبیر سابق روزنامه جام جم در رشته توئیتی از مذاکره مستقیم با آمریکا نوشته و اینکه چرا و چگونه احتمال مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا افزایش یافته است، آیا نظر مقامات بالادستی وزارت خارجه نیز بر مذاکره مستقیم است؟با این مقدمه سوال اصلی این است که آیا پس از ملاقات در روسیه این احتمال افزایش یافته است؟ یا حضور کشورهای اروپایی در مذاکرات به عنوان جوانب کم‌تاثیر، ایران و آمریکا را به این مسیر سوق داده است؟

نوشته ماندگاری را می‌خوانیم:

پیرو سخنان امیرعبداللهیان، در این رشتو توضیح می‌دهم که

-نماینده آمریکا شش هفته قبل درخواست مذاکره مستقیم و پنهان به ایران داده.

- پیشنهادآمریکا در سطوح بالا مطرح و رد شده.

- عبداللهیان و باقری کنی موافق مذاکره مستقیم‌اند.

- تااین لحظه مجوز مذاکره مستقیم به مذاکره کننده ایران داده نشده‏

. با طولانی شدن مذاکرات وین و نگرانی آمریکا از سرعت گرفتن برنامه اتمی ایران، رابرت مالی نماینده آمریکا در نامه‌ای به ایران خواستار مذاکره مستقیم با تهران چه بصورت علنی در وین چه بصورت پنهان در عمان یا اروپا شده. گفته می شود تمایل آمریکا برای مذاکرات پنهانی بیش از مذاکرات رسمی است‏.

. مالی به ایران گفته است که به دلیل منافع خاص سه کشور اروپایی، مذاکره مستقیم تهران- واشنگتن برای هر دو طرف مفیدتر بوده و اعضای 1+4 واسطه خوبی برای مذاکره نیستند.

حتی ظاهرا مالی پیشنهاد کرده در صورت موافقت تهران، بهتر است مذاکرات بدون اطلاع سه کشور اروپایی باشد.‏

 مذاکره کنندگان ایران نیز در جلساتی در تهران گفته‌اند که 1+4 واسطه خوبی برای مذاکره با آمریکا نیستند و سختگیری آن‌ها مخصوصا در مباحث هسته‌ای از ایالات متحده بیشتر است.

گفته می‌شود وزیر خارجه و باقری کنی مذاکره کننده ارشد موافق مذاکره مستقیم با آمریکا هستند اما‏ شورای عالی امنیت ملی دستکم تا هفته قبل با مذاکره مستقیم مخالف بوده و به باقری مجوز مذاکره مستقیم نداده.

اظهارات دیروز امیرعبداللهیان ممکن است احتمالا نشانه‌ای از تجدید نظر مقامات در مذاکره مستقیم باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها