وقتی افراد بدون تخصص برای زندگی مردم تصمیم بگیرند بهتر از این هم نمی‌شود

مشخص شدن اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، ناامیدی دیگری را در دل مردم کاشت. چراکه بودجه که تخصصی‌ترین و مهم‌ترین سند اقتصادی کشور است که در دستان نمایندگانی غیر متخصص قرار دارد.

وقتی افراد بدون تخصص برای زندگی مردم تصمیم بگیرند بهتر از این هم نمی‌شود

چه کسانی برای زندگی مردم تصمیم می گیرند؟ / از ۴۵ عضو کمیسیون تلفیق بودجه، فقط ۳ نفر اقتصاد خوانده‌اند

از ترکیب ۴۵ نفره این کمیسیون تنها سه نفر یعنی الیاس نادران، سید کاظم دلخوش و جعفر قادری اقتصاد خوانده‌اند و باقی اعضا و حتی هیئت رئیسه هم تحصیلات اقتصادی ندارند. البته این عدم مرتبط بودن رزومه تحصیلی و کاری تنها محدود به کمیسیون تلفیق بودجه و حتی مجلس فعلی نیست چراکه انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون‌ها در اغلب موارد و در ادوار مجلس بیش از آنکه با نگاه کارشناسانه باشد، بیشتر به دلایل سیاسی بوده است. در برخی از کمیسیون‌های تخصصی دیگر هم نمایندگانی عضو هیئت رئیسه هستند که هیچگونه تخصص مرتبطی با آن کمیسیون ندارند که در ادامه به این افراد می‌پردازیم.

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱

حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه دکتری الهیات و معارف اسلامی دارد و از لحاظ اجرایی سابقه وزارت آموزش و پرورش و آب را دارد که سوابق غیر اقتصادی هستند. سید محسن دهنوی نایب رئیس اول این کمیسیون مدرک تحصیلی‌اش، دکتری نانو زیست فناوری است. همچنین ابراهیم عزیزی نایب رئیس دوم این کمیسیون دارای مدرک تحصیلی دکتری حقوق خصوصی و از لحاظ اجرایی هم معاونت سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان را بر عهده داشته است. رحیم زارع در کسوت سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، دکتری مدیریت بازرگانی استراتژیک دارد. علی اصغر باقرزاده در حالی عهده دار دبیر اول این کمیسیون است که در کمال تعجب پزشک عمومی است و رحمت‌الله نوروزی هم به عنوان دبیر دوم، تحصیلات کارشناسی ارشد تاریخ را دارد که هیچکدام اقتصادی نیستند.

کمیسیون اقتصادی

کمیسیون اقتصادی مجلس که انتظار می‌رود دست‌کم صدای نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی مردم، مالباختگان و ضرردیدگان بورس را به وزیر اقتصاد برساند و با نظرات کارشناسانه سعی در بهبود اوضاع اقتصادی داشته باشد، هم توسط افراد غیر کارشناس گردانده می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی دکتری مالی دارد که می‌توان آن را به اقتصاد مرتبط دانست. اما کاظم موسوی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق و سابقه اجرایی در سازمان بازرسی کل کشور، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی است. انور حبیب‌زاده بوکانی هم در حالی دبیر اول کمیسیون اقتصادی است که با تحصیلات کارشناسی مدیریت دولتی و سابقه شهرداری اشنویه، هیچ رزومه مرتبطی با اقتصاد ندارد. همچنین غلامرضا مرحبا به عنوان سخنگوی این کمیسیون پیش از آنکه بر مسند نمایندگی بنشیند، تنها معاونت اداره آموزش بانک ملی کشور را بر عهده داشته است.

وضعیت بسیاری از اعضای دیگر کمیسیون اقتصادی هم به همین شکل است. به عنوان مثال سمیه محمودی با کارشناسی ارشد جامعه شناسی و سید ناصر موسی لارگانی هم با مدرک حوزوی و کارشناسی ارشد تاریخ اسلامی در این کمیسیون عضو هستند.

کمیسیون صنایع و معادن

کمیسیون صنایع و معادن باید به چرخ تولید کمک کند تا به دنبال آن رشد اقتصادی هم حاصل شود، اما به جز سخنگو، باقی اعضای هیئت رئیسه هیچگونه تحصیلات و سوابق اجرایی مرتبطی ندارند. عزت‌الله اکبری تالار پشتی در حالی بر مسند ریاست این کمیسیون نشسته است که دکترای حقوق بین‌الملل را دارد و سابقه‌ی مدیر کلی سیاسی انتظامی استانداری مازندارن را در کارنامه خود دارد. او با همین رزومه عضو کمیسیون صنایع مجلس هشتم هم بوده است. همچنین جواد حسینی کیا، نایب رئیس اول کمیسیون تحصیلات حوزوی دارد و تحصیلات دانشگاهی‌اش در مقطع کارشناسی فلسفه است؛ از لحاظ اجرایی هم مدیر کل آموزش موسسه امام خمینی (ره) بوده است. نایب رئیس دوم کمیسیون یعنی احمد رسولی‌نژاد دکتری حقوق دارد. فرهاد طهماسبی به عنوان دبیر اول، دکتری حقوق عمومی دارد و پیش از نمایندگی هم رئیس دادگستری نی ریز بوده است. مدرک تحصیلی بهزاد رحیمی، دبیر دوم کمیسیون صنایع هم کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی‌ست و پیش از ورود به مجلس کارمند آموزش و پرورش بوده است. محمد علیپور سخنگوی کمیسیون تنها عضو از هیئت رئیسه است که اگرچه تحصیلات مرتبط ندارد، اما به لحاظ سوابق اجرایی کارشناس اقتصادی و کارشناس صنایع استانداری را در کارنامه خود دارد. در مورد اعضای دیگر کمیسیون هم این عدم تخصص به چشم می‌خورد همچون معصومه پاشایی که دکترای پزشکی دارد؛ همچنین علیرضا سلیمی هم با تحصیلات حوزوی از اعضای این کمیسیون است.

کمیسیون انرژی

کمیسیون انرژی مجلس با مسائل اقتصادی کشور گره خورده، آن هم در کشور ما که اقتصادش بر پایه نفت است. فریدون حسنوند رئیس این کمیسیون مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارد و در حال حاضر دانشجوی دکتری‌ست. از نظر سوابق شغلی هم پیش از این سابقه عضویت در هیات مدیره پارس جنوبی، عضو شواری عالی خلیج فارس و مشاور وزیر نفت را در کارنامه خود داراست که سوابقش با این کمیسیون مرتبط است. قاسم ساعدی که نایب رئیس اول کمیسیون انرژی است، تحصیلات کارشناسی ارشد جامعه شناسی دارد و پیشتر هم رئیس آموزش و پرورش بوده است. احمد مرادی هم در مقام نایب رئیس دوم، تحصیلاتش کارشناسی ارشد حقوق عمومی‌ست و از نظر کارنامه اجرایی هم فرماندار بندرعباس بوده که ارتباطی با کمیسیون انرژی و مسائل اقتصادی ندارد. تخصیلات دبیر اول این کمیسیون یعنی حسین حسینزاده با این کمیسیون مرتبط است، او دکتری نفت دارد و قبل از تکیه بر صندلی نمایندگی، کارمند شرکت ملی نفت بوده است. عبدالعلی رحیمی مظفری، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس، دکتری شیمی دارد و صرفا کارمند شرکت گاز استان فارس بوده است. مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون، میزان تحصیلاتش دکتری مکانیک است و معاون شرکت پخش فراورده‌های نفتی تربت حیدریه بوده است.

کمیسیون برنامه و بودجه

اقتصاد کشور بر روی ریل بودجه می‌گذرد، اما این کمیسیون هم با وجود اهمیت و تاثیر زیادی که بر اقتصاد و معیشت مردم دارد، اما بازهم نمایندگانی با تحصیلات و گرایش های غیر مرتبط را در خود جای داده است. در راس آن حمیدرضا حاجی بابایی قرار گرفته است که در ابتدای این گزارش به غیر مرتبط بودن سوابق او اشاره شد. محمد خدابخشی نایب رئیس اول این کمیسیون، دکتری ریاضی کاربردی دارد و هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی است. سید محمدرضا میر‌تاج‌الدینی، نایب رئیس دوم، تحصیلات حوزوی و دکتری مدیریت استراتژیک  دارد و علاوه بر اینکه نماینده ادوار مجلس بوده، معاون پارلمانی رئیس جمهوری را هم در رزومه خود دارد. غلامحسین کرمی هم به عنوان نایب رئیس دوم هیچگونه تحصیلات و سوابق مرتبط اقتصادی ندارد. تحصیلات وی دکتری علوم اجتماعی بوده و پیش از نمایندگی هم مدیر کل بازرسی و معاون اداری استان بوده است. ولی الله فرزانه نایب رئیس دوم پیش از این رئیس سازمان برنامه و بودجه است که بر این اساس فعالیت مرتبط با این کمیسیون را دارد. محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون سوابق و تحصیلات مرتبطی دارد. تحصیلات وی دکتری اقتصاد و مشاور وزیر بازرگانی بوده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس است که به فراخور وظایف، مأموریت‌ها و صلاحیت‌ها، یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس محسوب می‌شود که با مباحث و حوزه‌های خاص و حساسی، چون سیاست خارجی، امنیت ملی و امور دفاعی و انتظامی سروکار دارد. با این تفاسیر سوابق اعضا به خصوص هیئت رئیسه اهمیت زیادی برای این کمیسیون دارد. وحید جلال‌زاده با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی و سابقه استانداری، رئیس این کمیسیون است. ابراهیم عزیزی به عنوان نایب رئیس اول، کارشناسی ارشد حقوق و سابقه معاونت سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان را در کارنامه خود دارد. نایب رئیس دوم هم عباس مقتدایی‌ست که دکتری روابط بین‌الملل را دارد و پیش از این به عنوان استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار فعالیت داشته است. او همچنین نماینده مجلس نهم هم بوده است. علی علیزاده، دبیر اول کمیسیون دکتری علوم سیاسی دارد و پیش از ورود به ساختمان بهارستان، به عنوان مشاور معاون استاندار تهران و فرماندار کرج، مشغول به کار بوده است. یعقوب رضا‌زاده با تحصیلات دکتری جغرافیا، دبیر دوم این کمیسیون شده است. وی همچنین بازنشسته ناجاست.

در نهایت محمود عباس‌زاده که در ردای سخنگوی کمیسون، دارای دکتری مدیریت رسانه و مدیر کل اسبق سیاسی وزارت کشور و استاندار اسبق ایلام بوده است./انتخاب

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها