دیپلمات چینی:

این دور از مذاکرات بر رفع تحریم ها متمرکز خواهد بود

وانگ از چین گفت: این دور از مذاکرات بر رفع تحریم ها متمرکز خواهد بود. دیپلمات‌ها گفتند که دور قبل عمدتاً بر محدودیت‌های هسته‌ای متمرکز بود، اگرچه قدرت‌های غربی گفتند پیشرفت بسیار کمی حاصل شده است.

این دور از مذاکرات بر رفع تحریم ها متمرکز خواهد بود

رویترز: گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از امروز (دیروز) آغاز شده است  که  برای لغو تحریم‌ها علیه ایران، علیرغم پیشرفت اندک در مهار فعالیت‌های اتمی، متمرکز شده است.

هفتمین دور مذاکرات(دور قبلی)، اولین دور در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران، ۱۰ روز پیش، پس از افزودن برخی مطالبات جدید ایران به متن کاری، پایان یافت.

 قدرت‌های غربی درآن دور اعلام کردند که پیشرفت بسیار کند بوده و مذاکره‌کنندگان هفته‌ها و ماه‌هاست که در این وضعیت قرار دارند.

چیزی از آن توافق که تحریم‌ها علیه تهران را در ازای محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های اتمی آن لغو کرد، باقی نمانده است. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ واشنگتن را از آن خارج کرد و تحریم های ایالات متحده را مجدداً اعمال کرد و متقابلا" ایران بعداً بسیاری از محدودیت های هسته ای توافق را زیر پا گذاشت و به فراتر از آنها گام گذاشت.

وانگ فرستاده ارشد چین گفت: "امروز همه طرف‌ها توافق کرده‌اند که برای فعال کردن دور هشتم مذاکرات حتی در تعطیلات کریسمس و سال نو بازگردند. این به خودی خود احساس فوریت بیشتری را از سوی همه طرف‌های درگیر نشان می‌دهد." 

وانگ اندکی قبل از نشست طرف‌های باقی‌مانده در توافق - ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا- که قرار بود به طور رسمی ساعت ۶ بعد از ظهر آغاز شود، صحبت می‌کرد، اگرچه نمایندگان قبلاً در قالب‌های کوچک‌تر ملاقات کرده بودند.

ایران از ملاقات مستقیم با مقامات آمریکایی خودداری می کند، به این معنی که طرف های دیگر باید بین دو طرف رفت و آمد کنند. ایالات متحده بارها از این فرمت ابراز ناامیدی کرده و گفته است که این شیوه، روند را کند می کند و مقامات غربی هنوز گمان می کنند که ایران صرفاً برای کشتن زمان ، بازی می کند.

توافق ۲۰۱۵ مدت زمانی را که ایران برای دستیابی به مواد شکافت‌پذیر کافی برای بمب هسته‌ای نیاز داشت،  از حدود دو تا سه ماه به حداقل یک سال افزایش داد. اکثر کارشناسان اکنون می گویند که زمان لازم برای شکافت کمتر از توافق قبلی است، اگرچه ایران می گوید که فقط می خواهد بر فناوری هسته ای برای مصارف غیرنظامی مسلط شود.

 پایان راه

رسانه های ایرانی به نقل از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پیش از ازسرگیری مذاکرات گفته اند: «مهم ترین مسئله برای ما رسیدن به نقطه ای است که اولاً، نفت ایران به راحتی و بدون مانع فروخته شود».

موضع ایران این است که تمام تحریم‌های آمریکا قبل از برداشتن گام‌هایی در مورد هسته‌ای باید برداشته شود، در حالی که مذاکره‌کنندگان غربی می‌گویند که گام‌های هسته‌ای و تحریم‌ها باید متعادل باشند.

تحریم های آمریکا صادرات نفت ایران را که منبع اصلی درآمد آن است، کاهش داده است. تهران اطلاعاتی را فاش نمی‌کند، اما ارزیابی‌های مبتنی بر کشتیرانی و منابع دیگر حاکی از کاهش صادرات از حدود ۲/۸ میلیون بشکه در روز( سال ۲۰۱۸ )به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه در روز است. یک نظرسنجی صادرات را ۶۰۰۰۰۰ بشکه در روز در ماه ژوئن نشان می دهد.

وانگ از چین گفت: این دور از مذاکرات بر رفع تحریم ها متمرکز خواهد بود. دیپلمات‌ها گفتند که دور قبل عمدتاً بر محدودیت‌های هسته‌ای متمرکز بود، اگرچه قدرت‌های غربی گفتند پیشرفت بسیار کمی حاصل شده است.

هنگامی که دور هفتم به پایان رسید و برخی از خواسته‌های ایران را در بر گرفت، مذاکره‌کنندگان فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای گفتند: «این فقط ما را به جایی که مذاکرات در ژوئن، زمانی که دور قبلی پایان یافت، نزدیک‌تر می‌کند»

آنها افزودند: "ما به سرعت در حال رسیدن به پایان راه برای این مذاکره هستیم."

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها