ما را از جنگ می‌ترسانند؟ همین الان هم در جنگ هستیم

ما که نمی‌توانیم بگوییم ما همکاری کنیم تا آن‌ها مرتب اطلاعات را به صهیونیست‌ها بدهند و صهیونیست‌ها هم به تاسیسات ما حمله کنند. تا کی باید این روند ادامه داشته باشد؟

ما را از جنگ می‌ترسانند؟ همین الان هم در جنگ هستیم

باید در مذاکرات بگوییم خواستار لغو همه تحریم ها هستیم که طرف مقابل بخشی از تحریم ها را لغو کند 

محمد‌صادق کوشکی در مورد توافق ایران و آژانس، اظهار کرد: «تجربه نشان داده است که ما از اعتماد به آژانس و مخصوصا همکاری در بازرسی‌ها نتیجه ی خوبی به دست نیاورده‌ایم. بارها و بارها اطلاعاتی که ما به بازرسان داده‌ایم یا آن‌ها در حین بازرسی‌ها به دست آورده‌اند، برای حمله علیه تاسیسات هسته‌ای ما استفاده شده است و متاسفانه شاهد این حملات هم بوده‌ایم. بنابراین چون این مسئله بارها انجام شده است، باید نتیجه بگیریم که منافع و امنیت ملی ما ایجاب می‌کند که در این مسئله به طور جدی بازنگری کنیم و باید مطمئن شویم که اطلاعاتی که بازرسان به دست می‌آورند، علیه امنیت ملی و تاسیسات ما به کار گرفته نمی‌شود که تا الان خلافش ثابت شده است.»

وی افزود: «تا کنون هرجا که دوربین‌های آژانس نصب و بازرسی انجام شده است، متاسفانه شاهد حمله و خرابکاری بوده‌ و آسیب دیده‌ایم و این یک اصل است. حال چه دولت‌های قبل و چه دولت‌ فعلی اگر این مسئله مهم را در برابر خود قرار ندهند و به همکاری با آژانس مانند گذشته ادامه دهند، این یعنی اینکه ما بازهم باید منتظر حمله به تاسیسات هسته‌ای مان و همچنین منتظر این باشیم که اطلاعاتی که بازرسان به دست می‌آورند، علیه تاسیسات و حتی علیه جان دانشمندان و کارشناسان هسته‌ای ما انجام خواهد شد. فرقی نمی‌کند که این همکاری توسط دولت فعلی انجام شود یا توسط دولت‌های گذشته.»

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: «نکته این است که هر قطعنامه‌ای علیه ما مثلا در شورای حکام صادر شود، نتیجه آن قطعنامه چه خواهد بود؟ غیر از این است که می‌خواهند به ما آسیب بزنند؟ نتیجه این همکاری‌ها این شده که بارها به ما حمله کرده‌اند و دانشمندان ما را ترور کرده اند؛ در این صورت اگر همکاری نکنیم، نتیجه چه خواهد شد؟ قطعنامه علیه ما بدهند چه خواهد شد؟ غیر از این است که بخواهند با قطعنامه حمله کنند؟ همین الان که همکاری می‌کنیم هم به تاسیسات کرج و نطنز حمله می‌کنند، بمب‌گذاری، فعالیت تروریستی، خرابکاری، حمله با پهباد، و... را انجام می‌دهند. دیگر نتیجه قطعنامه بدتر از این است؟»

کوشکی اضافه کرد: «نکته این است که بخش زیادی از این همکاری‌ها بیش از پروتکل الحاقی و پادمان است. ما به عنوان عضو NPT وظیفه داریم در حد پادمان و آنچه NPT برای کشورهای عضوش معین کرده است همکاری کنیم اما در حال حاضر چند برابر این موراد همکاری می‌کنیم. در واقع  همکاری ما با آژانس حتی از پروتکل الحاقی بیشتر است. سال‌ها‌ست که این همکاری را انجام می‌دهیم و نتیجه‌اش تنها آسیب به امنیت و منافع ملی ما بوده است.»

او با بیان اینکه نمی‌توانیم از ترس مرگ خودمان را بکشیم، مطرح کرد: «فرض کنیم آژانس و شورای حکام علیه ما قطعنامه صادر کنند، نتیجه‌اش چه می‌شود؟ در بدترین حالتش این است که جنگ رخ می‌دهد که همین الان هم یک جنگی علیه ما صورت گرفته و این هم با اطلاعاتی بوده  که بازرسان آژانس دارند به دشمنان ما می‌دهند و آنان هم با استفاده از همین اطلاعات، دانشمندان ما را می‌کشند و تاسیات هسته‌ای‌ ما را مرتب مورد حمله و انفجار قرار می‌دهند. ما که نمی‌توانیم بگوییم ما همکاری کنیم تا آن‌ها مرتب اطلاعات را به صهیونیست‌ها بدهند و صهیونیست‌ها هم به تاسیسات ما حمله کنند. تا کی باید این روند ادامه داشته باشد؟ کدام کشور و حاکمیتی اجازه می‌دهد که تاسیساتش مرتب بازرسی شود و اطلاعاتش به صهیونیست‌ها و امریکاییان داده شود و آنها هم مرتب به تاسیسات ما حمله کنند و دانشمندان ما را بکشند. این خلاف عقل است.»

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سئوالی درمورد تاثیرات منفی قطعنامه در شورای حکام اظهار کرد: «دو نکته وجود دارد. یکی اینکه ما تا به حال که همکاری کرده‌ایم، آیا فشار کم شده است؟ در دولت روحانی مگر همکاری نمی‌کردیم؟ آیا نتیجه این شد که تحریم‌ها برداشته شود؟ خیر ما از سال 94 بیش از پروتکل الحاقی همکاری کرده‌ایم. در دولت روحانی که همکاری جدی داشت به آژانس می‌شد نتیجه‌اش چه شد؟ فشار روی مردم برداشته شد یا هر روز تحریم جدیدی اضافه شد؟ پس تجربه نشان داده است ما هر چه با آژانس همکاری کنیم، فشار اقتصادی کم نمی‌شود.»

کوشکس تاکید کرد: «اگر ما همکاری می‌کردیم و فشار اقتصادی کمتر می‌شد می‌گفتیم، قبول داریم اما هر چه قدر این اقدام را انجام دادیم، فشار اقتصادی بیشتر شد. پس به طور منطقی همکاری با آژانس موجب کم شدن فشار اقتصادی نمی‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت باید قانون مجلس مبنی بر لغو تحریم های مختلف در حوزه غیر هسته ای را دنبال کند؟ گفت: «ما اگر قانون مجلس را پیگیری کنیم، ممکن است بخشی از تحریم‌ها لغو شود. به این معنا که قاعده مذاکرات در دنیا این است که شما یک مطالبه حداکثری مطرح می‌کنید تا بخشی از مطالبات پذیرفته شود. اما اگر یک مطالبات حداقلی مطرح کنید، چیزی به عنوان امتیاز داده نمی‌شود. اصلا این یک فن است که در هر مذاکره‌ای یک سبد مطالبات را ارائه می‌کنند تا لااقل بخشی از آن پذیرفته شود. حال اگر خود ما یک مطالبه را مطرح کنیم، قطعا پذیرفته نخواهد شد. ما بایستی این را بیان کنیم که خواستار لغو همه تحریم‌ها هستیم و بر این مسئله چنان پافشاری کنیم تا طرف مقابل بخشی از تحریم‌ها را لغو کند.»

کوشکی افزود: «این قاعده مذاکرات است. هر طرف که کوتاه بیاید باخته است ولی در شرایط فعلی امریکایی‌ها نیاز داشتند که به برجام بازگردند. بارها امریکایی‌ها مخصوصا در دولت بایدن گفته‌اند که خروج ما از برجام اشتباه بوده، حتی صهیونیست‌ها هم مخالف خروج امریکا از برجام و معتقد بودند که عمل اشتباهی بوده است. بنابراین این یک علامت مهمی‌ست که اگر ما پافشاری کنیم و همینطور ادامه دهیم، در این میان امریکاییان ناگزیرند برای اینکه مذاکره به نتیجه برسد، به ما امتیاز دهند. هر کسی که در این مذاکره ذره‌ای عقب‌نشینی کند، باید امتیاز جدی دهد.»

این تحلیگر مسائل سیاسی در تحلیل خود از روند مذاکرات، عنوان کرد: «من تنها می‌توانم بگویم که امیدوارم تیم مذاکره‌کننده ما معقول عمل کند و امیدوارم ذره‌ای عقب نشینی نکند. همچنین جدی پافشاری کند و خواستار لغو همه تحریم‌ها شوند تا در نهایت ما شاهد لغو بخشی از تحریم‌ها باشیم.»

کوشکی همچنی دربراه عملکرد رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران، تصریح کرد: «متاسفانه در هیچ مقطعی از تاریخ مذاکرات هسته‌ای‌مان، عملکرد رسانه‌ای مطلوبی را شاهد نبودیم. از شروع این حرکت در سال 92 تا کنون هیچوقت روند رسانه‌ای فعالی را شاهد نبودیم و این یک ضعف بزرگی است.»

وی ادامه داد: «از مذاکرات ژنو در سال 92 تا همین الان، مردم و حتی فعالان سیاسی، دقیقا نمی‌دانند چه خبر است. در حالیکه حق مردم است که درمورد این مسئله مطلع شوند. تیم مذاکره‌کننده از دوره ظریف تا الان جزو وظایفش است که اطلاع‌رسانی دقیقی به جامعه بکند. چون اگر این اتفاق نیافتد، جامعه مجبور می‌شود از بی بی سی و ایران اینترنشنال اطلاعات بگیرد که اطلاعات درستی هم نخواهد بود.»/انتخاب

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها