سی‌ان‌ان خبر داد:

آغاز جنگ سرد بین واشنگتن و پکن؟

در شرایطی که روسای جمهور آمریکا و چین فردا با یکدیگر دیدار می کنند تنش بین 2 کشور به اوج خود رسیده است.

آغاز جنگ سرد بین واشنگتن و پکن؟

به گزارش مستقل آنلاین سی‌ان‌ان نوشت:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در حالی که دو کشور برای یک نشست مجازی مورد انتظار بین رهبران خود آماده می شوند، نسبت به ادامه فشارهای چین علیه تایوان ابراز نگرانی کرد.

 

در ادامه این تماس تلفنی آمده است: وزیر امور خارجه آمریکا بر علاقه دیرینه ایالات متحده به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کرد و نسبت به ادامه فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی جمهوری خلق چین علیه تایوان ابراز نگرانی کرد. او از پکن خواست تا برای حل مسالمت آمیز و به شیوه ای که با خواسته ها و بهترین منافع مردم در تایوان سازگار باشد، وارد گفت وگوی معناداری شود.

در این تماس تلفنی، بلیکن و وانگ همچنین درباره آماده‌سازی دیدار مجازی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با همتای چینی خود شی جین پینگ، گفتگو کردند.این دیدار که قرار است عصر دوشنبه به وقت واشنگتن و صبح سه شنبه در پکن برگزار شود، اولین دیدار بین دو رهبر از زمان روی کار آمدن بایدن است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «این دیدار فرصتی را برای رهبران دو کشور فراهم می کند تا در مورد چگونگی مدیریت مسئولانه رقابت بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین در حالی که با یکدیگر در زمینه هایی که منافع همسو هستند، بحث کنند.»

بر اساس این بیانیه، بلینکن همچنین بر اهمیت اتخاذ تدابیری برای اطمینان از اینکه عرضه جهانی انرژی و نوسان قیمت ها بهبود اقتصاد جهانی را به خطر نمی اندازد، تاکید کرد. در همین حال، وانگ، بر اساس بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه چین منتشر شد، از ایالات متحده خواست که به وضوح و قاطعانه با هرگونه اقدام «استقلال تایوان» مخالفت کند.

در این بیانیه به نقل از وانگ آمده است: هر گونه همدستی و حمایت از نیروهای «استقلال تایوان» صلح را در سراسر تنگه تایوان تضعیف می‌کند و در پایان فقط بومرنگ خواهد شد.

روابط بین پکن و تایپه در پایین ترین سطح خود در دهه های اخیر قرار دارد که با لفاظی های آتشین و موضع گیری های نظامی مشخص شده است. ماه گذشته، ارتش چین رکورد تعداد هواپیماهای جنگی را که به منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان فرستاده،شکست که باعث تشدید تنش‌های نظامی شد.

پکن که دموکراسی خودگردان را استانی جدا شده می‌بیند، افزایش تنش‌ها را ناشی از آنچه «تبانی» بین واشنگتن و تایپه می‌خواند، می‌داند.

در نشست آتی بایدن-شی، وانگ بر «اهمیت بزرگ» آن نه تنها برای روابط آمریکا و چین، بلکه برای روابط بین‌الملل تأکید کرد.

وی افزود: دو طرف باید در یک راستا کار کنند و تمام آمادگی ها را برای تضمین یک دیدار آرام و موفق و بازگرداندن روابط دوجانبه به مسیر توسعه سالم و پایدار انجام دهند.

این گفتگوها در بحبوحه تشدید تنش ها بر سر تایوان، تجارت و حقوق بشر انجام می شود. در همان زمان، ایالات متحده و چین هفته گذشته از یک پیمان غافلگیرکننده در مورد آب و هوا رونمایی کردند که بر برخی زمینه‌های همکاری تاکید کرد.

این نشست همچنین چند روز پس از آن برگزار می‌شود که شی در نشستی کلیدی نخبگان حزب حاکم کمونیست چین، با نظارت بر تصویب قطعنامه‌ای که راه را برای کسب سومین دوره ریاست‌جمهوری هموار می‌کند، قدرت خود را تقویت کرد.

بایدن زمانی به دیدار حضوری با شی امیدوار بود، اما رهبر چین نزدیک به دو سال است که چین را ترک نکرده است.

طبق بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در وب‌سایت سفارت چین در آمریکا منتشر شد، این اولین دیدار بایدن با شی از زمان ریاست‌جمهوری او در ژانویه خواهد بود و در حالی صورت می‌گیرد که شی به گرم شدن جزئی روابط با آمریکا اشاره کرده است. شی در این نامه گفت چین مایل است مبادلات و همکاری های سراسری را با ایالات متحده تقویت کند و روابط بین دو قدرت جهانی را به مسیر درست بازگرداند.

آخرین باری که بایدن و شی جینگ پینگ در ماه سپتامبر صحبت کردند، در یک تماس تلفنی که تقریباً 90 دقیقه طول کشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها