وزیر ارتباطات: فضای مجازی باید اسلامی باشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از نظر ما فضای مجازی یک فرصت بی‌نظیر است که می‌تواند در کاهش فساد، افزایش شفافیت، حذف امضاهای طلایی وغیره بیشترین اثر را داشته باشد.

وزیر ارتباطات: فضای مجازی باید اسلامی باشد

وزیر ارتباطات: گمنامی کاربران در فضای مجازی چالش جدی است

مراجع و علمای حوزه علمیه قم در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به کاهش هزینه ارتباطات فضای مجازی به همراه استفاده حداکثری از فرصت‌های فضای مجازی و کاهش آسیب‌ها و تقویت زیرساخت‌ها تاکید کردند و از اهمیت این فضا در ایجاد بستر مطلوب برای شفافیت و مبارزه با فساد سخن گفتند.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیدارهای خود در سفر روز پنج شنبه به قم را با حضور در جلسه کمیسیون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری آغاز کرد و بعد از آن در دیدارهای جداگانه ای با آیات علوی گرگانی، نوری همدانی همدانی، مکارم شیرازی از مراجع تقلید، سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و علی رضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه کشور دیدار و گفت و گو کرد. دیدار وزیر ارتباطات با آیت الله مکارم شیرازی از دیگر مراجع تقلید نیز بدون حضور خبرنگاران برگزار شد

زارع پور در این سفر با تاکید بر ضرورت ایجاد قوانین و مقرارات مورد نیاز فضای مجازی از اهمیت شبکه های اجتماعی در شفافیت اداری، جلوگیری از فساد و حمایت از تولیدات داخلی سخن گفت و از راه اندازی اینترنت پاک کودک و نوجوان تا پایان سالجاری خبر داد و در جمع خبرنگاران قمی تاکید کرد که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به اینترنت جهانی و یا مسدودسازی آن نیست.

آیت الله علوی گرگانی: هزینه ارتباطات فضای مجازی کاهش یابد

آیت الله سیدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید در دیدار با زارع پور با بیان اینکه باید تلاش کنیم بهترین زیرساخت های مجازی را فراهم شود، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید با کاهش هزینه های فضای مجازی امکان دسترسی با سهولت تمام مردم از این فضا را فراهم نماید.

وزیر ارتباطات: همه زندگی مردم با فضای مجازی گره خورده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دیدار این مرجع تقلید گفت: تمام ابعاد روزانه مردم با فضای مجازی گره خورده است و مشکلات اخیر جایگاه سوخت نشان از درهم تنیدگی زندگی مردم با فضای مجازی است.

وی بیان کرد: به دلیل وجود برخی مشکلات جو ناامیدی بر کشور حاکم است و ما در دولت تلاش می کنیم با اقدامات لازم ضمن اثبات کارآیی حاکمیت، امید را به مردم بازگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی فرصت بی نظیری برای ایجاد شفافیت، صدور فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی، جلوگیری از فساد و غیره است.

زارع پور گفت: تلاش ما این است تا با راه اندازی طرح بزرگ شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را عملیاتی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید از فرصت های شبکه های مجازی بیشترین استفاده را داشته باشیم و تهدیدات آن را در حد ممکن از بین ببریم.

آیت‌الله نوری همدانی بر استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی تاکید کرد

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید نیز در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای معرفی اسلام باید از وسیله و ابرازهای موجود استفاده شود، گفت: فضای مجازی باید باشد چرا که بسیاری از مطالب و معارف از این طریق منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: در کنار استفاده از فرصت ها و ظرفیت های فضای مجازی باید در برابر آسیب های این فضا حساسیت به خرج دهیم و مانع از انتشار برخی مسائل بشویم.

زارع‌پور: فضای مجازی در افزایش شفافیت و رفع فساد موثر است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این دیدار گفت: از نظر ما فضای مجازی یک فرصت بی‌نظیر است که می‌تواند در کاهش فساد، افزایش شفافیت، حذف امضاهای طلایی وغیره بیشترین اثر را داشته باشد.

وی افزود: برای حل مشکلات اقتصادی و سایر چالش های موجود در کشور همدلی در بین تمام نهادهای حاکمیتی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۴ میلیون دانش آموز در کنار هزاران دانشجویان به همراه بسیاری از مشاغل و حوزه های اقتصادی امروزه از فناوری و و فضای مجازی برای پیشبرد کارهای خود استفاده می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به عقیده ما این وزارتخانه جزء سه وزارتخانه مهم دولت است و امروز ابعاد مختلف زندگی مردم با این مساله گره خورده است.

زارع پور خاطرنشان کرد: اگر مسوولان و مردم همراه و همدل شوند می توانیم در تمام پلتفرم های مطرح خارجی، نسخه های بومی راه اندازی کنیم بدون اینکه کمترین اختلالی در روند خدمات ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مونتاژ یک مساله مورد قبول در صنعت جهانی است و هم اکنون بسیاری از برندهای مطرح تلفن همراه در کشورهای دیگر مونتاژ می شود و شرکت پردازنده و فقط نسخه اصلی را در اختیار این شرکت های فراملیتی قرار می دهد.

تولیت حرم حضرت معصومه: تمام فضای مجازی فرصت است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در بخشی از دیدار با زارع پور گفت: به اعتقاد ما فضای مجازی بصورت تمام فرصت است و این فضا برای پیشرفت، بهبود و سلامت کارها فرصت بسیار ارزشمندی به وجود آورده است.

وی ابراز داشت: در تمام پدیده های طبیعی و غیرطبیعی در کنار زیبایی ها و فرصت ها ممکن است آسیب و چالش هایی نیز وجود داشته باشد که باید از معضلات آن کاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مقام معظم رهبری در دولت قبل بارها نسبت به سالم سازی و ساماندهی فضای مجازی به دولتمردان توصیه کردند، درخواست امروز خانواده ها این است که دولت آسیب ها و مشکلات این فضا را از بین ببرد و فضای سالمی برای جامعه به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به فرصت فضای مجازی در نشر معارف و معنویت، خاطرنشان کرد: عرضه معنویت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در همین فضا برای مردم تاثیرات بسیار مطلوبی داشته است.

سعیدی تصریح کرد: باید شرایطی در فضای مجازی کشور حاکم شود که سبب فاصله بین افراد یک خانواده و یا از هم پاشیدگی آن به خاطر وجود آسیب های این فضا نشود.

وزیر ارتباطات: فضای مجازی باید دارای قوانین خاص خود باشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در دیدار اعضای کمیسیون سیاسی و جتماعی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: فضای مجازی باید دارای قوانین و مقررات خاص خود باشد. هم اکنون گمنامی کاربران چالش جدی است؛ مسائل فضای مجازی در ایران هنوز حل نشده است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی مانند یک شمشیر دولبه است، افزود: در حوزه فرهنگ سازی آسیب ها، چالش ها و فرصت های موجود در این فضاها جدی گرفته نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در هیج کجای دنیا فضای مجازی را به حال خود رها نمی کنند و حتی آنهایی که این فضاها را بوجود آورده درصدد فرهنگ سازی و جلوگیری از آسیب های آن برآمده اند.

زارع پور اظهار داشت: طراحان گوگل امروزه با توجه به آسیب های موجود در این فضا اجازه هر گونه استفاده ای به نوجوانان خود نمی دهند و سازوکارهایی برای جستجوی ایمن و اخلاق مدار در آن پی ریزی کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر ما فضای مجازی یک حوزه فرصت ساز است و مزیت های آن بیشتر از آسیب ها است و این فضا امروزه با تمام ابعاد زندگی مردم گره خورده و به ویژه بعد از شیوع کرونا حضور این فضا در زندگی مردم بیشتر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز داشت: در دوره جدید پلتفرم ها زندگی بشر را مدیریت می کنند و حکمرانی به دست آنها افتاده است و امروز مرز کشورها جایی است که این پلتفرم ها وجود داشته و کاربر می گیرند.

شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در جمع خبرنگان قم، با بیان اینکه در شبکه ملی اطلاعات سرویس‌های پرسرعت و مطمئن داخلی به مردم ارائه خدمت خواهند کرد، گفت: شبکه ملی اطلاعات به هیچ وجه به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی و مسدودسازی نیست.

وی خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات تا افق زمانی ۱۴۰۴ راه اندازی خواهد شد و آرایش تمام وزارت ارتباطات و فناوری اطاعات بر تحقق سریع این شبکه معطوف و برای این منظور شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اپراتور کودک و نوجوان با دسترسی های خاص در دست اقدام است و در چند ماه آینده یک فضای سالم و ایمن برای کودکان طراحی خواهد شد تا خانواده ها بتوانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

زارع پور گفت: هم اکنون محتوا و سایت های مفید، سالم و ایمن جهت کودکان و نوجوانان ایجاد شده و خانواده ها در صورت تمایل می توانند کودکان را از این طریق به فضای مجازی متصل کنند.

وی ابراز داشت: همچنین نرم افزارهای کنترل نیز مانند سایر کشورهای دنیا برای محافظت کودکان در برابر آسیب های اجتماعی در قالب این طرح در اختیار پدر و مادرها قرار خواهد گرفت تا این افراد کمترین ضربه را از این فضا ببینند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما فضای مجازی را فرصت می بینیم که باید در کنار استفاده از ظرفیت های آن، آسیب های موجود را هم تدبیر کنیم./ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها