اندکی پس از انتخاب "جانسن" به نخست‌وزیری بریتانیا

'شهاب۳' آزمایش شد

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - باوجود زرادخانه‌های نامحدود سلاح‌های هسته‌ای در اسرائیل و خریدهای اسلحه میلیارد دلاری توسط همسایگان ایران در ساحل جنوبی خلیج فارس، تنها موشک‌های ایران برای آمریکا و متحدان جهانی و منطقه‌ای‌اش نگران کننده است.

'شهاب۳' آزمایش شد

این درحالی است که اسرائیل بیش از ۶۰ سال است که از زرادخانه‌هایش علیه غیر نظامیان در فلسطین، لبنان، سوریه و کشورهای دیگر استفاده می‌کند و ائتلاف عربی نیز خریدهای تسلیحاتی میلیارد دلاری‌اش را بیش از ۵ سال، هرروز بر سر مردم یمن می‌ریزد.

در این میان اما ایران تنها دو بار از موشک‌هایش و آن هم به تلافی حملات داعش به تهران و شبه‌نظامیان در مرزهای غربی استفاده کرده و نقاطی را در سوریه و کردستان عراق مورد حمله قرار داده است.

به‌نظر می‌رسد که تاکید روی برنامه موشکی ایران نوعی لجبازی است و جامعه جهانی نیز به خوبی دریافته که ایران به صورت سنتی و تاریخی از سلاح‌هایش، فقط برای دفاع و بازدارندگی استفاده می‌کند.

پرواز آزمایشی شهاب۳

 یک مقام آمریکایی گفت ایران اواخر روز چهارشنبه گذشته یک موشک بالستیک میان‌برد، از نوع شهاب سه، با برد تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر، آزمایش کرده است.

خبرنگار سی.ان.ان بامداد امروز جمعه چهارم مرداد به نقل از این مقام آمریکایی، بدون ذکر نام، نوشت که این موشک، تهدیدی برای کشتی‌رانی یا پایگاه‌های آمریکا در منطقه به شمار نمی‌رود.

به گفته این مقام آمریکایی، ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که ایران در تلاش است تا برد و نیز دقت موشک‌های خود را تقویت کند.

قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ ، از دولت ایران خواسته که برای هشت سال از کار و آزمایش بر روی موشکی‌های بالستیک، که توان حمل کلاهک‌های اتمی دارند، خودداری کند.

ایران در تمامی این سال‌ها اعلام کرده که تقویت قدرت موشکی‌اش تنهاجنبه «دفاعی» و «بازدارندگی» دارد و قصدی برای تهدید ندارد. از سوی دیگر، ایران بارها تاکید کرده که بر سر برنامه موشکی‌ حاضر به مذاکره نیست و هیچ امتیازی در این زمینه نخواهد داد.

رژیم اما اسرائیل بارها به این نکته اشاره کرده که ایران با درج شعارهایی به زبان عبری بر بدنه موشک‌‌هایی که به آزمایش می‌گذارد؛ آشکارا موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند.

علاوه بر آمریکا، کشورهای مختلف اتحادیه اروپا هم از ایران خواسته‌اند تا توسعه برنامه موشکی خود را متوقف کند. در بیانیه‌ای که بهمن‌ماه گذشته، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور جمعی در این بار منتشر کردند آمده بود که ایران نه تنها تلاش می‌کند تا برد و دقت موشک‌های خود را تقویت کند؛ بلکه تلاش دارد تا شمار آزمایش‌های موشکی خود را نیز افزایش دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی یا رسانه‌های  ایران، تا لحظه تنظیم این گزارش واکنشی نسبت به خبر انجام این آزمایش موشکی نداشته‌اند.

مخالفان برنامه موشکی ایران شاید لازم باشد این توضیح را بدهند در صورت توقف برنامه موشکی و ادامه حملات نیابتی به خاک و اهداف ایران، کدام برنامه را برای جلوگیری از این تعرض‌ها که پیشتر نیز انجام شده؛ دارند؟ و اساسا کدام کشور در دنیا وجود دارد که برنامه‌های تسلیحاتیِ دفاعی‌اش را محدود کند؟

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها