آزمایش سلاح جدید آمریکا؛

ادعایی که اثبات نشد

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - پس از ادعای هفته پیش "دانلد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا و متعاقب آن سخنگوی ارتش این کشور مبنی‌بر سرنگون کردن یک فروند پهپاد ایران، حالا طرف آمریکایی دوباره مدعی شده که "احتمالا یک پهپاد دیگر ایران توسط ارتش این کشور سرنگون شده است.

ادعایی که اثبات نشد

در خصوص اولین ادعا، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفت: نخست شک کردیم ممکن است ادعای آمریکایی‌ها درست باشد و برای همین صبر کردیم تا مطمئن شویم اما پس از بررسی دقیق گزارش‌ها مطمئن شدیم که هیچیک از پهپادهای ایران سرنگون نشده است.

در همین حال ترامپ با قاطعیت گفت که پهپاد ایران نه توسط آتش مستقیم اما توسط ارتش آمریکا سرنگون شده است.

این درحالی است که ایران قطعات شناور شده پهپاد سرنگون شده آمریکا را جهت اثبات هدف قرار دادن آن به نمایش گذاشت اما آمریکا تا این لحظه هیچ شواهدی برای ادعای خود ارائه نداده است.

فشار رسانه‌ای در این خصوص باعث شد که ترامپ در اظهارنظری بچه‌گانه گفت: ایرانی‌ها دروغ می‌گویند و بهتر است لباس غواصی بپوشند و کف اقیانوس را برای یافتن قطعات پهپاد سرنگون شده خود جستجو کنند! در حالی که ادعای سرنگون کردن پهپاد ایران توسط آنان مطرح شد و یافتن قطعات آن برای اثبات ادعا برعهده خودشان است.

اما در این بین ادعای دیگری مطرح شد که پهپاد ایران نه توسط آتش مستقیم بلکه به‌وسیله امواج مغناطیسی و فناوری یک سلاح جدید آمریکایی سرنگون شده است.

ادعایی که نشریه "وایرد" به آن پرداخته که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

 این مجله نوشته نیروی دریایی آمریکا با سرنگونی یک پهپاد ایرانی در جایی «فوق‌العاده» در تنگه هرمز یکی از جدیدترین سلاح‌های خود را تست کرد که با هزینه کم، نیاز به دقت بالا نیز ندارد.

این «سلاح انرژی» که با سیگنال‌های رادیویی عملیاتی می‌شود «سامانه یکپارچه پدافند هوایی سبک نیروی دریایی ( LMADIS)  لمدیس نام دارد و در تاریخ ۲۷ تیرماه «نخستین تست» خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

نشریه وایرد ادامه داده: «تنگه هرمز جایی فوق‌العاده برای استفاده از "لمدیس" بود، اما باید در خشکی نیز آزمایش شود و ننوشته فوق‌العاده بودن تنگه هرمز از چه جهت بوده است».

به نوشته این مجله، در جاهایی مثل سوریه و افغانستان، پهپادهای کوچک کاربردهای بیشتری پیدا کرده‌اند و با

آن که می‌توان این پهپادها را با آتش توپخانه معمولی هم سرنگون کرد، اما این کار پر هزینه‌تر و دشوارتر است.

لیزر هم از انتخاب‌های ارتش آمریکاست اما نیازمند دید اپتیکی و هدف‌گیری دقیق است. استفاده از لمدیس از اولی (توپخانه) خیلی ارزانتر است و نسبت به دومی (لیزر) دقت کمتری می‌‌خواهد».

 

وایرد ادامه می‌دهد: «هر چند این موضوع بیشتر از نظر تنش‌های فزاینده مورد توجه در منطقه قرار گرفت تا انتخاب این اسلحه، اما این اولین آزمایش موفق لمدیس بود که تاکنون گزارش شده است».

دانلد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز آزمایش گفت پهپاد ایرانی به ناو جنگی یواس‌اس باکسر نزدیک شده بود و در پی بی‌توجهی به هشدارها ساقط شد.

به گفته "برایان کلارک"، دستیار ویژه سابق فرمانده عملیات دریایی، لمدیس توان زیادتری نسبت به دیگر پدافندهای ضد پهپاد داشته و «در یک بازه فرکانسی وسیع‌تر عمل می‌کند».

او توضیح داد: «شما می‌توانید در یک محدوده فرکانسی پایین، قدرت زیادی داشته باشید».

 

'وایرد' در توضیح 'لمدیس'، طریقه هدف‌گیری آن را به «پرتاب دارت» تشبیه کرد که «احتمال اصابت به هدف را بالا می‌برد».

از این گذشته، به کمک لمدیس، می‌توان با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و هوشمند بر روی هدف تمرکز بیشتری داشت.

وایرد ادر ادامه نوشت: «در حال حاضر، لمدیس پاسخی علمی-تخیلی به یک تهدید بسیار واقعی است».

مقام‌های نظامی ایران همواره از پیشرفت‌های نظامی سخن گفته‌اند و ساقط شدن این پهپاد را نپذیرفته و آن را تکذیب می‌کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سال ۱۳۹۲ در سخنانی جنجالی گفته بود: «غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از آن می‌ترسد؟».

برگردان: مریم اسعدی‌تهرانی

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها