حمیدرضا ترقی عضو ارشد موتلفه در گفتگو با مستقل اظهار داشت:

گشایش اقتصادی دولت در آستانه انتخابات

اصولگرایان در زمینه‌ی انتخابات ساز و کارهای جدیدی دارند که ساختار آن‌ها نیاز به بررسی و تحلیل دارد، به همین جهت گفتگو کردیم با حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی که مشروح آن را می‌خوانیم:

گشایش اقتصادی دولت در آستانه انتخابات

زمان زیادی تا برگزاری انتخابات باقی نمانده اما هنوز کاندیدای مشخصی از سوی دو جناح مطرح نشده است، کاندیداهای احتمالی جریان اصولگرا چه کسانی خواهند بود؟

تکثری که در حال حاضر در میان جریان‌های سیاسی وجود دارد نشان دهنده‌ی بررسی تعداد قابل توجهی از افراد در محافل شوراهای ائتلاف و شورای وحدت اصولگرایان است، بنابراین تا قبل از ثبت نام‌ها این بررسی‌ها ادامه دارد تا در آن زمان ببینیم پایگاه اجتماعی کدام افراد در نظرسنجی‌ها بالاتر است و طبیعتا در زمان تصمیم‌گیری است که مشخص می‌شود کدام فرد احتمال رای‌آوری بیشتری خواهد داشت.

آیا حزب موتلفه به صورت مجزا کاندیدایی معرفی خواهد کرد؟

به طور طبیعی همه‌ی احزاب و گروه‌ها چنین امکانی را دارند که پیشنهادات خود را به شورای ائتلاف ارائه دهند اما تاکنون هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

یعنی کاندیدایی مشخص نشده یا اعلام نشده است؟

هنوز مشخصا کاندیدایی اعلام نشده است و چون یک نفر باید اعلام شود هنوز تصمیم به اقدام گرفته نشده است.

مقداری درباره ساختار انتخاباتی اصولگرایان توضیح دهید.

دو شورا با دو ظرفیت متفاوت برای انتخابات شکل گرفته است. یک شورا که در انتخابات قبلی هم سرمایه اجتماعی خود را در سطح کشور پدید آورده بود و مرکب از حدود ده حزب سیاسی و باقی تشکل‌ها و ظرفیت‌های مردمی بود و شورای وحدت نیز که حول روحانیت شکل گرفته احزاب سیاسی هستند، که در واقع تمام احزاب سیاسی غیر از چند حزب در آنجا حضور دارند و این شورا ظرفیت تشکیلاتی احزاب را تعیین می‌کند. این شورا کارش حضور در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری است و برای موفقیت در انتخابات این دو ظرفیت با هم باید اجماع کنند تا یک فرد را برای ریاست جمهوری معرفی کنند که می‌تواند زمینه‌ی موفقیت آن‌ها را پدید آورد.

اینکه دو شورا درون اصولگرایان شکل گرفته است نشان از انشعاب و اختلاف میان اصولگرایان است؟

یک جریان بیشتر جریان نخبه‌گرا با محوریت تحزب است که احزاب را سامان داده و یک جریان گروه‌های مردمی را سامان داده است. هر دو طبیعتا برای سرمایه کار انتخاباتی و این مجموعه لازم هستند، آن‌هایی که گرایش حزبی دارند به سمت شورای وحدت جذب می‌شوند آن‌هایی که گرایش غیرحزبی دارند و خیلی تمایلی به تحزب ندارند به شورای ائتلاف متصل می‌شوند، بنابراین وقتی این دو ظرفیت کنار هم قرار می‌گیرد می‌توان گفت که ظرفیت خوب و جامعی خواهد شد.

آیا تا به حال گفتگویی از سوی اصولگرایان با آیت‌الله رئیسی شده است و ایشان اعلام آمادگی برای انتخابات داشته‌اند؟

من شخصا و به صورت رسمی در این زمینه نشنیده‌ام که مذاکره‌ای صورت گرفته باشد اما به‌صورت غیررسمی قطعا افرادی با ایشان تماس و مذاکره داشته‌اند.

احتمال کاهش مشارکت در این دوره مطرح است، میزان مشارکت در ۱۴۰۰ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مشارکت عوامل متعددی دارد که دو عامل اصلی آن اول حل مشکلات اقتصادی مردم و بهبود وضع معیشتی مردم است که حضورشان را وابسته به حل مشکلات اقتصادی کرده‌اند و بخشی هم به طور طبیعی بحث کرونا و محدودیت‌هایی‌ست که کرونا در میان مردم ایجاد کرده است.

موضوع اقتصادی عمدتا در اختیار دولت است و دولت باید در این زمینه مشکلات مردم را حل کند تا زمینه‌ی افزایش مشارکت ایجاد شود.

اما در این مدت تورم نقطه به نقطه‌ی پنجاه درصدی را داریم که دولت این فشارها را افزایش داده است.

در بعد کرونا هم متاسفانه با سیاستی که دولت در نوروز نسبت به سفرها اعمال کرد و سفرها را آزاد گذاشت در واقع وضعیت قرمز را به سمت انتخابات می‌کشاند که یک مانع جدی برای مشارکت مردم است.

بنابراین در هر دو بعد دولت مانع افزایش مشارکت در کشور است با ارجاع به کاهشی که در انتخابات قبل انجام شده و نظراتی که مردم داشتند‌.

به‌طور طبیعی بخشی از مردم تکلیفی درانتخابات شرکت می‌کنند و این قشر بر اساس اعتقادشان در انتخابات شرکت می‌کنند که یک جمع تقریبا بالای ۳۷ درصد هستند که به طور قطع شرکت می‌کنند اما بقیه مردم مشارکتشان وابسته به دو عامل اقتصاد و کروناست که هنوز حل نشده است.

بحثی که در این دوره از انتخابات مطرح شده است حضور و تمایل نظامیان در انتخابات است، آیا این احتمال وجود دارد که اصولگرایان از یک نظامی حمایت کنند؟

در نظرسنجی‌هایی که از مردم شده است برای مردم بین نظامی و غیرنظامی تفاوتی وجود نداشته است و بیش از ۶۰ درصد پاسخ داده‌اند تفاوتی برای آن‌ها ندارد، و بیشتر بر روی کارآمدی و توانمندی و داشتن برنامه برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم تاکید

دارند.

به لحاظ افکار عمومی حضور نظامیان خیلی مسئله‌ی مهمی نیست و اگر مردم به نظامیان گرایش انتخاباتی پیدا کنند به خاطر متجلی بودن روحیه کارآمدی و روحیه جهادی و انقلابی بودن است که در این افراد می‌بینند و عملکرد سپاه و نیروهای نظامی در بحران‌ها و مشکلات عمومی مردم یک عملکرد جهادی بوده است که به‌نظر می‌رسد این روحیه برای دولتی که ۸ سال کشور را به صورت خسته اداره روحیه‌ جهادی در ذهن مردم می‌تواند خیلی موثرتر باشد.

بنظر شما دور جدید مذاکرات وین می‌تواند تاثیری بر انتخابات داشته باشد؟

یقینا تلاش دولت این است که مذاکرات را به سمتی ببرد که بتواند در انتخابات تاثیر بگذارد و علت طولانی‌تر شدن آن همین است که به انتخابات منتهی شود و اگر گشایشی هم در وضع اقتصادی و رفع تحریم‌های محدود هم صورت بگیرد همزمان می‌شود با انتخابات تا دولت بتواند بر رای مردم نسبت به جریان اعتدال و اصلاحات تاثیر مثبت بگذارد.

نکته آخر

امیدواریم انتخابات این دوره با شور و نشاط و رقابت سالم بین همه‌ی جناح‌های مختلف کشور صورت بگیرد و حماسه‌ی دیگری را در کشور بیافرینیم که حرکتی به سمت گام دوم انقلاب اسلامی باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها