طرح مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی برخلاف منافع ملی ایران است

واقعیت این است که مجلس مواضع ضد دولتی را دنبال می‌کند. البته دولت بعد از خروج از برجام و وقتی متوجه شد که آن کلید حلال مشکلاتش، ناکارآمد است مواضع خودش را با اصولگرایان تطبیق داد ولی با این وجود برخی جریان‌های سیاسی داخلی که مجلس هم نماینده‌ای از همین جریانات است، تلاش می‌کند تا از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده کند.

طرح مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی برخلاف منافع ملی ایران است

یک دیپلمات سابق گفت که طرح مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی برخلاف منافع ملی ایران است.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با «انتخاب» در ارزیابی و تحلیل طرح اخیر نمایندگان مجلس، تصریح کرد: واقعیت این است که مجلس مواضع ضد دولتی را دنبال می‌کند. البته دولت بعد از خروج از برجام و وقتی متوجه شد که آن کلید حلال مشکلاتش، ناکارآمد است مواضع خودش را با اصولگرایان تطبیق داد ولی با این وجود برخی جریان‌های سیاسی داخلی که مجلس هم نماینده‌ای از همین جریانات است، تلاش می‌کند تا از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده کند. من تصور می‌کنم که آنان با این طرح می‌خواهند بگویند که ما مخالف برجام بودیم و هستیم و تمامی تبعات این مساله متوجه دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: سوال اصلی من از نمایندگان مجلس این است که اگر شما مخالف برجام هستید و دلایل شما برای مخالفت با برجام و اساسا مذاکره با غرب درست و منطقی است، چرا اقدام به تصویب لغو برجام نمی کنید یا از نهادهای بالادستی مجوز لغو برجام نمی‌گیرید که احتیاجی به اقدامات جدید مانند طرح اخیر داشته باشید؟ سوال دیگر آنکه مگر سایر تصمیمات و نظرات نهایی درباره برجام و موضوعات مرتبط با آن در اختیار مجلس بوده که این بار مجلس تصمیم به خروج از پروتکل الحاقی بگیرد؟

مجلسی افزود: اگر نمایندگان مجلس به یاد داشته باشند، شورای عالی امنیت ملی هماهنگ با نظرات و تصمیمات رهبری ، درباره موضوعات مرتبط با برجام و مذاکرات هسته‌ای اعلام نظر می‌کرد که اتفاقا در همین شورا نیز اکنون رییس مجلس که یک ژنرال نظامی هست، حضور دارد و ایشان می‌تواند نظرات و دغدغه‌های مجلس را به نمایندگی از اعضای مجلس شورای اسلامی در شورای عالی امنیت ملی مطرح کند.

این دیپلمات سابق با تاکید بر اینکه مسیر غیرمتعارفی که مجلس پیش گرفته حکایت از تلاش‌های جدی این نهاد برای تخریب هرچه بیشتر دولت است، اظهارکرد: آنها می‌دانند که خروج از NPT به تعبیری منجر به خروج از برجام می‌شود و احتمالا این را هم نمایندگان مجلس باید بدانند که ادامه چنین روندی می‌تواند در آینده ایران را دوباره به ذیل منشور شورای عالی امنیت ببرد.

وی ادامه داد: من با توجه به تظاهرات اخیری که در قم رخ داد و برخی شعار حمایت از جنگ را سر دادند، فکر می‌کنم که این جریان‌های سیاسی نگران موقعیت خودشان هستند و به همین دلیل وارد چنین وادی و اقداماتی شده‌اند.

مجلسی در پاسخ به این پرسش که دوگانگی اصولگرایان در بحث برجام و مذاکرات با غرب را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که دولت بعدی، در اختیار همان کسانی باشد که امروز مجلس را در دست دارند. دولت بعدی احتمالا اصولگرا خواهد بود. آقای روحانی هم رفتنی است و شاید همان کسی رییس جمهور آینده شود که سال‌هاست آرزوی ریاست جمهوری را در سر می‌پروراند.

این دیپلمات سابق در پایان خاطر نشان کرد: اقدامات امروز مجلس بیشتر جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد و آنان دنبال این هستند که در موقعیت‌های معتبر سیاسی بدون آنکه نقشی در راهبرد آن داشته باشد، منافع خودشان را تامین کرده و جنجال‌های انتخاباتی به راه اندازند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها