احمدی‌نژاد، ترامپ را مرد عمل نامید؛

شباهت‌های دو "معجزه"

مستقل آنلاین/گروه سیاسی - هرمز شریفیان - "محمود احمدی‌نژاد" رئیس دولت‌های نهم و دهم که همسر معاونش او را "معجزه هزاره سوم" نامید گویا بار دیگر الهاماتی از "هاله‌های نور" گرفته و "دانلد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا و حکومت جمهوری اسلامی را از تریبون "نیویورک تایمز" به صورت توامان، مخاطب قرار داده است.

شباهت‌های دو "معجزه"

البته او در زمان ریاست خود بر دولت‌ نیز نامه‌هایی برای جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا نوشته بود که هرگز پاسخی دریافت نکرد.

احمدی‌نژاد که رویای توافق با آمریکا را همواره در سر می‌پروراند(که البته توافق نمی‌تواند بد باشد) گویا دوباره بر آن شده که نقش یک منجی و میانجی را در مناقشات سخت و تیره‌ی این روزها بازی کند.

اما گویا او نکاتی را فراموش کرده است. نخست حمایت تمام قد تمامی نهادهای قدرت و اصرار او طی ۸ سال بر غنی‌سازی و اجازه ندادن به بازرسان سازمان جهانی انرژی اتمی و ...که مجموع اقدامات او باعث ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و صدور ۶ قطعنامه علیه کشورمان شد.

این قطعنامه‌ها ایران را ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرارداد و تحریم‌های شدید جهانی و احتمال حمله نظامی را به دنبال داشت.

از سوی دیگر ۸ سال ریاست او بر دستگاه اجرایی همزمان با افزایش قیمت نفت بود که مجموع درآمدهای نفتی در دوره او از ۷۰ سال پیش از آن، بیشتر بود.

حال او که شباهت‌های بسیاری(نه از نظر ظاهری) با ترامپ دارد، رئیس جمهور آمریکا را "مرد عمل" نامیده و مانند ترامپ و به شیوه‌ای تماما "پوپولیستی" خواهان برطرف کردن همه مشکلات با دولت فعلی آمریکا شده است.

هرچند نحوه عملکرد در سیاست‌های داخلی ترامپ برای آمریکا با عملکرد احمدی‌نژاد برای ایران، قابل مقایسه نیست اما می‌توان در سیاست خارجی و به واسطه غیرمتعارف بودن، نا آشنایی با علم دیپلماسی و شوهای "عوامگرایانه" و البته دروغ‌های شاخدار، هردو را شبیه هم دانست.

احمدی‌نژاد این را نیز فراموش کرده که هرچند جورج بوش به‌شکلی تخفیف‌آمیز حتی پاسخی کوتاه به نامه‌های مکرر او نداد اما "بیل کلینتون"  حرکت خود در راهروهای سازمان ملل را طوری تنظیم کرد که با "سیدمحمد خاتمی" روبرو شود و باب گفت‌وگو را باز کند که بنا به‌دلایلی که همه می‌دانیم، این فرصت مغتنم از کف رفت.

حال احمدی‌نژاد با تمام رسوایی‌های مالی و سیاسی تیمش و استارت اختلاس‌ها کلان در دولت‌های تحت امرش که ترکش‌هایش به دولت منفعل بعدی رسیده قصد ماهی گرفتن از آب گل آلود را دارد و در مصاحبه‌ای "مشکوک" با یکی از معتبرترین روزنامه‌های آمریکا قصد خودنمایی دوباره دارد.

هرچند حامیان احمدی‌نژاد حق دارند از این اشاره دلخور شوند اما نیک می‌دانند که حامیان پروپاقرص دیروز او؛ امروز از همراهی با او ابا دارند و کابوس ریاست جمهوری ۸ ساله به او برای "هفت پشت" ایرانیان کافی و وافی است.

پیغام "معجزه" ایرانی به "معجزه" آمریکایی

" محمود احمدی نژاد "، رئیس جمهوری پیشین ایران، با طرح پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا، درباره دانلد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور گفت: «ترامپ مرد عمل است».

احمدی‌نژاد که در یک گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه آمریکایی "نیویورک‌تایمز" سخن می‌گفت، ادامه داد: «او [ترامپ] یک تاجر است و بنابراین می‌تواند سود و زیان را محاسبه کند و تصمیم بگیرد. ما به او می‌گوییم که سود و زیان را در درازمدت هر دو کشور محاسبه کنیم و کوته‌نظر نباشیم».

 او ادامه داده، ایران نباید اروپایی‌ها یا دیگران را به عنوان واسطه برای تاثیرگذاری بر ترامپ در زمینه برجام قرار دهد. او گفت که مذاکره با آمریکا ممکن است، در صورتی که این کشور برخی از اهرم‌های «فشار حداکثری» خود بر ایران، مثل تحریم‌های سنگینی که پس از خروج از برجام اعمال شده، را لغو کند.

معجزه هزاره سوم  افزود، در صورت همکاری دو کشور ایران و آمریکا، صلح، اقتصاد و فرهنگ جهانی سود فراوانی خواهد کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته که این اظهارات احمدی‌نژاد در حالی است که فرماندهان سپاه پاسداران و همچنین رهبر جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره با آمریکا را در شرایط کنونی رد می‌کنند. با این حال هستند کسانی که نظر متفاوتی دارند و می‌گویند این دو کشور با مذاکره باید مشکلات چهل سال گذشته خود را حل کنند و احمدی‌نژاد یکی از آنهاست.

این روزنامه همچنین نوشت که احمدی‌نژاد به دلیل «خودبزرگ‌بینی»‌اش در نگاه برخی، نسخه ایرانی دونالد ترامپ است، اما او اکنون در میان ۸۰ میلیون ایرانی، به ویژه طبقات کم‌درآمد طرفدارانی دارد. او با وجود ناکامی در نامزدی دوباره برای انتخابات ریاست جمهوری، با سفر به شهرهای مختلف و سخنرانی و همچنین نامه‌های سرگشاده، نظرات خود را بیان می‌کند.

گفت‌وگوی احمدی‌نژاد با روزنامه نیویورک‌تایمز در حالی است که او به تازگی در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این کشور را از «زورگویی و اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ملت‌ها و تشدید فضای تنش و درگیری در منطقه» برحذر داشت.

در این نامه تأکید شده بود که «ملت ایران در طول تاریخ هرگز چشم طمع به منابع دیگران نداشته و هیچگاه به سلطه اجنبی رضایت نداده است و شروط تحمیلی از ناحیه هیچ قدرتی را نیز نپذیرفته و نخواهد پذیرفت».

احمدی‌نژاد پیشتر نیز به  ترامپ نامه نوشته بود و خواستار انتشار فهرستی از بستگان مقام‌های ایرانی ساکن در آمریکا شده بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها