مجازات حبس و جزای نقدی برای استفاده از فیلترشکن!

۴۰ نماینده مجلس یازدهم برای جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن طرحی را به هیأت‌رئیسه مجلس داده‌اند. این تازه‌ترین طرح برای سانسور اینترنت در ایران بعد از دو دهه است که از طرف نمایندگان مجلس یازدهم ارائه می‌شود.

مجازات حبس و جزای نقدی برای استفاده از فیلترشکن!

این بود مجلس انقلابی؟ / طرح مجازات فیلترشکنان در شان مجلس نیست

شنیده شده است که ۴۰ نماینده مجلس یازدهم برای جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن طرحی را به هیأت‌رئیسه مجلس داده‌اند این تازه‌ترین طرح برای سانسور اینترنت در ایران بعد از دو دهه است که از طرف نمایندگان مجلس یازدهم ارائه می‌شود که می‌توان به‌دنبال آن مسدود کردن همه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی از قبیل تلگرام، یوتیوب و توئیتر را در برداشته باشد.

در حدود دو دهه گذشته نمایندگان مجلس طرح ممانعت و جلوگیری از ویدئو و ماهواره را به تصویب رساندند ولیکن این مساله نتوانست جنبه عملی پیدا کند. در این طرح جدید نمایندگان که با عنوان ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی مطرح شده است نه‌تنها موجب بسته شدن تمام شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران می‌شود بلکه به دنبال آن احراز هویت کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین در این طرح استفاده از فیلترشکن جرم تلقی می‌شود و برای آن مجازات حبس و جزای نقدی را نیز دربردارد. در مورد طرح این مساله نکات زیر قابل تامل است:

۱. طرح این مساله به‌وسیله نمایندگان مردم که از طرف مردم (البته با رای اندک) انتخاب شده‌اند برخلاف وعده و وعیدهایی است که این نمایندگان به مردم داده‌اند و آن وقت خودتحریمی می‌کنند. همه می‌دانیم اگر بخواهند به‌خاطر داشتن فیلترشکن افرادی را حبس یا مجازات نقدی کنند اکثریت جمعیت کشور را باید مجازات کنند چون بیشتر مردم به علت مسدود شدن تلگرام، یوتیوب و توئیتر از فیلترشکن‌های مختلف استفاده می‌کنند و این کار عملی نخواهد بود.

۲. هم‌اکنون بسیاری از مقامات مملکتی به‌خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اینکه تریبونی داشته باشند از توئیتر استفاده می‌کنند. این آقایان و خانم‌های محترم مجلس تبصره‌ای را در این طرح قرار می‌دهند که مقامات بلندپایه مملکتی به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کارآمد بودن بتوانند از فیلترشکن استفاده کرده و توئیت کنند، آن‌وقت است که امثال من می‌گویند این ازمابهتران آمده‌اند کاپیتولاسیون ارتباطی و فرهنگی‌ای را درست کرده‌اند تا بتوانند خودشان حرفشان را بزنند و امثال ما مقاله‌نویسان، ناشران، نویسندگان و افراد دیگر را محدود کنند.

۳. بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور از فیلترشکن برای کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند، آن وقت کسب‌وکار آنها هم تخته می‌شود و افراد زیادی بیکار می‌شوند و همچنین بازرگانان و تجّاری که با کشورهای خارجی دادوستد دارند با قطع شدن اینترنت نمی‌دانند بارشان به مقصد رسیده است یا خیر. مگر در چند مرحله از جمله حوادث آبان‌ماه ۹۸ برای مدتی اینترنت قطع نشد در آن ایام تجّار دچار سردرگمی شدند ولی مردم تا مدتی به اعتراضات خود ادامه دادند.

۴. حال فرض بگیریم که شبکه‌های اجتماعی خارجی ممنوع شده و استفاده از آنها مجازات داشته باشد، آن‌وقت با فکر و ذهن نسل جوان و مدرن چه می‌خواهند بکنند؟ خلاصه آنها برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی راهی را پیدا می‌کنند.

۵-کسانی‌که این طرح را به مجلس دادند انگار فرهنگ مردمی را دقیق نمی‌شناسند که در ایران از صدها سال پیش مردم به طریقی سعی کرده‌اند که مسائل این‌چنینی را حل کنند، همچنانکه تاکنون این کار را کرده‌اند.

منبع: آرمان ملی، داود علی‌بابایی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها