انفجاری معادل یک سیزدهم بمب اتمی هیروشیما

۱۱ سپتامبر لبنان

2750 تن نیترات آمونیوم، معادل 1100 تن TNT قدرت انفجاری دارد که معادل یک سیزدهم قدرت انفجار بمب اتم Little boy در هیروشیما است. این انفجار مهیب که چهره‌ی بیروت را تغییر داده ۱۱ سپتامبر لبنان خوانده شده است.

۱۱ سپتامبر لبنان

انفجاری که دیشب در بیروت روی داد ظاهرا بعلت دپوی انفجار ۲۷۰۰ تُن آمونیوم نیترات بوده که از سال ۲۰۱۳ در بندر بیروت توقیف شده و به دلیل ناشناخته‌ای منفجر شده است. ترامپ می‌گوید ژنرالها این انفجار را حمله ارزیابی کرده‌اند نه یک حادثه.

2750 تن نیترات آمونیوم، معادل 1100 تن TNT قدرت انفجاری دارد که معادل یک سیزدهم قدرت انفجار بمب اتم Little boy در هیروشیما است. این انفجار مهیب که چهره‌ی بیروت را تغییر داده ۱۱ سپتامبر لبنان خوانده شده است.

بنا بر گزارش‌های شب گذشته ظرفیت بیمارستان‌های بیروت رو به اتمام است.

وزارت بهداشت لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ظرفیت بیمارستان‌های شهر بیروت برای پذیرش مجروحان انفجار پر شده و بیمارستان‌های حومه بیروت خود را برای پذیرش مجروحان آماده کنند.

 رئیس بیمارستان «رزق» بیروت به عنوان مثال اعلام کرده است که این بیمارستان ۴۰۰ مصدوم را پذیرش کرده است.

 صلیب سرخ لبنان نیز اعلام کرده زخمی شدن دست‌کم ۲۲۰۰ نفر بر اثر انفجار بیروت ثبت شده و این آمار رو به افزایش است.

اهمیت و بزرگی این انفجار زمانی مشخص می‌شود که بدانیم در شرایط سخت اقتصادی لبنان کل ذخیره آرد و گندم در این انفجار از بین رفته است.

دولت لبنان، برای رساندن کشور به وضعیت صفر قبل از انفجار، احتمالا باید با آمریکا و فرانسه( ذی نفود سنتی در لبنان) معامله ای بزرگ داشته باشد و کمک اقتصادی بگیرد و امتیازات امنیتی و سیاسی بدهد.این، خبری ناگوار برای حزب الله، تهران و دمشق است؛ فرقی هم‌ نمی کند که اسراییل در پس این ماجرا باشد، یا صرفا یک حادثه بوده باشد.

کل آرد و گندم و ۹۰ درصد ذخیره دارویی لبنان از بین رفت.بر اساس برآوردهای اولیه، تقریبا تمام ذخایر آرد و گندم در این انفجار از بین رفته و ۹۰ درصد داروهای دپو شده در بندر، کاملا سوخته است، کالاهای دیگر نیز اوضاع مشابهی دارند.

 در ۲۰۱۴، مواد اولیه ساخت اقلام انفجاری کشف و در بندر بیروت انبار شد. قرار بود این مواد در اختیار مسلحین مخالف اسد قرار بگیرد.

جایی که انفجار بزرگ رخ داد، محل دپوی ۲۷۵۰ تن نیترات سدیم و آمونیاک بود. به گفته برخی منابع لبنانی، در سال ۲۰۱۴ و در جریان جنگ داخلی سوریه که به لبنان هم کشیده شد، گروه هایی مانند جریان المستقبل و اشرف ریفی( رییس پیشین سازمان اطلاعات داخلی لبنان) که از مسلحین ضد حکومت اسد حمایت می کردند، ‌ اقدام به ورود مواد اولیه لازم برای مواد منفجره کردند که این محموله های بزرگ کشف ، توقیف و در بندرگاه انبار شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها