اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان شما قاتل هستید یا نجفی؟

مستقل آنلاین/ این اولین بار نیست که شاهد چنین رفتارهایی هستیم. سیل، زلزله، آتش سوزی و ... دست‌آویز بازی‌های سیاسی شده است. دردناک است که مثلا جریانی بعد از وقوع یک زلزله، به جای کمک و همیاری، به فکر تخریب رقیب باشد. به فکر این باشد که چگونه از خراب شدن خانه مردم برای خود رای بسازد.

اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان شما قاتل هستید یا نجفی؟

چند صباحی بود که اخبار ایران دربست در اختیار دلار، سکه و نفت بود. حالا اما داستان کمی فرق کرده است و دادگاه‌ها به صدر اخبار آمده‌اند. دادگاه‌هایی که با به صف کردن متهمان فساد اقتصادی و بانکی به پرونده‌های آن‌ها رسیدگی می‌کند.

در این میان یک دادگاه قتل هم در حال برگزاری است. دادگاهی که در آن محمد علی نجفی سیاستمدار شناخته شده ایرانی به جرم قتل همسر دومش یعنی میتر استاد در حال محاکمه است.

 

در وهله اول، این دادگاه مثل همه دادگاه‌های قتل است. قاتلی وجود دارد. مقتولی به خون نشسته است. اولیای دمی حضور دارند و وکلایی در حال دفاع هستند.

صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها را که ورق بزنی پر است از این جنس دادگاه‌ها اما ماجرای نجفی کمی متفاوت است. جریان‌های سیاسی، دست روی این دادگاه گذاشته‌اند و می‌خواهند به واسطه آن با هم تسویه حساب کنند.

برخی اصلاح‌طلبان و رسانه‌هایشان که از همان اول سعی کردند بگویند نجفی از ابتدا هم با ما نبود. عده‌ای دیگر به گونه‌ای وانمود کردند که انگار نه خانی آمده است نه خانی رفته است. در حالی که در این میان خونی ریخته شده است. خون یک انسان.

اصول‌گرایان و رسانه‌هایشان نیز که به خاطر نتیجه انتخابات شورای شهر تهران، دل پرخونی از اصلاح‌طلبان داشتند، فرصت را مناسب دیدند تا حسابی از خجالت آنها در بیایند. انگار نه انگار که نجفی هم مثل همه ما یک انسان است و ممکن است اشتباه کند.

این رفتارها باز به ما نشان داد که انسانیت می‌تواند به راحتی قربانی سیاست شود. آنهم در جامعه‌ای که همه فریاد اخلاق‌مداری سر می‌دهند.

البته این اولین بار نیست که شاهد چنین رفتارهایی هستیم. سیل، زلزله، آتش سوزی و ... دست‌آویز بازی‌های سیاسی شده است. دردناک است که مثلا جریانی بعد از وقوع یک زلزله، به جای کمک و همیاری، به فکر تخریب رقیب باشد. به فکر این باشد که چگونه از خراب شدن خانه مردم برای خود رای بسازد.

علامه طباطبایی در مورد سیاست می‌گوید:«‌‎سیاست پدیده‌ای است برای سعادت دنیا و آخرت مردم» اما این روزها شاهد هستیم برخی کاری کرده‌اند که سیاست هم دنیای مردم را خراب کند هم زندگی آنها را .

سیاست، همچون اختاپوسی وحشتناک به تمام ساحت زندگی مردم نفوذ کرده است. در کشور ما، سینما، ورزش، فرهنگ، آموزش، کشاورزی، جوانان، ازدواج و … سیاسی شده است.  

ما به دنبال این بودیم که در مقابل نگاه ماکیاولی به سیاست، نگاه تازه‌ای ایجاد کنیم. اما گویا ما دست این فیلسوف ایتالیایی را از پشت بسته‌ایم و به هر وسیله‌ای به دنبال رسیدن به هدف خود هستیم.

دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا رفتار خود در قبال دادگاه نجفی را مرور کنند، تا ببیند چند تیر بر پیکر اخلاق زده‌اند

 

منبع: عصر ایران
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها