علی محمد نمازی عضو کارگزاران سازندگی

در دسترس‌ترین شیوه ترمیم کابینه استیضاح وزراست

علی محمد نمازی میگوید: در دسترس‌ترین شیوه تمرین کابینه استیضاح وزراست ولی چون در آخرین سال دولت قرار داریم به مجلس اجازه برخورد تند با دولت را نخواهند داد.

در دسترس‌ترین شیوه ترمیم کابینه استیضاح وزراست

 علی محمدنمازی نماینده مردم لنجان در مجلس ششم و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبرنگارسیاسی مستقل آنلاین به بررسی چگونگی شکل گیری مجلس یازدهم پرداخت. نمازی در این گفتگو چشم انداز این مجلس را روشن نمی بیند و معتقداست مجلس یازدهم در دام شعارزدگی اسیر شده است. با هم این گفتگو را می خوانیم:

 

مجلس یازدهم خود را انقلابی و ضدفساد خوانده، فکر می‌کنید مصادیق انقلابی و ضدیت با فساد را در چه اقداماتی نشان خواهد داد؟

از چند سال پیش که ناکارآمدی و فساد رو به افزایش گذاشته و علی‌رغم اینکه در زمان دولت‌های نهم و دهم هماهنگی بین قوا و نهادهای حاکمیتی در اوج خود؛ و درآمد صادرات نفت و مشتقات آن بی‌نظیر بود؛ اما مطالبات مردم بر روی زمین ماند و دولت با رشد منفی ۶/٧ درصد در تولید ناخالص داخلی، تورم ۴٠ درصدی، نرخ سرمایه‌گذاری نزدیک صفر و رشد نقدینگی دو برابر زمان آغاز؛ کار را تحویل دولت تدبیر و امید داد. دولت یازدهم مرکب از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلین شکل گرفت و در سایه توافق برجام اصلاحات مهمی در شاخص‌های اقتصادی رخ داد. متاسفانه به دلیل خروج ترامپ از برجام که در راستای خواست افراد و مراکز موثر داخلی بود و عدم ارتقاء کیفیت دولت دوازدهم اوضاع رو به وخامت گذاشت. در این شرایط است که مرتب صحبت از دولت و مدیران انقلابی و انقلابی جوان به میان آمد و احتمالا در همین راستا بود که شنیده می شد قراراست مجلسی با این شرایط شکل بگیرد! علی‌رغم اینکه مرتب از مردم دعوت به عمل می‌آمد که بطور گسترده پای صندوق‌های رای حاضر شوند؛ با این حال خیلی از نیروهای کار آمد عطای حضور را به لقایش بخشیدند و آن دسته از کاندیداهای توانمند غیراصولگرا نیز که ثبت نام نمودند از فیلتر نظارت استصوابی عبور نکردند و غیررقابتی‌ترین انتخابات دوره نظام جمهوری اسلامی ایران با افت قابل توجه مشارکت برگزار شد. نفر اول حوزه انتخابیه تهران با رای ١۵درصد واجدین شرایط به مجلس راه‌یافته است. از طرف دیگر مجلس ششم که نتیجه رقابتی‌ترین انتخابات نظام جمهوری اسلامی بود و متشکل از نیروهای توانمند و دارای تجارب علمی و اجرایی بالایی شکل گرفت، با اینکه توانست کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد؛ ولی به دلیل اشکالات ساختاری نتوانست پاسخگوی خواسته‌های مهم مردم باشد! حال که اکثریت قاطعی از ملت از رقابت هدفمند باز مانده و نماینده‌ای در این مجلس ندارند، چگونه چنین مجلسی هر چند پسوند انقلابی هم به دنبال داشته باشد بتواند موفق‌تر از مجالس گذشته عمل نماید؟ چون اکثریت و اقلیت مجلس یازدهم برخلاف اصل ششم قانون اساسی به‌طور طبیعی برخاست از خواست و اراده مردم نبوده؛ ممکن است نگاه آن به مشکلات، کمبودها و موانع کشور نیز فراگیر و جامع نباشد و در انقلابی عمل نمودن و مبارزه با مفاسد که معمولا می‌باید با استفاده از بعد نظارتی اقدام کند، موفق نباشد.

 اکنون که مجلس یکدست اصولگرا و هماهنگ با شورای نگهبان است، چه اولویت‌هایی را سرلوحه اقدامات خویش قرار خواهد داد؟

چون در صحن مجلس رقابتی وجود ندارد که صحت وسقم گزینه‌ها و راهکارها شناسایی شود، معمولا چنین مجالسی گرفتار یکسوءِ و سطحی‌نگری شده، مشکلات، موانع و طرح‌ها و لوایح به‌طور جامع مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد. در این اوضاع و احوال ممکن است، مجلس در راستای تامین مطالبات اکثریت مردم، دچار شعارزدگی شود.

 آیا فکر می‌کنید مجلس یازدهم با توجه به برخورداری از حمایت جناح حاکم می‌تواند طی ۴ سال پیش رو در راس امور باشد؟

اولا در نظام‌های پارلمانی قوه مقننه متشکل از دو مجلس با ساختار کارآمد در راس امور است. در حالیکه قوه مقننه با ترکیب معجون مانندش، از الگوهای موفق تبعیت نکرده ثانیا در بازنگری قانون اساسی نظام به سمت ریاستی پیش رفت. ثالثا در وضعیت موجود، مجلسی می‌تواند به واقع کلمه در راس امور باشد که حداقل در سایه یک انتخابات رقابتی با مشارکت حداکثری و منصفانه برخاسته از خواست و اراده ملت باشد.

 در اولین نطق رئیس مجلس یازدهم شاهد انتقاد جدی وی به دولت بودیم، در یک سال ونیم پیش رو که روحانی در راس قوه مجریه است، پیش بینی شما از تعامل ۲ قوه چیست؟

هر جا که تفکیک وظایف و مرزبندی بین مسئولیت‌ها چندان آشکار نباشد، فرافکنی باب خواهد شد که سا‌ل‌هاست شاهد چنین وضعیتی هستیم. از طرفی رئیس مجلس، رئیس جمهور و معاون اول ایشان هر سه کاندیدای ریاست جمهوری بودند و آستر کت یکدیگر را حسابی به آفتاب گذاشته و یا به قول معروف پته همدیگر به روی آب ریخته‌اند و از این لحاظ هم زمینه متهم کردن و یا اغراق در اعلام ضعف‌ها دارند.

 آیا استیضاح وزرا و از حدنصاب افتادن دولت را محتمل می‌دانید؟

به نظر می رسد در دسترس‌ترین شیوه ترمیم کابینه، همین باشد.

در گشایش امور معیشتی مردم چشم‌انداز برنامه‌های مجلس یازدهم را چگونه می‌بینید؟

اولا مشکل اصلی ایران نبود درآمد و بودجه است نه نحوه هزینه کردن آن. فکر نمی‌کنم اشکال برنامه‌ای در هزینه کردن چشمگیر باشد. ثانیا اگر اشکال در قالب مفاسد و اسراف و تبذیر در هزینه باشد که قوه قضائیه باید با آن برخورد کند. ثالثا از دل طرح‌های مجلس معمولا برنامه‌های کارآمدی بیرون نمی‌آید. مجلس یک کار می‌تواند بکند که بر اقتصاد و بازار ایران و روحیه مردم اثرگذار جدّی باشد و آن شروع یک مذاکره جدی برای رفع تحریم‌ها است که منجر به مذاکره دو دولت شود. البته رئیس مجلس هم مخالفت خود را با مذاکره با آمریکا را اعلام نمود.

 نماینده یزد در مجلس یازدهم صراحتا به برخورد شدید مجلس با دولت اشاره کرده است، آیا به اعتقاد شما رهبری به مجلس یازدهم اجازه برخورد شدید با دولت را خواهد داد؟

چون در اواخر عمر دولت قرار داریم، بعید است به مجلس چنین اجازه‌ای داده شود.

تحولات، مصوبات و مجموع وقایع مجلس یازدهم چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهد داشت؟

چون فرصت کم است و جنس ریاست دولت و بخشی از اعضای دولت تفاوت ماهوی با جنس مجلس یازدهم ندارد و ملاحظات موثر بر انتخابات ریاست جمهوری از این ناحیه نیست؛ فکر نمی‌کنم تاثیر مهمی داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها