نگاهی به تمام لیست های اصولگرایان:

آیا تشتت در جبهه اصولگرایی به وحدت خواهد رسید؟

با جنگی که بر سر وحدت در لیستهای اصولگرایان در گرفته میتوان حدس زد عاقبت این جبهه با چند لیست مجزا وارد انتخابات خواهد شد. احزاب و تشکلها میگویند قالیباف تمامیت خواه است و جبهه پایداری انعطاف ناپذیر عمل میکند، گویا صحنه انتخابات همان صحنه کشورداری است که اصولگرایان در غیاب رقبای اصلاح طلب، با یکدیگر هم نمیسازند و بقول مهدی نصیری آنتی تز خود را تولید میکنند.

آیا تشتت در جبهه اصولگرایی به وحدت خواهد رسید؟

 درحالیکه سردار سعید قاسمی ابراز امیدواری می‌کند دود سفید از دودکش اردوگاه انقلاب بلند شود اما جوانان شاخص فدا نشوند، خبرها حاکی از خروج ۴ یا حتی ۵ لیست موازی از اردوگاه انقلابیون است، آنهم بدون جوانان شاخص.

وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون و نامزد جبهه پایداری در کانال تلگرام خود بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها را "مایه شرمساری جبهه انقلاب" خوانده و گفته است "اینکه کدام یک از جریان‌ها اعم از جبهه پایداری یا شورای ائتلاف مقصر هستند را نمی‌د‌انیم ولی وجدان عمومی جریان انقلاب این ماجرا را به گردن همه ریش‌سفیدان جریان انقلاب خواهد انداخت."

مسئله وحدت حداکثری در جبهه اصولگرایی به شکل متناقضی باعث جنگ و جدال شده تا جایی که مهرداد بذرپاش در نامه‌ای به حداد عادل و آقاتهرانی تقاضا کرد:

"با توجه به جمیع شرایط و حساسیت‌های موجود به راه‌های وحدت حداکثری بیندیشند و همچون مادری دلسوز که فرزندش را در آستانه ذبح می‌دید، با اندکی اغماض از اختلافات اندک و توجه بر اشتراکات فراوان، بر سر یک فهرست واحد توافق نمایند تا دل مردم نگران را شاد نمایند."

البته که چند روز پیشتر مهدی نصیری سلف حسین شریعتمداری در کیهان، نوشته بود:

"جریان اصولگرایی به سرعت آنتی‌تز خودش را تولید خواهد کرد و شاهد شکافی جدی در این طیف خواهیم بود."

جوهر این توئیت هنوز خشک نشده بود که طرح یکدست سازی اصولگرایان شروع نشده به پایان راه رسید.

در تائید نظر مهدی نصیری این گزارش از خبرگزاری فارس خواندنی است که نوشته:

"جلسه مشترکی برای تعیین مصادیق با حضور نمایندگان جبهه پایداری و شورای ائتلاف برگزار شد. در این جلسه صادق محصولی و آقاتهرانی و ۲ نفر دیگر از اعضای جبهه پایداری به عنوان نمایندگان این حزب سیاسی و آقایان حدادعادل، قالیباف و نادران به نمایندگی از شورای ائتلاف به همراه چند فرد دیگر حضور داشتند. اعضای جبهه پایداری بعد از قبول سرلیستی قالیباف، در کنار ۳ عضو مشترک فعلی، ۱۳ نفر از اعضای این حزب را برای قرار گرفتن در لیست مشترک پیشنهاد می کنند که در ادامه مذاکرات این پیشنهاد به ۸ نفر تقلیل پیدا کرد. به ترتیب اولویت حجت‌الاسلام آقاتهرانی، تقی پور، رضوانی، خضریان، ابطحی، آلیا، لاجوردی، جعفری، عفت نژاد، صرامی، ایزدخواه، نوباوه و کلاته اسامی ۱۳ نفر پیشنهادی جبهه پایداری برای حضور در لیست وحدت بودند. یکی از حاضرین در جلسه به خبرنگار فارس گفت: پیشنهاد ۸ تا ۱۳ نفره جبهه پایداری مورد توافق قرار نگرفت و اعلام شد با توجه به حضور سایر احزاب و گروهها نهایتا ۶ نفر قابلیت تخصیص به جبهه پایداری وجود دارد. این پیشنهاد مورد موافقت جبهه پایداری قرار نگرفت و جلسه صبح بدون نتیجه پایان یافت. گفته می شود هنوز تلاش‌هایی برای وحدت از سوی برخی اصولگرایان ادامه دارد."

اما تلاش برای وحدت منتهی شد به لیست‌هایی که هر کدام یک سرلیست مجزا دارد و در بدنه جز تعدادی اسم مشترک حتی شعارها و اهداف به هم نزدیک نیست.

یک لیست با عنوان یاران قالیباف با سرلیستی محمدباقر قالیباف، دوم لیست جبهه پایداری با سرلیستی مرتضی آقا تهرانی، سوم جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با سرلیستی غلامرضا مصباحی مقدم، چهارم لیست حاج منصور ارضی با سرلیستی سید محمود نبویان و لیست آخر؛ با کنار گذاشتن جمنا که از انتخابات پیش معلوم شد بلااثر بوده اینک لیست شانا: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با سرلیستی قالیباف.

در کنار همه‌ی این لیست‌ها موتلفه که قدیمی‌ترین تشکل چه در ایران چه در جبهه اصولگرایی است با نماینده خود سیدمصطفی میرسلیم وارد میدان رقابت شده. با آنکه میرسلیم و حزبش پیشکسوت جریان اصولگرایی هستند اما ظاهرا نحله‌های متنفذ اصولگرایی برای حزب موتلفه و مهندس میرسلیم نقشی حاشیه‌ای قائلند. این نحوه برخورد تندروهای جوان، پیران اصولگرا را خشمگین ساخته است.

مجموعه این لیست‌ها و تشتت غیرقابل تفسیر، نشان می‌دهد انشعاب مرموزی در اصولگرایان در حال وقوع است که آینده این جناح را رقم خواهد زد.

البته بگذریم از عدالتخواهان که تعریف جدید از اصولگرایی داده‌اند و با بسیاری از اصولگرایان قدیمی منجمله حدادعادل بشدت زاویه دارند. سرلیست عدالتخواهان نیز محمد صادق شهبازی راد است.

گویا تصور این اردوگاه از انتخابات جنگی است که با امدادهای غیبی و کنار رفتن اصلاح‌طلبان و ناامیدی اقشار تحریمی یا خاکستری، منجر به پیروزی پیش از موعد اصولگرایان شده و شعف کسب غنیمت و صندلی‌های سبز مجلس می‌تواند خطر پیشروی دشمن را افزایش دهد.

توصیه نشریه اخبار و تحلیل‌های سپاه را به نقل از امتداد بخوانید:

این نشریه در شماره روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه خود و درحالی که تنها چهار روز تا انتخابات باقی مانده است با بیان اینکه «در جنگ احد شرایط اندکی متفاوت شد. مسلمانان در ابتدا پیروزی‌هایی به دست آورده و کفار را شکست داده بودند، اما پس از مدتی شکست سنگینی خوردند» می نویسد: «اکنون انقلاب اسلامی در قله‌های افتخار خود ایستاده است و به شرایط جنگ احد شبیه شده است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند «روز جنگ اُحد عده‌ای نتوانستند مقاومت کنند، میدان را رها کردند، پیروزی را تبدیل به شکست کردند.» در روزهای آینده برای تکرار نشدن جنگ احد، مردم وظیفه دارند در انتخابات مجلس یازدهم با دقت و حساسیت و بدون مطامع مالی، قومی و قبیله‌های سیاسی کسانی را انتخاب کنند که مأیوس‌کننده کفار و منافقین و براندازان باشند و نخبگان وظیفه دارند با عبور از خواسته‌های نفسانی و قدرت‌طلبانه خود به پررنگ کردن شعارهای انقلاب و حفظ مرزهای ایدئولوژیک با دشمنان بپردازند.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها