رئیس جمهور در همایش دستاوردهای کشاورزی اعلام کرد:

سرنگونی هواپیمای اوکراینی تقصیر یک نفر نبود

روحانی گفت: «من به دلیل کم و بیش آشنایی که با مسئله پدافند هوایی دارم، این را می‌گویم که در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد». او خواستار مجازات همه مقصران شد. روحانی در زمان جنگ تحمیلی از فرماندهان پدافند بود و در این خصوص آگاهی‌های کمی ندارد.

سرنگونی هواپیمای اوکراینی تقصیر یک نفر نبود

 مستقل آنلاین، گروه سیاسی - محسن فیض‌اللهی/

"حسن روحانی" رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با تاکید به بررسی و رسیدگی قوه قضاییه به موضوع سرنگونی هواپیمای مسافربری تهران - اوکراین با موشک پدافند، اعلام کرد فقط یک نفر نمی‌تواند در آن مقصر بوده باشد. این در حالی است که شمار بسیاری از مردم نسبت به تاخیر در پرداختن به این موضوع و دوگانگی در اظهارات مسئولان، اعتراض‌های بسیاری نسبت به کارکردهای دولت و سایر مسئولان داشته و دارند. رئیس دولت تدبیر روز سه‌شنبه  ۲۴ دی در همایش دستاوردهای بخش کشاورزی ادامه داد: «من به دلیل کم و بیش آشنایی که با مسئله پدافند هوایی دارم، این را می‌گویم که در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد». او خواستار مجازات همه مقصران شد. روحانی در زمان جنگ تحمیلی از فرماندهان پدافند بود و در این خصوص آگاهی‌های کمی ندارد.  روحانی افزود: «نه این‌ که یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر بوده، دیگرانی هم هستند و می‌خواهم که این مسئله با صداقت برای مردم بیان شود». رئیس جمهوری همینطور خواستار توضیح چرایی طولانی شدن اعلام دلیل سقوط هواپیما از سوی مسئولان شد.

سرنگونی هواپیمای اوکراین و مسئولان آن

در توضیح سرنگونی این هواپیما پیش‌تر فرماندهان سپاه پاسداران در توضیح این سانحه گفته بودند که «خطای انسانی» افسر پدافند هوایی(اپراتور) و قطع سیستم ارتباطی او در زمان مشاهده این پرواز، باعث شلیک اشتباه به هواپیمای اوکراین شده است.

ابعاد سانحه و پیگیری‌ها

روحانی درباره روشن شدن ابعاد این موضوع برای دولت گفت: «من از همان لحظه‌ که احتمال دادم سقوط این هواپیما به صورت طبیعی و عادی نباشد، تلاش فراوانی کردم که دوران بررسی و تحقیق کوتاه شود تا ما به دقت بدانیم که این هواپیما چگونه سقوط کرده است».

پیش از این "علی ربیعی"، سخنگوی دولت، اعلام کرده بود که دولت و شخص رئیس‌جمهور تا «عصر جمعه» از شلیک موشک پدافند خودی به این هواپیما بی‌خبر بوده‌اند.

درخواست از قوه قضائیه

روحانی همچنین از قوه قضاییه خواست تا «یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی‌رتبه و ده‌ها کارشناس»‌ برای رسیدگی به این پرونده تشکیل دهد. او همکاری نیروی مسلح در این موضوع را «خوب» توصیف کرد و افزود «این‌ که با صراحت لهجه خطای خود را اعلام و از مردم عذرخواهی‌ کردند گام اول خوبی بوده است».

پرونده سقوط عادی نیست

رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به عادی نبودن این پرونده اشاره کرد که همه دنیا به دادگاه رسیدگی به این موضوع نگاه خواهد کرد. 

او همچنین گفت که در گفت‌وگو با رهبران و مسئولان کشورهایی که شهروندانشان در این هواپیما بوده قول رسیدگی دولت به این موضوع را داده است. ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز شنبه، و پس از سه روز رد موضوع شلیک موشک از سوی مسئولان دولت، تایید کرد که هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه با اصابت موشک پدافند ضد هوایی سرنگون شده است.

پیگیری مصرانه کانادا

در همین حال "جاستین ترودو" نخست‌وزیر کانادا ضمن دیدار و ابراز همدردی با خانواده‌های مسافران کانادایی - ایرانی به آنان قول داد تا آنجا که بتواند این موضوع را پیگیری خواهد کرد. نخست وزیر کانادا همچنین گفته بود، اگر تنش‌ها در منطقه بالا نمی‌گرفت اکنون سرنشینان این هواپیما نزد خانواده‌هایشان بودند. اشاره ترودو تلویحا به تنش‌های فیمابین جمهوری اسلامی و ایالات متحده بود که پس از ترور سردار شهید "قاسم سلیمانی" توسط ارتش آمریکا و حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی‌ها، بالا گرفته بود. گفتنی است سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی که با ۱۷۶ مسافر و خدمه که بیشتر آنان ایرانی بودند در سحرگاه شبی بود که پایگاه هوایی آمریکایی‌ها در بغداد توسط موشک‌های ایران مورد حمله قرار گرفت و آمریکا اعلام کرده بود که پاسخ حملات انتقامجویانه ایران را خواهد داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها