کنگره آمریکا اجازه حمله به ایران را نداد/ مجلس سنا اجازه داد

ترامپ همچنان تهدید می‌کند

شکاف بین دو جناح سیاسی در آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا، دیروز جمعه ۲۱ تیر با رای مثبت ۲۵۱ نماینده، در برابر ۱۷۰ مخالف، دولت دانلد ترامپ را ملزم کرد بدون مجوز کنگره نتواند از بودجه فدرال برای اقدام نظامی علیه ایران استفاده کند.

ترامپ همچنان تهدید می‌کند

 

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - مجلس نمایندگان آمریکا، که اکثریت آن در دست دموکرات‌ها است؛ دولت ترامپ را ملزم به گرفتن مجوز قانونی برای حمله نظامی به ایران کرد.

این درحالی است که مجلس سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است چندی پیش به دولت ترامپ اجازه داده بود که بدون مجوز می‌تواند وارد جنگی دیگر شود.

این تناقض و شکاف در درون هیات حاکمه آمریکا در حالی است که چندی پیش تیم ترامپ سخن از تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را به میان آورد اما با مخالفت وزیر خارجه آمریکا آن را به تعویق انداخت.

با توجه به رخدادهای اخیر می‌توان دریافت که هدف دولت ترامپ بر ادامه تحریم‌ها است و قصد دارد با تمرکز بر برنامه اتمی ایران و از میان برداشتن برجام یک اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی را آغاز و شرایط کشور را به پیش از دوران برجام بازگرداند و قطعنامه‌های علیه ایران ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل را دوباره اجرایی کند.

مجلس نمایندگان آمریکا، دیروز جمعه ۲۱ تیر با رای مثبت ۲۵۱ نماینده، در برابر ۱۷۰ مخالف، دولت دانلد ترامپ را ملزم کرد بدون مجوز کنگره نتواند از بودجه فدرال برای اقدام نظامی علیه ایران استفاده کند.

این مجلس، پیشتر نیز تلاش مشابه‌ای برای ایجاد محدودیت در استفاده از نیروی نظامی علیه ایران داشته است.

 در ۲۹ خرداد ماه گذشته، مجلس نمایندگان به لغو مجوز استفاده از نیروی نظامی، بدون اجازه کنگره، رای داد. «امکان اقدام نظامی بدون مجوز پیشینی کنگره»، اختیاری است که پس از حوادث ۱۱ سپتامبر و با توجه به شرایط آن روز به رئیس جمهوری آمریکا داده شد.

 مصوبه خرداد ماه مجلس نمایندگان نیز برای اجرا و نهایی شدن نیاز به تایید مجلس سنا دارد. اگر این مصوبه در مجلس سنا تصویب شود برای نخستین بار ظرف ۱۸ سال گذشته است که قانون‌گذاران آمریکا  به محدودیت اختیارات نظامی رئیس جمهوری رای داده‌اند.

 بر اساس قانونی که در سال ۲۰۰۱ و سه روز پس از حوادث ۱۱ سپتامبر تصویب شد؛ به رئیس جمهوری آمریکا اختیارات گسترده‌ای در استفاده از نیروی نظامی داده شد.

در طول نزدیک به ۱۸ سال گذشته، از هنگام حملات ۱۱ سپتامبر، رئیس جمهورهای هر دو حزب اصلی آمریکا، با استفاده از قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» (AUMF) ده‌ها نبرد نظامی، با ادعای «مبارزه با تروریسم» در کشورهای مختلف، از جمله عراق و افغانستان، آغاز کردند.

دموکرات‌ها نگران این هستند که دولت جمهوری‌خواه ترامپ در نهایت ممکن است با توسل به  قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» (AUMF) و بدون مجوز کنگره، یک جنگ علیه ایران را آغاز کند.

در اردیبهشت ماه، "رند پول"، سناتور دموکرات ایالت کنتاکی، در جلسه کمیته روابط خارجی سنا، به صراحت "مایک پمپئو"، وزیر خارجه ترامپ را خطاب قرار داد که شما مجوز لازم ما، برای شروع جنگ با ایران، را ندارید.

با این حال دموکرات‌ها در مجلس سنا با چالش بزرگی برای پیشبرد اهداف خود و ایجاد محدودیت نظامی برای دولت ترامپ مواجه هستند. مجلس سنا که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است دو هفته پیش رای داد که دولت برای اقدام نظامی علیه ایران نیازی به مجوز کنگره ندارد.

 این شکاف‌ها وقتی عریان‌تر می‌شود که "جو بایدن" سناتور ارشد دموکرات و معاون اول "باراک اوباما" در دوران ریاست جمهوری او چندی پیش در یک نطق انتخاباتی برای سال ۲۰۲۰ گفته بود در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا به سرعت به "برجام" باز می‌گردد.

با کشورهای عرب به صلح غیررسمی رسیدیم

در همین حال "بنیامین نتانیاهو"، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، در گفت‌وگو با نشریه تایم از تلاش دولتش برای همکاری و ائتلاف با کشورهای منطقه علیه ایران خبر داد. او گفت اسرائیل در این‌باره با کشورهای عرب به یک «صلح غیررسمی»‌ رسیده است.

در این گفت‌وگو که روز پنجشنبه ۲۰ تیرماه منتشر شده، نتانیاهو با اشاره به تمرکز ترامپ بر موضوع هسته‌ای ایران پس از رسیدن او به ریاست‌جمهوری، گفت: «به طور مشخص، من کاملا با او موافق هستم و از این‌که او روی این موضوع اقدام کرد قدردانی می‌کنم».

در گزارش تایم با ارجاع به سخنان نتانیاهو درباره افزایش تنش با ایران اشاره شده که «برای سال‌ها، مردم فکر می‌کردند منشا تمام درگیری‌ها در منطقه چالش اسرائیل-فلسطین است، اما دیگر این عقیده وجود ندارد».

او با اشاره به ایجاد منافع مشترک با پادشاهی‌های عرب منطقه از جمله امارات‌متحده‌عربی و عربستان‌سعودی در موضوع ایران به عنوان یک «دشمن فریبنده»، گفت در این زمینه اسرائیل به یک «صلح غیررسمی» با کشورهای عرب رسیده و همکاری‌های مشترک اطلاعاتی با یکدیگر داشته‌اند.

 نخست‌وزیر اسرائیل در زمینه رفع اختلاف با همسایگان گفت: «اگر بتوانید تفکر محو اسرائیل را از بین ببرید، آن‌گاه می‌توانید مشکل صلح با کشورهای همسایه را حل کنید».

 

نتانیاهو همچنین با واقعی خواندن تهدید‌ها علیه اسرائیل به رشد عناصر تهدیدکننده اشاره کرده و گفته که ایران همچنان از حذف صهیونیسم سخن می‌گوید و متحدان منطقه‌ای آن از جمله حزب‌الله لبنان ده‌ها هزار موشک را روانه اسرائیل کرده‌اند.

او در بخشی از مصاحبه خود اعلام کرد که هرکاری که لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد.

تشکر نتانیاهو از ترامپ به خاطر تحریم ایران

همزمان با این مصاحبه، رسانه‌ها از گفت‌و‌گوی نتانیاهو با رئیس‌جمهوری آمریکا درباره «تنش‌های در حال افزایش»‌ با ایران خبر داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، گفت‌و‌گوی تلفنی ترامپ و نتانیاهو روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه صورت گرفته است. نتانیاهو با تایید این مکالمه تلفنی گفت: «ما اخبار منطقه و مسایل امنیتی را مورد بحث قرار دادیم. پیش از همه موضوع ایران قرار داشت.»

دولت آمریکا هنوز جزییاتی از تحریم‌های جدید علیه ایران منتشر نکرده است.

کاخ سفید درباره مکالمه مقام‌های سیاسی ارشد آمریکا و اسرائیل به خبرنگاران اعلام کرد که رایزنی‌های تلفنی بر موضوع «همکاری دو کشور در زمینه پیشبرد امنیت ملی، از جمله در موضوع جلوگیری از اقدامات بدخواهانه ایران در منطقه»‌ متمرکز بوده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها