دو رئیس جمهور در برابر "استیضاح" 

دو رئیس جمهور در برابر "استیضاح" 

 مستقل‌آنلاین، سرویس سیاسی، محسن فیض‌اللهی/"حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی پس از برگشت از ژاپن برخلاف منتقدانش، این سفر را بسیار مفید و موثر دانست. این درحالی است که رسانه‌ها منتقد دولت در تهران این دیدار را به دلیل کاراکتر میانجی‌گر ژاپن و نخست وزیرش گامی در جهت مذاکره با آمریکا قلمداد کرده و مخالف آن هستند. از سویی رئیس جمهور آمریکا باید تا ماه آینده در مقابل سناتورهای مجلس سنای آمریکا بایستد و از خود در برابر طرح استیضاحی که توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده، دفاع کند. از سویی روحانی نیز نه به شدت همتای آمریکایی خود در معرض استیضاحی قرار دارد که حالا حامیان سنتی او یعنی اصول‌گرایان، مخالف استیضاح او شده‌اند و این نشان می‌دهد که دو رئیس دولت در داخل کشور خود عملکرد خوبی نداشته‌اند.

بلافاصله پس از بازگشت روحانی از ژاپن، یک سخنگوی کاخ سفید از مکالمه تلفنی "دانلد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا و "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن در روز شنبه خبر داد و گفت که رهبران دو کشور درباره کره شمالی، ایران و روابط تجاری گفت‌وگو کردند. 

حسن روحانی روز شنبه بعد از بازگشت از ژاپن  ابراز امیدواری کرد این کشور ارز‌های توقیف شده ایران را آزاد کند. او گفت که به نخست وزیر ژاپن گفته است: «امیدوارم شما و همچنین دولت ژاپن تلاش کنید برای اینکه ما روابط بهتری داشته باشیم و از جمله پول‌های ما که در بانک ژاپن مسدود شده، آزاد شود و ما در این شرایط بتوانیم از این پول‌ها استفاده کنیم. این ارز به فروش نفت ما قبل از تحریم امریکا مربوط می‌شود بنابراین، این حق طبیعی ماست که این پول به ما برگردانده شود».

خبرگزاری رویترز در گزارشی که  از قول "جاد دیر" سخنگوی کاخ سفید درباره گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و آبه منتشر کرد، اشاره‌ای به احتمال رفع توقیف این مبالغ ارزی نکرده است. مکالمه تلفنی آبه و ترامپ در روز شنبه ۳۰ آذر ۷۵ دقیقه طول کشید که بیشتر حول مسائل کره‌شمالی بوده است.

پیش‌تر در همان روز "حسن روحانی" پس از دیدار دو روزه از ژاپن، به تهران بازگشت. ژاپن متحد عمده ایالات متحده است و از سوی دیگر روابط اقتصادی و دیپلماتیک نزدیکی با ایران دارد.

آبه در دیدار با روحانی گفته که در نظر دارد یک ناو جنگی و یک هواپیمای تجسسی را برای اطمینان از امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس در منطقه مستقر سازد.

نخست وزیر ژاپن در تلاش است تا میان تهران و واشنگتن میانجیگری کند و پیش‌تر گفته بود کشورش می‌خواهد برای حل بن‌بست هسته‌‌‌ای جمهوری اسلامی، میان تهران و واشنگتن فعال‌تر باشد.

خبرگزاری کیودو پیش‌تر گفته بود که آمریکا با طرح ژاپن برای میزبانی از روحانی و مذاکره درباره برنامه اتمی تهران موافق است.

شینزو آبه در خرداد گذشته به تهران سفر کرد و با رهبر انقلاب و حسن روحانی رئیس جمهوری ملاقات کرد ولی تلاش او برای میانجیگری میان ایران و آمریکا به نتیجه نرسید و هنوز روشن نیست که سفر روحانی به توکیو و گفت‌وگوی او با آبه نیز به نتایج ملموسی رسیده باشد.

حسن روحانی، نیز روز شنبه بعد از بازگشت به تهران بار دیگر مواضع قبلی خود درباره  شرایط گفت‌وگو با آمریکا را تکرار کرد و گفت: «ما در زمینه اینکه با آمریکا بتوانیم راجع به مسائل‌مان بحث کنیم، مشکلی نداریم جز اینکه آنها باید از مسیر خطایی که در این یک سال و نیم رفتند، برگردند».

روحانی همچنین گفت: «ایران همچنان درهایش به روی ژاپن و شرکت‌های ژاپنی باز است و مخصوصا در پروژه‌های مهمی مثل پروژه‌های چابهار که می‌تواند این پروژه کاملا منطقه جنوب و شرق را به شمال و غرب متصل کند، ژاپنی ها می توانند حضور فعال‌تری داشته باشند». به‌نظر می‌رسد دو رئیس جمهور ایران و آمریکا در چنین شرایطی مایل باشند نخست به مشکلات داخلی خود بپردازند.

پیکان اعتراض‌های اخیر در ایران پس از گرانی بنزین که جان‌باختگان و دستگیرشدگان بسیاری درپی داشته، به‌سوی دولت روحانی است و هنوز برطرف نشده در حالی‌که برخی اصلاح‌طلبان که حامی اصلی او در انتخابات بودند حالا صحبت از استعفای او می‌کنند و تندروترها از استیضاح او سخن می‌گویند و شایعات در این زمینه قوت یافته است. از سویی همانطور که گفته شد، ترامپ نیز پس از استیضاح کم سابقه توسط مجلس نمایندگان آمریکا، حالا تا یک ماه دیگر باید در مقابل سناتورهای مجلس سنا که اکثریت‌شان هم حزبی ترامپ هستند بایستد و از خود دفاع کند. حال باید دید روحانی می‌تواند از این "معبر پر از مین" که حامیان دیروزش یعنی اصولگرایان بر سر راه او کاشته‌اند، به سلامت عبور کند؟

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها