سکان قوه مقننه به دست محمدباقر قالیباف خواهد افتاد؟

اصولگرایان با امید به کاهش مجموعه کلی آراء چشم به صندوق‌های رای شهرهای بزرگ دوخته‌ و حتی ترکیب هیئت رئیسه مجلس یازدهم را چید‌ه‌اند.

سکان قوه مقننه به دست محمدباقر قالیباف خواهد افتاد؟

در روزهایی که جبهه اصلاحات دچار انشقاق جدی شده و مُباحثات شرکت یا عدم شرکت در انتخابات طیف چند لایه اصلاحات را به سرعت دسته‌بندی می‌کند، اصولگرایان با امید به کاهش مجموعه کلی آراء چشم به صندوق‌های رای شهرهای بزرگ دوخته‌ و حتی ترکیب هیئت رئیسه مجلس یازدهم را چید‌ه‌اند.

 شنبه ساعت ۶ بعد از ظهر شانزدهم آذر مهلت ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم به پایان رسید.

اصول‌گرایان با اطمینان از روند تایید صلاحیت‌ها با تمام قوا آمدند. این گروه اعم از پیشکسوت‌ها یا چهره‌های جوان و جدید، در قالب نواصولگرایی و با شعارهای مبارزه با فساد و انقلابی‌گری وارد صحنه شدند. 

اصلاح‌طلبان اما به دلیل همان انشقاق سرنوشت‌ساز نتوانستند تمام سرمایه‌های خویش را به این انتخابات بکشانند. انشقاقی که حاوی گفتمان تازه‌ای در سپهر سیاسی ایران است و احتمالا خواهد توانست بخشی از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را جذب خود کرده و راه جدیدی را ترسیم کند.

یکی از ویژگی‌های انتخابات دوره یازدهم بی‌رغبتی لایه‌های مختلف و توده‌های مردم به فعل و انفعالات ثبت نام‌ چهره‌هاست و ظاهرا هنوز فاصله خود را با سیاسیون هیجان زده‌ی شیفته‌ی خدمت حفظ کرده‌اند.

طبق برآوردهای کارشناسان در این دوره ضریب مشارکت مردم نسبت به ده دوره گذشته بیشترین سیر نزولی را خواهد داشت.

 تاکنون و بر حسب سوابق، کاهش مشارکت مردم در انتخابات اصولا به نفع اصولگرایان بوده و کف آرای ثابت کشور به سبد اصولگرایان می‌رود. به همین نسبت نیز افزایش مشارکت عمومی و ورود آراء خاکستری و جوانان، مجلسی اصلاح‌طلب را ایجاد می‌کند. 

اما سرخوردگی مردم از نتیجه صندوق‌های رای در سرنوشت آنان، در این دوره بلای جان اصلاح طلبان خواهد شد.

تهران و کلان شهرها که معمولا در انتخابات ادوار قبلی همیشه نقطه قوت اصلاح‌طلبان بودند در این دوره اتفاقا پاشنه آشیل آنان خواهند بود.

اکثر ژنرال‌های اصلاح‌طلب ثبت نام نکردند و آن‌ها هم که آمدند قریب به یقین در کمند نظارت استصوابی گرفتار خواهند شد و شانس رقابت در انتخابات مجلس یازدهم را نخواهند داشت. همین نکته باعث سرور و خوشحالی اصولگرایان تندرو شده و از هم‌اکنون جشن پیروزی قبل از موعد گرفته‌اند!

نکته مهم اما این است که اصولگرایان در میدان خالی از رقیب اصلی، برای ریاست مجلس یازدهم محمد باقر قالیباف را نشان کرده‌اند.

 با حضور احتمالی قالیباف در راس قوه مقننه، سعید جلیلی جامه ریاست جمهوری خواهد پوشید و ابراهیم رئیسی همچنان در قوه قضاییه می‌ماند تا در ۱۴۰۰ با یکدست شدن حاکمیت، اصولگرایان یکه‌تاز صحنه باشند. 

در چنین شرایطی لابد اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای چیدن نیروهای خود در کمیسیون‌های مجلس و تاثیر آراء اندک خود بر مصوبات دارند زیرا صرف کسب تعداد قلیلی کرسی در مجلس برای بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان مفید نخواهد بود. 

لبخندهای قالیباف هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس یازدهم صرفا یک نمایش و ژست انتخاباتی نیست بلکه با نیامدن علی لاریجانی سکان قوه مقننه به دست محمدباقر قالیباف بازنده ۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری خواهد افتاد.

شهردارسابق تهران، غروب روز شنبه ۱۶ آذر با ورود از درب ۴ درصدی‌ها به ساختمان فاطمی پیام خود را به بهارستان داد و به صندلی ریاست مجلس لبخند زد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها