صادقی: شرط حضور آمریکا به میز مذاکرات بازگشت به برجام است

مستقل آنلاین/لغو تحریم‌ها و در مرحله اول لغو تحریم‌های اصلی مانند تحریم‌های بانکی و نفتی لازمه بازگشت به برجام یا آغاز دور جدید گفت‌وگو ایران با 1+5 است.

صادقی: شرط حضور آمریکا به میز مذاکرات بازگشت به برجام است

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به تمام تلفنی روحانی با مکرون، گفت: دور جدید مذاکرات به شرط لغو تحریم‌ها با حضور آمریکا بهانه را از اروپایی‌ها می‌گیرد.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خانه‌ملت با یادآوری اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجام، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس چارچوب برجام تصمیماتی را اتخاذ کرده است، در توافق هسته‌ای هم پیش‌بینی شده در صورتی که طرف مقابل تعهدات خود را انجام ندهد، ایران طبق برجام می‌تواند نسبت به کاهش تعهدات اقدام کند، بنابراین این تصمیم دولت کاملا منطبق بر موازین حقوقی است.

مجلس پشتیبان تصمیمات دولت است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی تعهدی که چند طرف دارد، زمانی از لحاظ حقوقی معنا پیدا می‌کند که همه طرف‌ها به آن پایبند باشند لذا در صورت نقض عهد از یک سو، طرف دیگر هم می‌تواند تعهدات را لغو کند.

وی افزود: تصمیمات دولت کاملا موجه است، مجلس هم در این مسیر پشتیبان دولت است البته انتظار می رود که دولت مجلس را بیش از پیش در جریان اقدامات خود قرار دهد تا همراهی و هم افزایی افزایش یابد.

لغو تحریم‌های بانکی و نفتی لازمه آغاز دور جدید گفت‌وگو ایران با 1+5 است

صادقی در ادامه تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه و روحانی را یادآور شد و گفت: آمریکا در شرایط کنونی عضو برجام نیست اما درخواست برای حضور آمریکا در دور جدید مذاکرات منوط به شرایطی است که دولت هم اذعان کرده است. لغو تحریم‌ها و در مرحله اول لغو تحریم‌های اصلی مانند تحریم‌های بانکی و نفتی لازمه بازگشت به برجام یا آغاز دور جدید گفت‌وگو ایران با 1+5 است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آغاز دور جدید گفت‌وگو به تضمین درست و منطقی نیاز دارد، آمریکا ضمن لغو تحریم‌ها باید به نقطه آغاز که از آن خارج شده بازگردد. بعد از تضمین بازگشت آمریکا به برجام متناسب با شرایط، مذاکرات می‌تواند تداوم یابد زیرا آمریکا از میز مذاکرات کنار رفته است.

دور جدید مذاکرات با حضور آمریکا بهانه را از اروپایی‌ها می‌گیرد

وی ادامه داد: وقتی مذاکرات با شروط مذکور برقرار شود، به طور طبیعی با حضور آمریکا که سیطره اقتصادی را در دست گرفته معنادارتر خواهد شد، اروپایی‌ها هم دیگر بهانه‌ای نخواهند داشت. پیش از این آمریکا اعلام خروج یک طرفه از برجام کرده و مطابق آن به طور فزاینده و بی‌سابقه‌ای تحریم‌ها را علیه ایران اعمال و تلاش فراوان برای برقراری تحریم‌های ثانویه و تحت فشار گذاشتن کشورهای دیگر کرده است، اروپا هم تاکنون در انجام وظایف خود تعلل کردند.

کارکرد کانال مالی اینستکس هنوز مشخص نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: اروپا بعد از خروج آمریکا متعهد شد تا ضمن همکاری موجبات بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام را فراهم کند اما کاملا منفعلانه عمل کرده است، آنها بعد از یک سال با تاخیر و تعلل از راه اندازی اینستکس خبر می‌دهند حال آنکه کارکرد این کانال مالی هنوز مشخص نیست و برای دور زدن تحریم (فروش نفت) پیش بینی نشده است.

وی معتقد است: اینستکس زمانی برای ما مفید است که به موجب آن نفتی فروخته شود و با دریافت وجهی از آن بتوان از طریق سیستم اینستکس کالا خریداری کرد. متاسفانه تاکنون اروپایی‌ها نخواستن یا نتوانستن به تعهدات خود عمل کنند. اقدام اخیر بریتانیا هم مزید بر علت شد و نشان از عدم عزم جدی جهت تغییر سیاسیت‌های اروپا است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه توئیت سفیر انگلیس در تهران را یادآور شد، گفت: وی در توئیتی اعلام کرد که «ادعایی نداریم که توانایی برای جبران خسارات آمریکا داریم اما اقدام چشمگیر برای جبران خسارات انجام شده است»، لذا بعد از این اقدام نفتکش در پاسخ توئیتری به آنها یادآور شدم که «آقای سفیر، جمهوری اسلامی ایران اقدام چشمگیر شما را دید». توقیف نفتکش ایرانی مغایر موازین حقوق بین الملل و نشانگر همراهی بریتانیا با آمریکا و عدم عزم جدی برای حفظ برجام است. بنابراین اروپایی‌ها برای توقف کاهش تعهدات ایران باید این اقدامات را جبران کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها