عراقچی: امروز در نامه‌ای به موگرینی جزئیات گام دوم را اعلام کردیم/ برجام را نقض نکرده‌ایم/ ما هم در جلسه شورای حکام شکایت خود را مطرح می‌کنیم

مستقل آنلاین/معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: امروز نامه‌ای توسط ظریف به خانم موگرینی ارسال شده است و ما در آن به صراحت در خصوص بندهایی که به انجام آن متعهد نیستیم، اشاره کردیم.

عراقچی: امروز در نامه‌ای به موگرینی جزئیات گام دوم را اعلام کردیم/ برجام را نقض نکرده‌ایم/ ما هم در جلسه شورای حکام شکایت خود را مطرح می‌کنیم

در ابتدای نشست امروز عراقچی، ربیعی و کمالوندی، «علی ربیعی» سخنگوی دولت گفت: امروز از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور کردیم و مبنای غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.

عراقچی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه علیرغم اینکه آمریکا خودش به صورت یکجانبه از برجام خارج شد شاهدیم که ایران را به بهانه کاهش تعهدات از توافقی که خودش از آن خارج شده محکوم می‌کند و حتی با فشار تلاش کرده تا جلسه شورای حکام را علیه ایران  تشکیل دهد... نظر شما درباره این رفتار چیست؟ پیش بینی شما از نتیجه جلسه روز چهارشنبه شورای حکم چیست؟ روحانی دیشب در گفت‌وگو با ماکرون اعلام کرد که توقف تحریم‌ها مى‌تواند آغازى براى ادامه همکارى ایران با ١+٥ باشد آیا در این باره با دیگر مقام‌های اروپایی‌ها رایزنی شده؟ گفت:ما امروز در پایان مهلت ۶۰  روزه خود هستیم، از آنجایی که تعهدات آمریکا در قبال برجام تحقق  پیدا نکرده گام‌های بعدی خود را بر می‌داریم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: همانگونه که در ذخایر غنی‌سازی اعلام کردیم به تعهدات خود پایبند نیستیم این بار در درصد غنی‌سازی نیز تجدیدنظر کردیم.

وی ادامه داد: امروز نامه‌ای توسط ظریف به خانم موگرینی ارسال شده است و ما در آن به صراحت در خصوص بندهایی که به انجام آن متعهد نیستیم، اشاره کردیم.

عراقچی ادامه داد: باز یک مهلت ۶۰ روز خواهیم داد و این روند کاهش تعهدات ادامه پیدا خواهد کرد، گام‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای برجام است گرچه  ممکن است این روند به پایان حضور ما در برجام منجر شود اما حرکت ما به گونه‌ای است که فرصتی برای تعامل و دیپلماسی وجود داشته باشد .

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: معتقد هستیم برجام سند مهم بین‌المللی است که ایران را به عنوان قدرت هسته‌ای به رسمیت شناخته و ما خواهان ادامه برجام هستیم که البته خواسته‌های ما هم باید عملی شود. اگر کشورهای اروپایی خواسته‌های ما را عملی نکنند، روند کاهش تعهدات ما ادامه پیدا خواهد کرد.

عارقچی یادآور شد: در این فاصله نیز طنزی اتفاق افتاده و آمریکا که خودش از برجام خارج شده درخواست تشکیل جلسه حکام علیه ایران را داده و معتقد هستیم در این جلسه اعضا منطق ایران را خواهند شنید و روسیه و چین و سایر کشورها با آمریکا همراهی نخواهند کرد. ما برجام را نقض نکرده‌ایم و اقدامات ما در چهارچوب بند ٢٦ و ٣٦ است و ما هم شکایت خود را در این جلسه از سایر طرف‌های برجام مطرح خواهیم کرد.

وی ادامه داد: گفت‌وگوی روز گذشته آقای روحانی با رئیس‌جمهور فرانسه را سازنده می‌دانیم. ما در کمیسیون مشترک برجام که جمعه گذشته برگزار شد، گفت‌وگوهای خوبی داشتیم. جلسه وزرای خارجه هم قرار است برگزار شود و ما از دیپلماسی استقبال می‌کنیم.

 

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها