مصباحی مقدم در خصوص عدم تصویب دو لایحه باقیمانده fatf در مجمع گفت:

وارد لیست سیاه نخواهیم شد 

 مصباحی مقدم گفت: در حال حاضر فراهم کردن فضای آرام اجتماعی یک ضرورت است که البته این فضای آرام با اظهارنظر افراد کارشناسی که به موضوع کاملا اشراف دارند فراهم خواهد شد چرا که اگر فضا ناآرام شود آسیب‌های سیاسی و اقتصادی متوجه ملت و دولت خواهد شد.  مصباحی مقدم در ادامه گفت: باید در نظر داشت که در فضای ناآرام، شاهد افزایش انتظارات تورمی خواهیم بود. به گونه‌ای که این انتظارات دیگر با هیچ فرمولی قابل پیش‌بینی و اندازه گیری نیست.

وارد لیست سیاه نخواهیم شد 

صبح روز دوشنبه نشست خبری با حضور سخنگوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در دفتر «کانال تلگرامی خبرفوری» درباره افزایش قیمت بنزین و اعتراضات مردمی برگزار شد. در این جلسه غلامرضا مصباحی مقدم گفت: در حال حاضر فراهم کردن فضای آرام اجتماعی یک ضرورت است که البته این فضای آرام با اظهارنظر افراد کارشناسی که به موضوع کاملا اشراف دارند فراهم خواهد شد چرا که اگر فضا ناآرام شود آسیب‌های سیاسی و اقتصادی متوجه ملت و دولت خواهد شد. 

مصباحی مقدم در ادامه گفت: باید در نظر داشت که در فضای ناآرام، شاهد افزایش انتظارات تورمی خواهیم بود. به گونه‌ای که این انتظارات دیگر با هیچ فرمولی قابل پیش‌بینی و اندازه گیری نیست. دولت اگر بتواند با تبیین، توضیح، توجیه و فراهم کردن آرامش عمومی فضا را آرام کند از انتظارات تورمی پیشگیری خواهد شد که در این صورت قیمت سایر کالاها ثابت خواهد ماند. وی درباره ضرورت افزایش قیمت بنزین گفت: با توجه به شرایط موجود افزایش قیمت بنزین می‌تواند در کاهش میزان مصرف کاهش آلودگی هوا و همچنین در افزایش صادرات نیز بسیار موثر باشد.  مصباحی مقدم اظهار داشت: باید متناسب با افزایش تورم، قیمت بنزین هم اصلاح می‌شد. چرا که پایین بودن قیمت بنزین عاملی برای افزایش میزان مصرف بنزین و در نتیجه ایجاد آلودگی و ترافیک می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سالانه 9 درصد مصرف بنزین افزایش می‌یابد که این آمار نگران کننده است مجموعا این عوامل موجب شد که دولت قیمت بنزین را اصلاح کند اما از تجربه سال 89 استفاده نشد. در آن مقطع بنزین سهمیه‌ای چهار برابر و گازوئیل سهمیه‌ای ده برابر، مازوت بیش از ۹۰ برابر و قیمت آب هم ۱۰ برابر شد. ولی تنش در کشور ایجاد نشد زیرا مجلس هشتم متوجه شد که رئیس جمهور وقت قصد افزایش حامل‌های انرژی را دارد بنابراین کمیسیون ویژه‌ای در مجلس تشکیل شد و پس از کار کارشناسی دقیق، این طرح در مجلس به تصویب رسید و همه مردم هم با خبر شدند. مصباحی مقدم با بیان این که در حال حاضر افکار عمومی نگران است و چون جامعه توجیه نشده است، از شرایط پیش آمده نگرانی دارد خاطر نشان کرد: در سال 89 یارانه مردم یک ماه قبل از اجرای افزایش قیمت‌ها به حساب‌ها آن‌ها واریز شد. در حالی که تا دو روز قبل از اجرای این طرح، وزیر نفت و سخنگوی دولت می‌گفتند خبری از افزایش قیمت‌ها نیست و این موجب اعتمادسوزی شد. عضو مجمع تشخیص گفت: در حال حاضر فراهم کردن فضای آرام اجتماعی یک ضرورت است که البته این فضای آرام با اظهارنظر افراد کارشناسی که به موضوع کاملا اشراف دارند فراهم خواهد شد چرا که اگر فضا ناآرام شود آسیب‌های سیاسی و اقتصادی متوجه ملت و دولت خواهد شد.  مصباحی مقدم در ادامه گفت: باید در نظر داشت که در فضای ناآرام، شاهد افزایش انتظارات تورمی خواهیم بود. به گونه‌ای که این انتظارات دیگر با هیچ فرمولی قابل پیش‌بینی و اندازه گیری نیست

 

 مصباحی مقدم گفت: در حال حاضر فراهم کردن فضای آرام اجتماعی یک ضرورت است که البته این فضای آرام با اظهارنظر افراد کارشناسی که به موضوع کاملا اشراف دارند فراهم خواهد شد چرا که اگر فضا ناآرام شود آسیب‌های سیاسی و اقتصادی متوجه ملت و دولت خواهد شد.  مصباحی مقدم در ادامه گفت: باید در نظر داشت که در فضای ناآرام، شاهد افزایش انتظارات تورمی خواهیم بود. به گونه‌ای که این انتظارات دیگر با هیچ فرمولی قابل پیش‌بینی و اندازه گیری نیست.

عضو مجمع تشخیص ادامه داد: افزایش قیمت بنزین ضرورت داشت و این افزایش، اثر هزینه‌ای ندارد کاهش مصرف بنزین، افزایش صادرات بنزین، افزایش درآمد ارزی، کاهش ترافیک و آلودگی و افزایش خدمات حمل و نقل عمومی از اثرات مثبت این طرح است.

درآمدهای حاصله بین ۶۰ میلیون جمعیت توزیع می‌شود. طبق تجربه هم می‌توان گفت ۶۰ لیتر بنزین برای ۸۰ درصد صاحبان خودرو کفایت می‌کند و ۲۰ درصد باقی مانده که هم ثروتمند هستند باید هزینه بنزین ۳ هزار تومانی را بپردازند. اما باید پیش از اجرای طرح مردم توجیه می‌شدند.

وی در رابطه با اینکه چرا نمایندگان مجلس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بی اطلاع بودند گفت:

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی ۵ جلسه در این ارتباط با حضور کارشناسان وزارت‌خانه‌های مرتبط برگزار کرد و دو ماه پیش گزارش خود را در صحن غیر علنی ارائه کرد. من هم به عنوان مدعو در آن جلسه حضور داشتم و همان موقع از این طرح مطلع شدم. حتی نمایندگان پیشنهاد کردند که اجرای طرح به بعد از انتخابات مجلس موکل شود. نمایندگان از اجرای این طرح مطلع بودند ولی شاید زمان دقیق آن را نمی‌دانستند. سناریوهای مختلف در جلساتی که نایب رئیس دوم برگزار کرده بود مورد بررسی قرار گرفت.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که چه زمانی از افزایش قیمت بنزین مطلع شدید گفت:

من هم مانند سایر مردم این خبر را از تلویزیون شنیدم اما در ماه‌های گذشته درباره اجرایی شدن این طرح اطلاعاتی را داشتم گرچه زمان اجرای دقیق آن را نمی‌دانستم.

  مصباحی مقدم در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا جایگاه قانونی برای چنین تصمیمی دارد بیان کرد:

اگر این تصمیمات از ناحیه مجلس گرفته می‌شد برای مردم اعتماد بیشتری درست می‌کرد. اما ما در حال حاضر در شرایط سخت تحریم‌ها قرار داریم و رهبری در این شرایط اختیاراتی را به سران قوا واگذار کرده است و آن‌ها هم براساس این اختیارات عمل کردند. البته نظر من این است که این موضوع اگر در مجلس مطرح می‌شد، جمع بندی به دست نمی‌آمد.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا مجمع در مورد دو لایحه باقی مانده FATF تصمیم نهایی را نمی‌گیرد گفت:

FATF شامل ۳۵ کشور و دو نهاد تصمیم‌گیر است و مبنای تصمیم‌گیری آن‌ها اجماع اکثریت کشورهای عضو است تا این اجماع حاصل نشود ما وارد لیست سیاه نمی‌شویم حتی اگر به این دو لایحه یعنی پالرمو و CFT نپیوندیم نیز کشور وارد لیست سیاه نخواهد شد و همچنین روابط تجاری و مالی ما با سایر کشورها نیز قطع نمی‌شود.

سخنگوی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما از ۴۱ توصیهfatf

۳۷ توصیه را اجرایی کرده‌ایم. قانون مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم در کشور ما تصویب و اجرایی شده است. ما مخالف CFT و پالرمو هستیم اما حامی پولشویی نیستم بلکه حامی شفافیت هستیم. وی افزود: اگر ما به CFT و پالرمو بپیویندیم مناسبات مالی بین المللی ما آن هم در شرایط تحریم آمریکا شفاف خواهد ‌شد که این می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف این دو لایحه هستند زیرا ما اطلاعاتی به دست آوردیم که اگر ایران به این لوایح بپیوندند، اطلاعات تبادلات مالی کشور در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد که این خود می‌تواند تبعات منفی را به دنبال داشته باشد. اگر به این دو لایحه نپیوندیم مشخص نیست که اجماع علیه ما شکل گیرد زیرا منافع کشورهایی نظیر هند، چین، ترکیه و عراق اقتضا نمی‌کند علیه ایران رای دهند.

وی درباره این که گفته می‌شود جز ایران و کره شمالی سایر کشورها عضو FATF هستند نیز گفت:

این کشورها موافق با سازوکار آمریکا بوده و پیوستن به FATF برای آن‌ها مشکلی درست نمی‌کند حتی اگر تروریسم را تامین مالی کنند. برخی از این کشورها هم کشورهای کوچکی هستند که پیوستن آن‌ها به FATF تاثیری ندارد اما موضوع ایران کاملا متفاوت است و ایران در شرایط تحریم‌های یک جانبه آمریکا قرار دارد. بنابراین اگر این خواسته آمریکا را عملی کنیم خود را تحریم کرده‌ایم اما در صورت از میان برداشتن تمام تحریم‌های آمریکا، می‌توان این طرح را دوباره بررسی کرد که به این دو لایحه بپویندیم یا خیر. در حال حاضر مصالح ملی ما اقتضا می‌کند به این دو لایحه نپیوندیم.

مصباحی مقدم درباره سازوکار مجمع برای بررسی CFTو پالرمو گفت:

اگر تا یک سال پس از اجرای موضوعات مجمع تشخیص مصلحت، این مسائل مطرح نشود، خود به خود از دستور مجمع خارج خواهد شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به انتقاداتی درباره جایگاه قانونی هیات نظارت این مجمع تصریح کرد:

هیات نظارت به پالرمو ایراداتی وارد کرد و آن‌ها را به شورای نگهبان فرستاد. اصل ۱۱۰ قانون اساسی جایگاه این هیات را مشخص می‌کند این اصل می‌گوید سیاست‌های کلی نظام پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت توسط رهبری جهت اجرا به سران قوا ابلاغ می‌شود. بند دو این اصل این است که رهبری وظیفه نظارت بر اجرای این سیاست‌ها را برعهده دارد و می‌تواند این نظارت را به هر شخص حقیقی و یا حقوقی واگذار کند و رهبری هم این نظارت را به مجمع واگذار کرده‌اند که در گذشته هم نظارت انجام می‌شد. اما در دوره جدید رهبری نظارت را به هیات منتخبی از اعضای مجمع واگذار کرده این هیات ۱۵ عضو از اعضای مجمع به اضافه رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود و این دقیقا اجرای قانون اساسی است. و هیات نظارت هم این لوایح را خلاف سیاست‌های ابلاغی رهبری دانستند در مورد CFT هیات نظارت ایراداتی دارد و حتی ایرادات شورای نگهبان رفع نشده است.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره آرایش سیاسی مجلس آینده نیز گفت:

نمی‌توان به صورت قطعی در این باره اظهار نظر کرد اما در حال حاضر با توجه به اینکه این دوره مجلس و این دو دوره ریاست جمهوری به طور عمده میدان فعالیت احزاب اصلاح‌طلب بود تجربه قبلی به ما نشان می‌دهد که مردم گاهی اوقات به این جریان اقبال می‌کنند و گاهی اوقات که از این جریان و ناکارآمدی او ناامید شوند به جریان دیگر سیاسی اقبال می‌کنند در برخی از مواد نیز این احتمال وجود دارد که ناکارآمد نباشند اما مردم از یک جریان خسته شوند کمااینکه سه دوره اکثریت مجلس شورای اسلامی با جریان اصولگرا بود مردم در تهران اقبال کردند به جریان اصلاح طلب و ۳۰ نفر لیست به صورت یکجا رای آوردند. بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم اکثریت مجلس آینده باز هم جریان انقلابی و اصولگرا به دست بگیرد.

مصباحی مقدم در پایان در پاسخ به سوال دیگری که آیا در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت خواهد کرد گفت:

خیر چرا که من سه دوره نماینده مجلس بودم و دیگر طبق قانون نمی‌توانم در انتخابات شرکت کنم اما امروزه افراد تحصیلکرده وکارشناس بسیاری وجود دارد که امید می‌رود بتوانند به مجلس شورای اسلامی راه یابند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها