علی نظری سردبیر روزنامه مستقل

انتخابات پرشور مجلس می تواند برجنون ترامپ غلبه نماید

مستقل آنلاین/بنا بر نظر بسیاری از تحلیلگران انتهای سال ۹۸ آبستن حوادث بسیاری خواهد بود.

انتخابات پرشور مجلس می تواند برجنون ترامپ غلبه نماید

دوم اسفند انتخابات مجلس یازدهم در سراسر کشور برگزار می‌گردد.

نحوه برگزاری این مجلس می تواند زمینه ساز تحولات بزرگ بین المللی و داخلی باشد.

تصمیم‌گیر اصلی این انتخابات شورای نگهبان است. اگر این شورا بخواهد مانند ادوار گذشته فقط جاده صاف کن یک تفکر سیاسی خاص باشد، قطعا انتخاباتی با مشارکت پایین و حداقلی را شاهد خواهیم بود!

آقایان در نهاد محترم شورای نگهبان باید به‌خوبی پیام اقشار خاکستری جامعه را دریافت کرده باشند. این اقشار که به لحاظ جایگاه سیاسی در دسته بندی های اصلاح طلب و اصول گرا نمی گنجند، بخاطر اوضاع وخیم اقتصادی و معیشتی دیگر  رغبتی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم را ندارند.

جمعیت انتخاباتی اصول گرایان طبق آخرین آمار در مجلس دهم  نهایتا در کل کشور به ۸ میلیون نفر هم نمی رسد. اصلاح طلبان هم با اندکی افزایش طبق آمار  مجلس دهم رقمی حدود ۱۰ میلیون نفر بیشتر نیستند.

آرای خاکستری در نظام انتخاباتی ما حرف اول را می‌زند. معدل آرای این طیف تاثیر گذار در انتخابات مجلس گذشته و دوره دوازدهم ریاست جمهوری بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون نفر ثبت شد.

شورای نگهبان بعنوان یک نهاد عالی تصمیم گیر انتخاباتی باید از منافع جناحی صرف نظر کند و منافع ملی را بعنوان شاقول تصمیم گیری مد نظر قرار دهد. ترجیح مجلس اصولگرا و بسته بر مجلس پویا و موثر مهمترین خطای راهبردی این نهاد است.

انتخاباتی که متضمن پیروزی اصول گرایان باشد قطعا با بی رغبتی اصلاح طلبان و طیف گسترده آرای خاکستری مواجه می شود. روند تنگ نظرانه تایید صلاحیت‌ها شاید در ظاهر به پیروزی اصول گرایان منتهی شود اما به شکل گسترده‌ای از رقم مشارکت شرکت کنندگان در انتخابات می کاهد و نظام از این بابت ضرر بزرگی می‌بیند.

شورای نگهبان باید این نکته را در نظر بگیرد که اگر افزایش رقم مشارکت مردم در دوم اسفند به بیش از ۳۵ میلیون نفر برسد، می‌تواند بعنوان اهرم بازدارنده در مقابل جنگ طلبی‌های سران کاخ سفید حربه دفاعی موثر و کارآمد باشد.

بعنوان دلسوز کشور می گویم و مشفقانه متذکر می شوم شرایط حساس داخلی را مورد ملاحظه جدی و آسیب شناسانه قرار دهید، نیم نگاهی به وضعیت حساس منطقه بیندازید و شرارتهای ترامپ را مد نظر قرار دهید، به طور حتم در می یابید که نظام و رهبری به مشارکت حداقل ۳۵ میلیون ایرانی در این انتخابات نیاز دارند.

انتخابات سختگیرانه و  اعمال رد صلاحیت های گسترده کاندیداها، بزرگترین عامل آسیب پذیری برای کشور و جامعه ایرانی در مواجه با تهدیدات خارجی خواهد بود.

تیم ۱۲ نفره شورای نگهبان باید با تعقل و آینده نگری  به انتخابات اسفند۹۸ ورود نماید.اینطور نیست که این ۱۲ نفر بخواهند مانند ادوار گذشته ردصلاحیت فله‌ای  کاندیداهای مجلس را اعمال نمایند و در نهایت دل به تبلیغات رسانه ملی ببندند که مردم مانند ادوار گذشته به پای صندوق های رای می‌آیند!

اتفاقا  حربه رد صلاحیت ها در انتخابات قبلی مجلس و ریاست جمهوری نتیجه ای توام با شکست برای اصولگرایان رقم زد.

 تبلیغات صدا و سیما نتیجه معکوس داد و رفتار انتخاباتی مردم برعکس تبلیغات صدا و سیما جواب داد. اگر نگاهی به نتیجه انتخابات تهران در مجلس دهم بیندازیم با آن حمایت گسترده رسانه ملی حتی سرلیست اصول گرایان نتوانست به ترکیب ۳۰ نفره تهران در خانه ملت راه یابد!

تجربه انتخابات مجلس دهم و شورای پنجم نشان داده است رسانه های طیف اصول گرا حتی  قادر به جذب ۵ درصد از آرای خاکستری یا طیف خاموش نیستد!

حاکمیت برای افزایش مشارکت  در انتخاب مجلس یازدهم ناگزیر به پذیرش مطالبات افکار عمومی است و بایستی به نکات ذیل توجه نماید:

۱- به رسمیت شناختن همه گروهها و جریانات سیاسی داخل کشور که ملتزم به قانون اساسی هستند.

۲-ایجاد فضای رقابت برای جریان سوم در عرصه انتخابات مجلس یازدهم و درک این پدیده سیاسی که همه نیروهای سیاسی کشور فقط اصلاح طلبان و اصولگرایان نیستند.

۳-ایجاد فضای باز سیاسی به منظور  دلجویی از نیروهای دلخور و منتقدوضع موجود با رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی می تواند به رونق بخشیدن روند مشارکت هرچه بیشتر مردم کمک نماید.

۴-گام عملی و فوری دولت در جهت بهبود اوضاع معیشتی مردم، مهمترین اقدام عاجل روحانی و یارانش در کابینه است.

اگر در زمینه مشکلات اقتصادی اقشار آسیب پذیر گامی جدی  برداشته نشود، با چه ابزاری  حاکمیت می تواند مردم شریف و محروم را به پای صندوق ها بکشاند؟

باید هوشیار بود و دست ترامپ را بخوانیم.او تا انتخابات مجلس هیچ اقدام نظامی علیه ما نخواهد داد.کاهش یا افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات، مکانیزم حمله یا پرهیز از برخورد نظامی کاخ سفید با ایران به نتایج میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم بستگی دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها