اعظم طالقانی در دوران پس از انقلاب کنشگری اصلاح طلبانه را دنبال می‌کرد

مراسم ختم زنده یاد اعظم طالقانی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی ۱۳ آبان ماه در کانون توحید برگزار شد.

اعظم طالقانی در دوران پس از انقلاب کنشگری اصلاح طلبانه را دنبال می‌کرد

در این مراسم که با حضور بی‌سابقه و کم‌نظیر اقشار گوناگون مردم، اساتید دانشگاه و حوزه، فعالان سیاسی و مدنی و مقامات رسمی کشور برگزار شد، پس از ذکر آیاتی چند از قرآن کریم، سخنرانانی به تبیین جایگاه اجتماعی و نقش عملکرد زنده‌یاد اعظم طالقانی پرداختند.

 حجه‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی از جمله اساتید نواندیش حوزه، ضمن اشاره به دغدغه‌ها و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنده یاد اعظم طالقانی به حساسیت‌های ایشان نسبت به رفع و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله فقر و رسیدگی به اقشار ضعیف مردم تاکید کردند.

خانم زهرا ربانی املشی، قائم مقام جامعه زنان انقلاب اسلامی، به قرائت بیانیه این تشکل در تجلیل از فعالیت خستگی ناپذیر خانم اعظم طالقانی پرداخت مبنی بر آن که آن مرحوم، علیرغم دفاع از انقلاب، در دوران پس از انقلاب کنشگری اصلاح طلبانه و مقید بودن به فعالیت مدنی در عین نقد رفتارهای عرصه قدرت را از نگاه حقوق و در پرتو اصل امر به معروف دنبال می‌کرد.

ختم زنده یاد اعظم طالقانی

خانم دکتر صدیقه وسمقی سخنان خود با عنوان حقوق زنان ارایه داد و با اشاره به کارنامه فکری و سیاسی زنده‌یاد اعظم طالقانی به تشریح مختصات اندیشه ایشان پرداخته و با اشاره به بستر تربیتی او در نسبت و ارتباط با عرصه روشنفکری دینی، فضیلت بزرگ انسانی آن مرحوم را در تحلیل مسایل از پایگاه روشنفکری، تفکر و تعقل دانست که این رویه را در پرداختن به حساسیت‌های خود در حوزه های مختلف از جمله حقوق زنان به کار گرفته بود و اوج تلاش وی را در به چالش کشیدن کلیشه های سنتی و رسمی در ثبت نام و کاندیداتوری ریاست جمهوری دانست.

در این مراسم دکتر سعید مدنی پیش از سخنان خود به بخش‌هایی از نوشته علیرضا رجایی در سوگ اعظم طالقانی پرداخت که در پیام خود، ایشان را انسانی معرفی کرد که گویی طنین صدای پدر را پیوسته با خویش می شنید و به طریق و مشی خود می خواست این "پیام هاجر روزگار خویش" را در سعی صفا و مروه بی پایان مجاهدت علیه استبداد به گوش زمانه برساند. بی قراری و تکاپوی او را در سنت بزرگی دانست که نسلی از مجاهدات عافیت سوز از جمله مصدق بزرگ، طالقانی، بازرگان و سحابی معلمان آن بودند.

ایشان سپس در ادامه به "امید" از منظر زنده یاد اعظم طالقانی و انعکاس آن در اندیشه و افکار وی پرداخت و امید را بذر هویت اعظم طالقانی دانست که تردیدی در ایجاد و ضرورت تغییر نداشت و نقد قدرت را به مثابه امر به معروف و نهی از منکر مختص صاحبان قدرت می دانست که با اصلاح رفتار آنها مردم نیز درست عمل خواهند کرد.

در این مراسم برخی چهره‌های سیاسی همچون؛ محمد توسلی، لطف الله میثمی، عبدالواحد موسوی لاری ، مجید انصاری، حسین انصاری راد، محمود چیت‌چیان، احمد منتظری، محسن آرمین، محمد حسین بنی اسدی، سید رضا اکرمی، محمدرضا عارف، غلامعباس توسلی، احمد زیدآبادی، عبدالله نوری، ابوالفضل بازرگان، آذر منصوری، علی اکبر ناطق نوری، هاشم صباغیان، حسام طالقانی، ابوالفضل حکیمی، محسن محققی، ابوالفضل قدیانی، سید هادی خامنه ای، سید محمود دعایی، محمود دولت‌آبادی، معصومه ابتکار، هادی غفاری، هادی خانیکی، محمدرضا خاتمی، حبیب الله پیمان، مصطفی کواکبیان، مرتضی الویری، محسن امین‌زاده، محمد جواد مظفر، محمد جواد حجتی کرمانی، شهیندخت مولاوردی، کیوان صمیمی، مسعود پدرام، حسین رفیعی، محسن میردامادی، مینو مرتاضی، فاطمه هاشمی، محمد قوچانی، حسین مرعشی، غلامحسین کرباسچی، سید حسین موسویان، حسن امین، پیروز حناچی و جمع زیادی از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و عموم دوستداران خانواده آیت‌الله طالقانی یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها