سنای آمریکا مخالفت کرد؛

برای جنگ نیاز به اجازه کنگره نیست

نباید این نکته را از نظر دور داشت که بهانه جنگ در هر دوسوی اقیانوس وجود دارد و در چنین فضایی بهانه و دلیل برای شروع جنگی فراگیر چندان دور از ذهن نیست.

برای جنگ نیاز به اجازه کنگره نیست

 

 

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - قانون اساسی ایالات متحده تا پیش از حملات ۱۱ سپتامبر، اجازه جنگ به رئیس جمهور این کشور را منوط به تائید کنگره (مجلس سنا + مجلس نمایندگان) آمریکا می‌کرد.

 

پس از حملات سازمان تروریستی القاعده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک تبصره‌ای به قانون اضافه شد که اختیارات گسترده‌ای به رئیس جمهور می‌داد که می‌تواند با تاکید به تهدید شدن منافع و امنیت آمریکا و بدون مجوز کنگره، وارد جنگ شود.

 

با بالا رفتن سطح تنش بین جمهوری اسلامی ایران و دولت ترامپ و حس جنگ طلبی اعضای تیم ترامپ مانند جان بولتون و متحدان منطقه‌ای آنان، این احتمال نزد سیاستمداران دموکرات آمریکا قوت گرفت که دولت ترامپ بدون مجوز وارد جنگی تمام عیار با جمهوری اسلامی شود، جنگی که به گفته بسیاری از کارشناسان نمی‌توان نهایتی برای آن متصور بود.

 

این در حالی است که برخی سناتورهای جمهوری خواه تندروی این کشور مانند لینزی گراهام و تام کاتن، بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایشان با صراحت عنوان کردند که"رئیس جمهور ترامپ برای جنگ با ایران نیازی به مجوز کنگره ندارد".

 

از سوی دیگر نانسی پلوسی رئیس اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان و سناتور سندرز، از دموکرات‌های شاخص و مخالف جدی جنگ با ایران هستند و اجازه از کنگره آمریکا برای جنگ را الزامی می‌دانند.

 

با این همه مجلس سنای آمریکا که در دست اکثریت جمهوری‌خواه و تا حدود زیادی و نه به‌طور مطلق، طرفدار رئیس جمهور فعلی هستند با اجرای تبصره جدید مخالفت کرده و اجازه ورود به جنگ به ترامپ را داده‌اند.

 

مجلس سنای ایالات متحده با طرح «لزوم مجوز پیشینی کنگره» برای اقدام نظامی علیه ایران مخالفت کرد زیرا اکثریت سنای آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است و دموکرات‌ها برای تصویب این طرح به رای مثبت دستکم ۱۳ سناتور جمهوری‌خواه نیاز داشتند.

طرحی که دیروز جمعه هفتم تیرماه در مجلس سنای آمریکا مطرح شد؛ در چارچوب یک اصلاحیه به لایحه بودجه وزارت دفاع آمریکا ارائه شده بود. 

سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و برای تصویب این طرح، ۶۰ سناتور باید به آن رای مثبت می‌دادند.

 در سویی دیگر، مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز ۲۹ خرداد ماه، به لغو مجوز استفاده از نیروی نظامی، بدون اجازه کنگره، رای داد. «امکان اقدام نظامی بدون مجوز پیشینی کنگره»، اختیاری است که پس از حوادث ۱۱ سپتامبر و با توجه به شرایط آن روزها به رئیس جمهوری آمریکا داده شده بود و همچنان قابلیت استفاده و اجرایی شدن را دارد.

 

 مصوبه خرداد ماه مجلس نمایندگان نیز برای اجرا و نهایی شدن نیاز به تایید مجلس سنا دارد. اگر این مصوبه در مجلس سنا رای می‌اورد؛ این برای نخستین بار ظرف ۱۸ سال گذشته بود که قانون‌گذاران آمریکایی به محدودیت اختیارات نظامی رییس جمهوری رای می‌دادند.

 بر اساس قانونی که در سال ۲۰۰۱، تنها سه روز پس از حوادث ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک، تصویب شد؛ به رئیس جمهوری آمریکا (در آن زمان جورج دبلیو بوش) اختیارات وسیع و ویژه‌ای در استفاده از نیروی نظامی داده شد.

در طول نزدیک به ۱۸ سال گذشته، از هنگام حملات ۱۱ سپتامبر، رئیس جمهورهای هر دو حزب اصلی آمریکا، با توسل به قانون موسوم به «مجوز استفاده از نیروی نظامی» (AUMF) ده‌ها جنک نظامی، با هدف و ادعای «مبارزه با تروریسم» در کشورهای مختلف، از جمله عراق و افغانستان را شروع کردند.

 

برآورد شده که در طول نزدیک به این ۱۸ سال، حدود هفت هزار نیروی آمریکایی در عملیات‌های مختلف کشته شده‌اند.

 

سیاستمداران دموکرات‌ آمریکا نگران این هستند که دولت جمهوری‌خواه و البته غیرمتعارف و تندروی دانلد ترامپ در نهایت ممکن است با توسل به  قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» (AUMF) و بدون مجوز کنگره، یک جنگ تمام عیار علیه جمهوری اسلامی ایران را شروع کند.

در اردیبهشت‌ماه پیش، "رند پول"، سناتور دموکرات ایالت کنتاکی، در جلسه کمیته روابط خارجی سنا، با صراحت مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت فعلی را خطاب قرار داد که شما مجوز لازم ما (مجلس سنا) برای شروع جنگ با ایران را ندارید.

 

مخالفت روز جمعه مجلس سنای آمریکا با اصلاحیه لایحه بودجه پنتاگون، می‌‌تواند نشان از این داشته باشد که دموکرات‌ها برای اعمال هرگونه محدودیت در اختیارات نظامی رئیس جمهوری با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو هستند.

 

آنچه مسلم است جنگ قدرت بین دو حزب قدرتمند آمریکا به اقدامات این روزها ختم نخواهد شد و افکار عمومی ضد جنگ در این کشور طی روزهای آتی بیش از پیش فعال می‌شوند.

 

این درحالی است که یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی ترامپ این بود که ایالات متحده وارد جنگی جدید نخواهد شد و وعده دیگر او کاهش تعداد نظامیان این کشور در منطقه خاورمیانه بود.

 

با این همه نباید این نکته را از نظر دور داشت که بهانه جنگ در هر دوسوی اقیانوس وجود دارد و در چنین فضایی بهانه و دلیل برای شروع جنگی فراگیر چندان دور از ذهن نیست.

 

سازمان‌های بین‌المللی پیش از شروع حمله آمریکا به عراق و رژیم صدام حسین بارها اعلام کردند که انبارهای این کشورعاری از تسلیحات شیمیایی است، با این همه جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به این کشور حمله و رژیم صدام را ساقط کرد.

 

تجربه نشان داده که روسای جمهور آمریکا مخصوصا پس از جنگ جهانی دوم در صورت ایجاد همراهی جامعه جهانی با خود و هدایت افکار عمومی آمریکا به سوی جنگ، توجه چندانی به قوانین داخلی و بین‌المللی نداشته و وارد جنگ می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها