اصولگرایان دنبال حذف دیگران و کسب قدرت و رانت نامحدود هستند

«وحدت پایدار» میان اصولگرایان غیرممکن است!

اصولگرایان دنبال حذف دیگران و کسب قدرت و رانت نامحدود هستند

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار، گفت:

تاکنون اصولگرایان وحدت میان خود را بر دشمنی با غیر خودی یعنی اصلاح‌طلبان و فراتر از آنان و نیز بر اساس کسب منافع ناشی از رانت تعریف می‌کردند و قدرتشان پیرامون چنین وحدتی شکل می‌گرفت و تعریف می‌شد.

درواقع تا زمانی که اصلاح‌طلبان در حکومت حضور داشتند، اختلافات داخلی اصولگرایان برجسته و دیده نمی‌شد.

ولی از انتخابات ۱۴۰۰ که آنها کاملا یکدست شدند و به هدف نهایی خود رسیدند، به جان یکدیگر افتادند.

این واقعیت نشان داد که آنها نمی‌توانند به وحدت پایدار و سازنده برسند؛ چون هیچ رویکرد و منافع ایجابی مشترکی یا یکدیگر ندارند.

اصولگرایان فاقد وجه مشترک مفید و سازنده‌ای برای جامعه هستند و اغلب دنبال حذف دیگران و کسب قدرت و توزیع درآمدهای رسمی و رانت نامحدود هستند.

متاسفانه مطالبات گروه‌های رانت‌جو، نامحدود است و چون مطالبه رانت، نامحدود و از سوی دیگر منابع رانت، محدود و کم است، همین موجب تشدید اختلافات میان آنها خواهد شد؛ به‌طوری‌که قاعده‌ای پذیرفتنی برای توزیع رانت به‌صورت سازنده میان آنها وجود ندارد تا در یک خیر عمومی با یکدیگر به اتحاد برسند.

بنابراین فکر می‌کردند که اگر یکدست شوند مسائل جامعه حل خواهد شد.

درحالی‌که واقعیت نشان داد که یکدست بودن نه تنها موجب حل مسائل جامعه یا حتی میان مجموعه بظاهر یکدست نخواهد شد، بلکه به رسمیت شناختن دیگران شرط لازم برای حل مسائل جامعه است.

به همین دلیل می‌بینیم که در همین انتخابات اخیر با یکدیگر درگیر شدند و از این به بعد هم این درگیری تشدید خواهد شد؛ چون مبنای مشترکی جز اتصال به قدرت و کسب رانت برای وحدت میان آنها وجود ندارد./دنیای‌اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها