چرا تندروها موشک را به دیپلماسی ترجیح می‌دهند؟

شریعتمداری: آقای ظریف چه کسی گفته است موشک مهم‌تر از مردم است که جنابعالی احساس تکلیف کرده‌اید این تلقی را به زعم خود اصلاح کنید؟! مگر «‌موشک» و «‌مردم‌» در دو نقطه مقابل و متضاد با یکدیگر قرار دارند که توجه به یکی از آن دو به معنای کم‌اهمیت دانستن دیگری باشد؟! موشک برای حفظ جان مردم است. مگر برای شما، جان و مال و نوامیس مردم اهمیتی ندارد؟

چرا تندروها موشک را به دیپلماسی ترجیح می‌دهند؟

موشک خوب است اما پاسخ همه مشکلات نیست

 

گروه سیاسی- «دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها...» نوروز سال 95 بود که این توییت کوتاه از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث شد تا تندروها مقاله‌ها و مطالب و گفتگوهای فراوانی را در نقد این اظهارنظر مرحوم هاشمی منتشر کنند.

ماجرا تا جایی پیش رفت که این حساب توئیتری منتسب به آیت‌الله هاشمی در متن جدید و اصلاح شده نوشت: «اصلاحیه؛ توئیت قبل تقطیع شده است. متن کامل این است: دنیای فردا دنیای گفتمان‌هایی نظیر انقلاب اسلامی است نه موشک‌های قاره پیما و بمب‌های هسته‌ای ...». 

چند ماه بعد، حسین شریعتمداری در واکنش به این توییت، محتوای آنرا دعوت از آمریکا برای حمله نظامی به جمهوری اسلامی دانست و خطاب به رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «اصرار چندباره و مکرر آقای هاشمی رفسنجانی برای حذف برنامه موشکی ایران و محروم کردن کشور از نیروی نظامی با چه انگیزه‌ای صورت می‌پذیرد؟! اصرار آقای رفسنجانی اگر فقط یک‌بار بود - اگر چه باز هم نیاز به توضیح ایشان داشت، چرا که دعوت آشکار دشمن به حمله نظامی است- ولی می‌توانستیم با اغماض و احتمال «خطا» از کنار آن، عبور کنیم، ولی «خطا» وقتی تکرار می‌شود، نشانه «خط» است و از آنجا که پای جان و مال و ناموس مردم و استقلال و موجودیت کشور در میان است، باید به ملت توضیح بدهند که در پس اصرار ایشان چه ماجرای ناگفته‌ای هست و این توضیح از آن جهت ضروری است که اظهارات آقای رفسنجانی با هیچ منطق و معیار عقلی و شرعی نه فقط همخوانی ندارد، بلکه در تضاد و تقابل با عقل و شرع نیز هست.»

و حالا 7 سال پس از آن توییت، سخنان محمدجواد ظریف در نشست دانشجویی «نظم جدید در دنیا» که 28 بهمن برگزار شد، گفت: «به ابوالفضل، موشک مهم است، ولی مردم مهم‌ترند.»

همین یک جمله کافی بود که حسین شریعتمداری باردیگر با همان اصل سفسطه که مختص خودش و روزنامه کیهان است خطاب به ظریف بنویسد: «آقای ظریف چه کسی گفته است موشک مهم‌تر از مردم است که جنابعالی احساس تکلیف کرده‌اید این تلقی را به زعم خود اصلاح کنید؟! مگر «‌موشک» و «‌مردم‌» در دو نقطه مقابل و متضاد با یکدیگر قرار دارند که توجه به یکی از آن دو به معنای کم‌اهمیت دانستن دیگری باشد؟! موشک برای حفظ جان مردم است. مگر برای شما، جان و مال و نوامیس مردم اهمیتی ندارد؟!»

او همانند پاسخ به توییت و نظر مرحوم هاشمی این‌بار هم با تظاهر به جهل در فهمِ آنچه ظریف درباره موشک و وضعیت حاد کشور گفته، سخنان وزیر سابق خارجه را «بیجا» توصیف کرد و نوشت: «دیدگاه حضرتعالی با خواست و اهداف دشمنان جمهوری اسلامی ایران که بارها به صراحت اعلام کرده‌اند چه تفاوتی دارد؟! آیا دست کشیدن ایران از توان موشکی، خواسته و آرزوی آمریکا و هم‌پیمانان غربی و عبری و عربی آن نیست؟! ممکن است بفرمائید که جنابعالی موشک را هم مهم می‌دانید! خُب موشک را برای چه مهم می‌دانید؟ برای فشفشه‌بازی شب چهار‌شنبه سوری؟! یا برای حفاظت از جان و مال مردم؟ اگر گزاره دوم مورد نظرتان است، چرا توان موشکی را جدای از اهمیت دادن به مردم تلقی می‌کنید؟»

ظریف پیش از این یعنی 12 بهمن هم در مراسم رونمایی از کتاب محسن هاشمی گفته بود: «یکی از بزرگان آمده است بخش بندی کرده است؛ صلح، بخشایش و دوستی. هنر مبنایش بر دوستی است و بسیار می‌تواند فراتر از مبانی اولیه در این نزدیک کردن قدرت آفرینی برای ما کار کند و ما این را نفهمیدیم و خیال کردیم پاسخ همه چیز در جای دیگری است، حال نمی‌خواهم چیزی بگویم فردا تیتر شود و فحش بخورم. اما ما باید بدانیم پاسخ همه چیز "آن" نیست، مرحوم آیت الله هاشمی هم یکبار گفت، موشک خوب است اما پاسخ همه مشکلات، آن نیست.»

اشاره به حوادثی که طی سال‌های اخیر و به خصوص در اعتراضات سال گذشته باعث شد تا شکاف عمیقی که پیش از این بین مردم و حاکمیت شکل گرفته بود گسترش یابد و این بی‌اعتمادی مردم نسبت به حاکمان خود، می‌تواند عواقب بسیار بدی را به دنبال داشته باشد که دیگر در این ماجرا، داشتن موشک، نمی‌تواند پاسخگوی جامعه و یا مشکلات عدیده مردم باشد.

مرحوم عماد افروغ قبل از آغاز اعتراضات پاییز سال 1401 هشدار داده بود که با توجه به شرایط و مشکلاتی که مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند، «جامعه به سمت یک انقلاب می‌رود.» اما در مقابل طیف تندرو یا انقلابی کشورمان بدون در نظر گرفتن این گذاره معتقد است که موشک از نان شب واجب‌تر است.

بنابراین با توجه به آنچه که حسین شریعتمداری در پاسخ به مرحوم هاشمی و ظریف طی یک دهه گذشته منتشر کرده می‌توان نتیجه گرفت که در صورت پافشاری حکومت روی اصل قدرت نظامی و داشتن تجهیزات و ادوات جنگی و ارجح دانستن آن نسبت به سفره مردم و گرانی‌های روزافزون که با روی کارآمدن دولت رئیسی شدت بیشتری هم به خودش گرفته؛ این نان شبِ واجب می‌تواند بلای جان سفره‌ای باشد که برخی‌ها پهن کرده‌اند.

چراکه به گفته حسن روحانی به عنوان یکی از امنیتی‌ترین چهره‌های نظام: «راه اصلاح کشور از تعامل با جهان و روابط با همسایگان می‌گذرد، نه با دعوا و نزاع و شعار نوشتن روی موشک.» 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها