صداوسیما در سال جدید ۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه می‌گیرد/ مجلس نگران سفره مردم یا سفره جام جم

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه مخالفت دولت را با کاهش ارز ترجیحی اعلام کرد و به مجلس هشدار داد که این اقدام باعث «ایجاد اثرات تورمی» در کشور خواهد شد/ مجلس برای بخش‌های فرهنگی که از بودجه تغذیه می‌کنند، دست و دلبازتر از همیشه ظاهر شد.

صداوسیما در سال جدید ۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه می‌گیرد/ مجلس نگران سفره مردم یا سفره جام جم

یاسر جبرائیلی: داستان حذف ارز ۴۲۰۰ در حال تکرار است 

 


امتداد نوشت: بررسی لایحه بودجه در مجلس به پایان رسید و این درحالی بود که دولت معتقد است، مجلس بار مالی بر دوش دولت گذاشته. همچنین شاهد هستیم میان دولت و مجلس بر سر واردات کالاهای اساسی اختلاف ایجاد شد.

آنطور که قالیباف گفته هم اکنون در حوزه بهداشت و درمان ارز 4 هزار و 200 تومانی تخصیص داده می‌شود، اما باز هم شاهد گران شدن 107 درصدی دارو هستیم.

قالیباف در مجلس تاکید کرده در این باره نامه‌ای شخصی به ابراهیم رئیسی نوشته است. همچنین درحالی که دولت خواهان 15 میلیارد دلار ارز ترجیحی 28500 تومانی برای کالاهای اساسی بود، مجلس با 10 میلیارد دلار آن موافقت کرد.

در واکنش به اقدام امروز مجلس سیدیاسر جبرائیلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام که از مدافعان ارز ترجیحی است پستی انتقادی در شبکه‌های مجازی منتشر کرد و از کاهش 40 درصدی ارز ترجیحی انتقاد کرد. او با بیان اینکه «داستان حذف ارز ۴۲۰۰ در حال تکرار است.» نوشت: «دلارداران سیگنال را گرفته‌اند و ارز را گران می‌کنند، اما می‌گویند علت ماجرا حمله ایران به اسرائیل است! مردم باید پاسخ مصوبه امروز را در پای صندوق رای بدهند.»

این سیگنالی بود که مشخصا به قالیباف مربوط می‌شد. چرا که رئیس مجلس بود که در جریان بررسی این لایحه معتقد بود که به جای آنکه 28 قلم کالا با ارز ترجیحی وارد شود، باید 8 قلم کالا را با این ارز وارد کنیم.

این حرف‌ها از دهان کسی خارج می‌شود که روزگاری مدعی بود آمده تا صدای 96 درصدی‌های جامعه باشد و به 4 درصدی‌ها حمله می‌کرد. حالا اما به دنبال کوچک کردن سفره‌های 96 درصدی‌هاست.

در عین حال در جلسه مجلس داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه مخالفت دولت را با کاهش ارز ترجیحی اعلام کرد و به مجلس هشدار داد که این اقدام باعث «ایجاد اثرات تورمی» در کشور خواهد شد.

اما عجیب‌تر اینکه این بی‌توجهی به سفره معیشتی مردم درحالی است که مجلس برای بخش‌های فرهنگی که از بودجه تغذیه می‌کنند، دست و دلبازتر از همیشه ظاهر شد.

نمایندگان مجلس با افزایش بودجه صداوسیما به 24 هزار میلیارد تومان رشد 58 درصدی برای آن‌ها در نظر گرفتند. رسانه‌ای که ده‌ها هزار کارمند دارد و به جای آنکه بتواند از طریق آگهی‌ها هزینه‌های خود را تامین کند، باری است بر دوش مردم و از بودجه ارتزاق می‌کند. 

افزایش 58 درصدی بودجه برای این نهادها درحالی صورت پذیرفت که به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه میزان افزایش بودجه سایر دستگاه ها 12 درصد در نظر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد مجلس در آستانه انتخابات سال آینده تلاش می‌کند تا بخش‌های فرهنگی جریان انقلابی را از خود راضی کند.
 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها