چرا باهنر درباره دستمزدها در چین، دروغ گفت؟

درحالی‌که باهنر می‌گوید: هر شهروند چینی با روزی ۱ دلار زندگی می‌کند که به عبارتی می‌شود ماهی یک میلیون و پانصد هزار تومان. اما آمارها نشان می‌دهد متوسط درآمد ماهیانه در چین از ۱۰۵۴ دلار در ماه (بیش از ۵۰ میلیون تومان) شروع می‌شود. 

چرا باهنر درباره دستمزدها در چین، دروغ گفت؟

ایران بر اساس آمار بین‌المللی جزو ده کشور آخر جهان از نظر میزان دستمزد کارگران است

 

گروه سیاسی- رفتار دوگانه مسئولان طی سال‌های اخیر و توصیه آن‌ها به تحمل فشار تحریم و اقتصاد مقاومتی با واکنش‌های بسیاری مواجه بوده.

به عنوان مثال در سال جاری افشای ماجرای تحویل خودروهای شاسی‌بلند توسط نمایندگان مجلس که به شاسی گیت مشهور شد و یا رانت‌هایی که نمایندگان یکدست انقلابی مجلس یازدهم از آن برخوردار شدند باعث شد تا در فاصله یکماه مانده تا برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، مردم نه تنها در کلانشهرها، بلکه در شهرستان‌ها هم انگیزه‌ای برای شرکت پای صندوق‌های رای نداشته باشند.

محمدرضا باهنر، نامزد انتخابات مجلس یکی دیگر از همین دست افرادی است که در یک گفت وگو که به تازگی منتشر شده می‌گوید: «همین یک ماه پیش با یکی از مقامات حزب کمونیست چین ملاقات داشتم؛ گفت ما در کشورمان فقیر نداریم. گفتم خط فقر شما چقدر است؟ گفت دو دلار در روز، یعنی ماهی ۶۰ دلار که می‌شود ۳ میلیون تومان ما. یعنی هر شهروند چینی با روزی ۱ دلار زندگی می‌کند که به عبارتی می‌شود ماهی یک میلیون و پانصد هزار تومان.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نتیجه یک بررسی که دو سال قبل انجام شد حاکی از این بود که کارگران ایرانی با حداقل دستمزد ماهانه‌ی ۷۵ دلاری (دلار در سال 1400 حدود 30 هزارتومان بود)، در جایگاه ۱۶۰ جهان قرار دارد. پس از گامبیا و حتی افغانستان که در رتبه ۱۳۹ است. جالب است بورکینافاسو هم از ایران بالاتر بود و همچنین بنگلادش که کشوری بسیار فقیر محسوب می‌شود. رتبه لیبی هم که کشوری بحران زده است از ایران بالاتر است و حتی عراق جنگ زده هم نسبت به ایران جایگاه بالاتری دارد!

یک موسسه کاریابی برای کشور چین در خصوص میزان دستمزد یک کارگر خارجی در این کشور برخلاف آنچه که باهنر ادعا کرده می‌گوید: «به طور کلی حقوق و دستمزد به موقعیت و صنعت شما در کشور چین بستگی دارد، ولی متوسط درآمد در چین از 1054 دلار در ماه (بیش از 50 میلیون تومان) شروع می‌شود. طبق سیستم استاندارد ساعات کار، کارکنان هشت الی نه ساعت در روز و ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند و حداقل یک روز استراحت در هفته تضمین می‌شود.»

این آمار یعنی حداقل حقوق یک کارگر چینی در سال 97 یعنی سالی که آقای ولایتی مردم را به نان خشک خوردن تشویق می‌کرد ماهانه 293.16 دلار بود، که همان زمان کارگرهای ایرانی با احتساب دلار 13 هزار تومانی، 85.8 دلار در ماه درآمد داشتند. 

حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور دیماه گذشته در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه دستمزد ناکافی قانون کار متقاضیان شغل را به‌سمت کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی نمی‌برد، گفت: «ایران بر اساس آمار بین‌المللی جزو ده کشور آخر جهان از نظر میزان دستمزد کارگران است.»

طبق اظهارنظر یک نماینده مجلس خط فقر در سال جاری چیزی حدود 30 میلیون تومان است در حالی‌که دریافتی یک کارگر در ایران زیر 10 میلیون تومان است. علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اوایل امسال اعلام کرد که 20 میلیون نفر در کشور زیر خط مطلق فقر زندگی می‌کنند که به امکانات اولیه زندگی دسترسی ندارند. 

طبق آمار رسمی اعلام شده هم بیش از 57% مردم دچار سوءتغذیه هستند که خود حاکی از این است که شرایط زندگی برای بیش از دو سوم جمعیت کشور غیرقابل تحمل شده اما اینکه چرا آقای محمدرضا باهنر و ولایتی و برخی دیگر اصرار بر این دارند که مردم باید این شرایط را تحمل کنند از نکات قابل توجه است که به نظر می‌رسد مردم حداقل در چهارسال اخیر به خوبی به نیت پشت آن پی برده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها