قمار بزرگ بر سر خانه ملت؟

حامیان دولت، قالیباف را به تبلیغ و ریخت وپاش انتخاباتی متهم می‌کنند و روزنامه صبح نو، ارگان مطبوعاتی قالیباف، منتقدان را «طردشدگان سیاسی» توصیف کرد.

قمار بزرگ بر سر خانه ملت؟

حدادعادل صراحتاً به جبهه پایداری هشدار داده که اگر «کسانی بخواهند با تندروی کار سیاسی کنند» جایی در شورای ائتلاف ندارند

 

گروه سیاسی- «اکثر مردم تهران نمایندگان خود در مجلس را نمی‌شناسند؛ حتی نمی‌توانند نام ۵ نفر از نمایندگان پایتخت را بگویند.» این جمله را منوچهر متکی، وزیرخارجه دولت احمدی‌نژاد گفت.

 

همین هفته گذشته در نشست هیئت عالی شورای وحدت. تشکلی که در انتخابات سال ۹۸ از همین نمایندگانی حمایت کرد که حالا می‌گوید مردم تهران حتی ۵ نفر از ۳۰ نماینده خود در مجلس را نمی‌توانند نام ببرند.

رئیس مجلس انقلابی پس از درگیری‌هایی که در یکسال اخیر با دولت و اطرافیان رئیسی پیدا کرده، به نظر می‌رسد برای انتخابات ۱۴۰۴ نقشه دارد. همین چند روز پیش بود که او ضمن گلایه از وضعیت اقتصادی کشور مدعی شد که مردم با دو شیفت کارکردن هم از پس زندگی خود بر نمی‌آیند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اظهارات چند ماه اخیر قالیباف، او هم برای مجلس آینده برنامه دارد هم دولت آینده. هر چند تحقق این مفروضات بستگی به شرایطی دارد که وضع خواهد شد!

قالیباف در نشست مبنا، نامی که تازه برای تشکل خودش دست و پا کرده با کنایه نسبت به وضعیت اصولگرایان در انتخابات مجلس دوازدهم گفت: «باید سهم‌خواهی در انتخابات را حرام بدانیم.» سخنانی که مشخصاً مخاطب آن جبهه پایداری بود که گفته می‌شود مدعی تصاحب دو سوم لیست مشترک اصولگرایان در انتخابات پیش‌روست. دو سوم از ۳۰ نفر که می‌تواند موقعیت قالیباف را به شکل جدی با چالش مواجه کند و او را از بالای صحن به زیر بکشد و همه نقشه‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم را نقش برآب کند.

جنگ دولت و جبهه پایداری با نواصولگرایان رسماً از همین دورهمی مبنا آغاز شد. حامیان دولت، قالیباف را به تبلیغ و ریخت وپاش انتخاباتی متهم کرد و روزنامه صبح نو، ارگان مطبوعاتی قالیباف، منتقدان را «طردشدگان سیاسی» توصیف کرد.

رسایی از اتوبوس‌هایی که از شهرستان برای شرکت در جلسه قالیباف آدم آوردند گفت و جریان قالیباف هم از دورهمی بی‌رونق جریان شریان و جبهه پایداری که به اسم حمایت از مردم غزه، اما به نام نشست انتخاباتی در میدان فلسطین برپا، اما عملاً با شکست مواجه شد.

اما همایش «مبنا» را می‌توان به نوعی وزن‌کشی سیاسی در میان نمایندگان مجلس دانست؛ بنا به آماری که روزنامه صبح‌نو نزدیک به قالیباف منتشر کرد، حدود ۱۲۰ نماینده فعلی مجلس در این همایش شرکت کرده بودند. به عبارت دیگر، حدود ۱۷۰ نماینده مجلس در این گردهمایی غایب بودند؛ آن‌هم در مجلسی که اکثریت آن به ریاست قالیباف بر مجلس طی ۴ سال گذشته رای داده‌اند. با این حساب در سال آخر دولت می‌توان صراحتاً به این نکته اشاره کرده که حضور ۱۲۰ نفر از ۲۹۰ نماینده در این همایش نه تنها تایید کامل قالیباف از طرف تمام مجلس نیست، بلکه باید گفت اکثریت نمایندگان به نظر می‌رسد در حال انداختن طرحی نو برای خود در مجلس آینده هستند.

اما به باور بسیاری از تحلیلگران ماجرا با انتخابات مجلس یازدهم که اصولگرایان به لطف شورای نگهبان توانستند در یک مشارکت حداقلی راهی خانه ملت شوند به کلی فرق می‌کند. آنهم در انتخاباتی که ادعا شده، اعضای جبهه پایداری در قالب هیات اجرایی برگزاری انتخابات، در وزارت کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند و به گفته نوری‌قزلجه، نماینده ردصلاحیت شده مجلس، به دنبال مهندسی انتخابات پیش‌رو هستند.

به نظر می‌رسد حدادعادل هم که در گردهمایی قالیباف هم حضور داشت، ترک عادت کرده صراحتاً به جبهه پایداری هشدار داده که اگر «کسانی بخواهند با تندروی کار سیاسی کنند» جایی در شورای ائتلاف ندارند.

وضعیت در جبهه اصولگرایی در غیاب رقیب دیرینه خود یعنی اصلاح‌طلبان و ردصلاحیت‌های جریان اعتدالی و برخی نمایندگان منتقد عملکرد دولت ابراهیم رئیسی به گونه‌ای شده که به نظر نمی‌رسد آنگونه که باهنر خوش‌بین است به یک نقطه اشتراک برای لیست اسفندماه برسند.

آنهم در شرایطی که حتی کوچکترین دغدغه‌ای از سوی مردم برای مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم در جامعه ملاحظه نمی‌شود و به قول صادق زیباکلام استاد پیشین دانشگاه تهران: «مطمئنم انتخابات مجلس امسال برای پرستوها هم کم رونق است و دیگر مشتری چندانی ندارند چه برسد مردم!»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها