ادبیات سخنگوی دولت نشان می‌دهد: قدرت نزد مردم است

اظهارات سخنگوی دولت نشان داد با فیلترکردن و مصوبه نوشتن نمی‌توانند راهی که مردم می‌روند را تغییر دهند

ادبیات سخنگوی دولت نشان می‌دهد: قدرت نزد مردم است

بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی گفته: مردم بگویند افتتاح قبلی فرودگاه سقز واقعی بوده یا کیک!

 

داوود حشمتی در امتداد نوشت:

بسیاری این جمله را باور ندارند که «قدرت نزد» مردم است. تصور آن‌ها این است که قدرت را باید در نهادهای و میان صاحب منصبان جستجو کرد. در همین مسیر هم تلاش بسیاری می‌کنند اما در نهایت آن‌ها ناگزیر می‌شوند به قدرت مردم سر خم کنند و دست از مبارزه با آن‌ها بردارند. نمونه اخیر آن را در دو خبر می‌توان دید.

خبر اول: براساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال۱۴۰۳ دو آیین ایرانی شب یلدا در آخرین شب آذرماه، به عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» و سه‌شنبه آخر سال که زمان برگزاری آیین باستانی چهارشنبه‌سوری است به عنوان «روز تکریم همسایگان»‌ در تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.

خبر دوم: بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی گفته: مردم بگویند افتتاح قبلی فرودگاه سقز واقعی بوده یا کیک!

برای آن‌ها که آشنا نیستند باید توضیح داد که منظور سخنگوی دولت کنایه زدن به یک تکه کلامی است که اخیرا در فضای اینستاگرام مد شده است. تکه کلامی که در آن پسری با لهجه غلیظ آذری می‌گوید: آیا این تصویر یک کیک است یا یک شی واقعی. این تکه کلام با عنوان «واگعیه یا کیکه» معروف شد. اما این دو خبر چه ارتباطی با هم دارند.

در خبر اول یک نهاد حاکمیتی تصمیم گرفته تا نام روزهایی که هزاران سال پشتوانه تاریخی و قدمت دارد را با یک دستورالعمل تغییر دهد. خبر دوم اما به روشنی ناکارآمدی تلاش نهاد انقلاب فرهنگی را به به تصویر کشیده است.
در خبر دوم سخنگوی دولت نه تنها خود ادبیاتی که بتواند مردم را به دنبال آن بکشاند خلق نکرده، بلکه نشان می‌دهد اسیر ادبیاتی است که در حوزه مردمی تولید شده است. آنهم در یک اپلیکیشن که توسط خود دولت که بهادری جهرمی سخنگوی آن است فیلتر شده است.

به عبارت روشن‌تر اظهارات سخنگوی دولت نشان داد با فیلترکردن و مصوبه نوشتن نمی‌توانند راهی که مردم می‌روند را تغییر دهند. این تلاش‌ها نظیر تلاش‌ها برای مهار ویدئو و ماهواره و اینترنت ناکام خواهد ماند. همانطور که امروز با وجود فیلتر بودن اکثریت مردم به تلگرام و اینستاگرام بازگشتند، و حتی ادبیات خودشان را به حاکمان تحمیل می‌کنند، در آینده نیز تغییر اسامی روزهای ملی با شکستی سخت روبه رو خواهد شد که تنها یک پیام خواهد داشت. اینکه: آیا هیچ کس برای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تره هم خرد نمی‌کند؟
 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها