ردصلاحیت همه‌ی مخالفان رئیسی/ جبهه تندروی پایداری، متحدِ دولت

دولت رئیسی از فیلتر بزرگتر و دقیق‌تری برای گزینش نمایندگان مجلس استفاده می‌کند که از آن حتی اصولگرایان بنام و شاخص چندین دوره مجلس نیز عبور نمی‌کنند. 

ردصلاحیت همه‌ی مخالفان رئیسی/ جبهه تندروی پایداری، متحدِ دولت

بدون هیچ شک و شبهه‌ای حامیان اصلی رئیسی پایداری‌ها هستند

 

 

گروه سیاسی- اوایل تیرماه گذشته بود که جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: «دولت به دنبال مدیریت انتخابات آتی مجلس است.»

بعد از آن هم به دنبال بخشنامه وزارت کشور و محدود کردن فعالیت نمایندگان در حوزه انتخاباتی چند ماه قبل از انتخابات، برخی از کارشناسان سیاسی این گمانه‌زنی را مطرح کردند که با توجه به تحرکات مشکوک وزارت کشور در ستاد انتخابات، ابراهیم رئیسی قصد دارد نیروهای همسو با خودش را روانه مجلس کند.

اعلام اسامی ردصلاحیت شده‌های انتخابات مجلس دوازدهم هم تا اینجای کار حاکی از این است که جریان خالص‌ساز در دولتِ ابراهیم رئیسی حتی به نمایندگان همسو با دولت، اما منتقدِ شرایط فعلی هم اجازه حضور در انتخابات مجلس را نخواهد داد.

غلامعلی حدادعادل، مردادماه گذشته صراحتاً با کنایه نسبت به اعضای جبهه پایداری اعلام کرد: «نباید اجازه دهیم جریان تحریف رفتار سهم خواهانه از خود نشان دهند.» اشاره صریح او به جریان جبهه پایداری بود که از مدت‌ها قبل، به کمک دولت دنبال یکدست‌سازی نمایندگان مجلس در انتخابات سیزدهم است.

صادق محصولی هم پیش از این، با رونمایی از کلیدواژه انتخاب اصلح برای انتخابات مجلس دوازدهم خط و نشان کشید و تلویحاً مدعی شد که استراتژی جبهه پایداری اشغال اکثر صندلی‌های مجلس است.

پس از انتشار این سخنانِ دبیرکل متمول جبهه پایداری بود که زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه این جریان سیاسی نزدیک به دولت در تلاش‌ است که رقیبان امروز و رفیقان دیروزش (جریان اصولگرای سنتی و قالیباف) را حذف کند. 

سایت خبرآنلاین هم با اشاره به همین مطلب ۱۵ آبان در گزارشی به ادعای دولت رئیسی که گفته بود: «در انتخابات مجلس لیست انتخاباتی ارائه نمی‌دهد.» پرداخت و نوشت که در اصل کسی از دولت انتظار ندارد لیست بدهد، اما «کاندیداهای نیابتی»، که بیشتر آن‌ها در جبهه‌ پایداری‌اند و اکنون قدرت را در دست گرفته‌اند، منافع دولت را در مجلس آینده تضمین خواهند کرد.

با این وجود بدون هیچ شک و شبهه‌ای حامیان اصلی رئیسی، پایداری‌ها هستند.

جبهه پایداری چه لیست مستقل در انتخابات داشته باشند، چه در قالب لیست ائتلافی با دیگر اصولگرایان وارد انتخابات شوند، بدون شک سهمی از کاندیداهایش را به کاندیداهای مطلوب دولت اختصاص خواهد داد و بعید به نظر می‌رسد بدون هماهنگی با دولتی‌ها اقدام به قرار دادن کاندیداها درون لیست‌های انتخاباتی کند.

هرچند روند خالص‌سازی در کشور از انتخابات سال 98 آغاز شده و تاکنون هم ادامه دارد اما پیش از این، یعنی در دولت محمود احمدی‌نژاد هم ما شاهد ردصلاحیت گسترده در جریان انتخابات مجلس هفتم بودیم و سپس با حضور احمدی‌نژاد، بسیاری از مدیران رده‌میانی که در دولت اکبر هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی فعالیت داشتند، صندلی خود را ترک کردند. اما این‌بار با خالص‌سازی جدید با فرمول ابراهیم رئیسی روبه‌رو هستیم.

مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار در خرداد 1400 با دفاع از اقدام شورای نگهبان در ردصلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت که ما امروز به مرحله‌ای از خالص‌سازی انقلاب رسیده‌ایم و یقینا در آن پیروز هم خواهیم شد.

یکسال بعد، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس یازدهم که معاون محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم بود، در مهرماه سال 1401 و در روزهای اعتراضات سراسری، در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری فارس داشت، به صورت صریح اعلام کرد که: «یک‌بار دیگر یک پاکسازی انقلابی در این مملکت انجام می‌شود.»

به این ترتیب با اعلام نفرات ردصلاحیت شده در هیئت‌های اجرایی انتخابات که  توسط وزارت کشور انجام و اطلاع‌رسانی شده، می‌توان با اطمینان گفت دولت رئیسی از فیلتر بزرگتر و دقیق‌تری (از فیلتر شورای نگهبان) برای گزینش نمایندگان مجلس استفاده می‌کند که از آن حتی اصولگرایان بنام و شاخص چندین دوره مجلس نیز عبور نمی‌کنند. 

و بنابراین با توجه به سابقه اظهارات این افراد نزدیک به دولت رئیسی به نظر می‌رسد، خالص‌سازی و یا پاک‌سازی در انتخابات مجلس دوازدهم به قله نزدیک شده و جریان همراه با دولت تحت هیچ شرایطی به مشارکت مردم در انتخابات باور ندارد و تمرکز آن‌ها روی حجامت نظام است تا مشروعیت بخشیدن به آن، توسط مردم. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها